به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب : ۱۶۲۱۵

تاکید‌بر صدور قطعنامه‌ الزام‌آور‌ درباره‌سوریه

گروه بين الملل: وزرای امور خارجه فرانسه، آمریکا و انگلیس در يك کنفرانس مطبوعاتی مشترک بر ضرورت صدور قطعنامه‌ای قوی و الزام‌آور ظرف چند روز آینده برای انهدام تمامی سلاح‌های شیمیایی سوریه تاکید کردند.
تاکید‌بر صدور قطعنامه‌ الزام‌آور‌ درباره‌سوریه
‌ لوران فابیوس، جان کری و ویلیام هیگ، پس از دیدار سه جانبه خود در پاریس کنفرانس خبری مشترکی برگزار کرده و بر ضرورت اجبار دولت سوریه به قبول انهدام سلاح‌های شیمیایی این کشور تاکید کردند. پیش از برگزاری این کنفرانس خبری دفتر رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد، پاریس، انگلیس و آمریکا در مذاکرات سه جانبه پاریس که امروز (دوشنبه) برگزار شد، توافق کردند از سازمان ملل بخواهند قطعنامه‌ای قاطع و محکم را درباره سوریه تصویب کند. دفتر فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: پاریس، لندن و واشنگتن به دنبال تصویب قطعنامه از سوی سازمان ملل برای ضرب الاجلی دقیق و الزام‌آور هستند تا تسلیحات شیمیایی سوریه را منهدم کنند. این بیانیه‌ در پی نشست سه جانبه میان وزرای امور خارجه سه کشور و اولاند دو روز پس از توافق آمریکا و روسیه در مورد کنترل بین‌المللی تسلیحات شیمیایی سوریه منتشر می‌شود.

در این کنفرانس مطبوعاتی لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه آغازگر کنفرانس بود و تاکید کرد: ما برای زنده کردن مذاکرات سیاسی پیرامون بحران سوریه تلاش می‌کنیم. وی ادامه داد: ظرف چند روز آینده قطعنامه‌ای قوی، الزام‌آور و شفاف در شورای امنیت تصویب خواهد شد چرا که همگان می‌دانند تنها حرف زدن کافی نیست و باید اقدامی عملی انجام شود.
فابیوس ادامه داد: ما همچنان معتقد به حل و فصل سیاسی بحران سوریه از طریق برگزاری کنفرانس ژنو 2 هستیم و باید همانگونه که در مذاکرات پیشین ژنو درباره سوریه مقرر شد، دولتی انتقالی با اختیارات کامل قدرت را در سوریه به دست بگیرد. وی در ادامه مدعی شد که دولت سوریه مانع اجرای توافقات ژنو 1 شده است.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز پس از سخنان فابیوس تاکید کرد: این تهدید آمریکا بود که باعث شد دولت سوریه از مواضع خود کوتاه بیاید و به انهدام سلاح‌های شیمیایی‌اش رضایت دهد. هیگ افزود: باید قطعنامه‌ای صادر شود و سوریه را ملزم کند که سلاح‌های شیمیایی‌اش را از بین ببرد. سوریه مقادیر زیادی سلاح شیمیایی انبار کرده و بارها آنها را به کار برده است. جهان باید آماده باشد در صورت تخطی دمشق از توافق‌های به دست آمده مسئولان سوری را مجازات کند. وزیر امور خارجه انگلیس تاکید کرد: مسئولان حملات شیمیایی اخیر در سوریه باید مجازات شوند و بر اساس گزارشی که به‌زودی سازمان ملل ارائه خواهد کرد درباره مجازات عاملان این اقدام فجیع تصمیم‌گیری می‌شود. هیگ همچنین از اقدام مخالفان سوریه در انتخاب نخست‌وزیر موقت خود استقبال و تاکید کرد: هدفمان برگزاری کنفرانس ژنو 2 و حل سیاسی بحران سوریه است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا سخنران آخر کنفرانس مطبوعاتی وزرای خارجه سه عضو دائم شورای امنیت بود و بار دیگر تاکید کرد، این فشارهای آمریکا بود که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را مجبور به پذیرش مساله انهدام سلاح‌های شیمیایی کرد. کری ادامه داد: یک هفته پیش مسئولان سوری می‌گفتند که سلاح شیمیایی در اختیار ندارند اما امروز به نابودی تمام آنها تن داده‌اند. واضح است که تنها حرف در این زمینه کافی نیست و باید قطعنامه‌ای الزام‌آور، شفاف و قابل اجرا در شورای امنیت در این باره تصویب شود و مهمتر از آن سوریه باید این قطعنامه را اجرا کند. وزیر امور خارجه آمریکا با تشکر از همتایان فرانسوی و انگلیسی خود گفت: ائتلاف آمریکا،‌ انگلیس و فرانسه اکنون بیش از هر زمان دیگری در کنار هم ایستاده‌اند تا مساله سلاح‌های شیمیایی سوریه حل و فصل شود. ما ظرف چند روز آینده به شورای امنیت می‌رویم تا قطعنامه‌ای قاطع در این باره به تصویب برسد. سه عضو دائم شورای امنیت در پشت این قطعنامه هستند و بشار اسد با جدیت ما را در این امر ببیند. توافق حاصل شده با روسیه تا به شورای امنیت نرود و قطعنامه‌ای الزام‌آور درباره آن صادر نشود ارزشمند نیست. بشار اسد باید از سلاح‌های خطرناکش محروم شود تا مخالفان بیشتر در امان باشند.

جان کری در ادامه گفت: بشار اسد همچنان فکر می‌کند مشروعیت دارد و در کشور خود رئیس‌جمهور محبوب است اما ما همانگونه که پیشتر نیز تاکید کرده بودیم می‌گوییم بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده است. ‌آمریکا همچنان به کمک‌های خود به مخالفان سوریه و اجرای توافق‌های حاصل شده در نشست اول ژنو پایبند است و تلاش می‌کند مرحله‌ای جدید در سوریه آغاز شود.وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما می‌دانیم که از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه دیگر امکانات نظامی این کشور از جمله توپخانه و توان هوایی این رژیم را از بین نمی‌برد و تلاش می‌کنیم تا بحران به شکل سیاسی حل شود.
جان کری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وجود تضمینی برای حمایت از جان اقلیت‌ها در سوریه بر خلاف آنچه که در عراق رخ داد گفت: اینکه بگوییم حمله آمریکا به عراق باعث رنج‌ مسیحیان این کشور شد صحیح نیست چرا که در عراق مسائل پیچیده‌ای رخ داد و افراطیان در تمام جهان رو به رشد هستند.

کری ادامه داد: بهترین روش برای رویارویی با افراطگرایان فراگیر شدن تسامح دینی است و باید بدانیم که تنها مسیحیان قربانی خشونت‌های سوریه نیستند بلکه دروزی‌ها و دیگر اقلیت‌ها نیز مورد حمله تندروها قرار می‌گیرند. به همین دلیل باید دولتی روی کار آید که سوریه را به سوی آینده روشنتر رهنمود کند. وی افزود: این ویژگی ظاهرا در ائتلاف مخالفان سوریه وجود دارد و آنها در اساسنامه خود تاکید کرده‌اند که به حمایت از حقوق اقلیت‌ها و تسامح دینی اعتقاد دارند.
مرجع : ايسنا