به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۳:۳۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۱۶۲۲۴

توکلي: حساب ذخيره ارزي را جارو كردند!

گروه اقتصادي: عضو کميسيون برنامه، بودجه مجلس مي‌گويد در حساب ذخيره ارزي از 176 ميليارد دلار 161 ميليارد دلار را بخش دولتي استفاده کرده است.
توکلي: حساب ذخيره ارزي را جارو كردند!
احمد توکلي با بيان اين که واردات کالاي خارجي به توليد داخلي ضربه وارد مي‌کند، گفت: بنده در سال 84 درباره وقوع بيماري هلندي هشدار داده بود که مورد توجه قرار نگرفت و دوستان فکر مي‌کردند با پول تمام مشکلات حل مي‌شود و بر همين اساس از مرداد 85 قيمت زمين و مسکن افزايش يافت. وي با اشاره به افزايش اتکا به نفت، گفت: در زمان جنگ سالانه به ازاي هر ايراني 608 دلار اتکا به نفت بود که اين ميزان در زمان سازندگي به 384 دلار، در دولت اصلاحات به 364 دلار و در دولت نهم و دهم به 890 دلار رسيد و با توجه به اين ميزان اتکا شرايط زندگي بسيار سخت شده است.

توکلي با بيان اين که در حساب ذخيره ارزي از 176 ميليارد دلار 161 ميليارد دلار را بخش دولتي استفاده کرده است، گفت: تمام ارز‌هاي نفتي را در بخش دولتي استفاده کرده‌ايم و تنها 10 درصد صرف بخش خصوصي و تعاوني شد و اين به بيماري هلندي دامن مي‌زند. وي با اشاره به اين که عده‌اي مي‌گويند حساب ذخيره ارزي ديگر وجود ندارد افزود: دليل اين موضوع اين است که اين حساب جارو شده است و 19.4 تعهدي دارد که منابع ندارد و اين شرايط رکود تورمي را درست مي‌کند.

توکلي درباره طرح مسکن مهر گفت: مسکن مهر عالي بود اما خيلي بد اجرا شد و با فشار بانک مرکزي 35 هزار ميليارد تومان اعتبار به بانک مسکن دادند و اين موضوع پايه پولي افزايش يافت.وي تاکيد کرد: از سال 81 تا 91 قرار بود 5 هزار و 560 طرح عمراني تمام شود که 1400 طرح تمام شده است در حالي که 70 درصد بودجه تخصيص داده شده است و اشکال در برآوردها و تصميمات سياسي بوده است. توکلي همچنين درباره قانون هدفمندي يارانه‌ها تصريح کرد: قانون هدفمندي يارانه‌ها بسيار مثبت بود اما اشکال دولت اين بود که مي‌خواست سرعت داشته باشد و اين موضوع نتيجه خوبي به همراه نداشت و رکود و تورم را به همراه داشت.

وي افزود: دولت بخش زيادي از پرداخت‌هاي نقدي را از شرکت‌هاي آب و فاضلاب و گاز تامين کرد و بانک مرکزي 5 هزار و 700 ميليارد تومان اسکناس براي پرداخت يارانه نقدي توليد کرد و اين در شرايطي بود که توليد پولي پرداخت نشد. وي با بيان اين که بازار ارز رکود تورمي را تشديد کرد، گفت: از بهمن 90 تا شهريور 91 به واسطه نوسانات ارزي تقريبا 27 هزار ميليارد تومان رانت ايجاد شده است.وي افزود: دولت در پايان سال گذشته 278 هزار ميليارد تومان به بانک‌ها و موسسات بدهکار است.توکلي گفت: بهترين راه اين است که يارانه دهک بالا را حذف کند.

سینا صفوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۱۸:۰۸
امیدوارم دوستان دولت دهم مردم را حلال کنند چون تا حالا آنها فکر می کردند به صندوق گند زده شده ولی امروز فهمیدیم که نه تنها گندی زده نشده بلکه به خوبی تمیز شده و پس از جارو ، غبار روبی هم شده است!

مثل تامین اجتماعی، مثل میراث، مثل دانشگاه آزاد··· (129045)
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۱۹:۲۶
خب پس کی پیگیری می کنه!!!؟ این پولها کجا رفته!!!؟ ما انقلاب کردیم که هرکسی هر کاری خواست به اسم اسلام انجام بده و نماینده های ما هم جوابگو نباشند!!!!؟ (129071)
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۲۲:۱۱
احسنت ... به اسم اسلام رو خوب اومدي

همين ميشه تمام ايراني ها اسلام زده شدن ! چون ميگن اسلام يعني اين !!! (129111)
ياسين
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۱۸:۰۸
شما اون زمان چيكاره بوديد ؟!!!

خواب تشريف داشتيد؟ (129046)
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۱۹:۱۸
آقای توکلی جدا از مسئله اقتصادی که دست پخت احمدی نژاد و همفکران شما بوده است

شما خودتان از آن دسته هستید که دوست دارند مونولوگ حرف بزنند و صدای منتقد به خود را نشنوند نمونه آن سایت شما (الف) که هر چند وقت یکبار مقاله یکطرفه منتشر می کند و بعد تا می تواند کامنت های کاربران را سانسور می کنند انگار نه انگار که نباید یکطرفه به قاضی رفت و اگر هم رفتیم حداقل اجازه دهیم آنطرف هم از خودش دفاع کند که البته گویا در نگاه شما اینگونه طرز فکرها جایی ندارد. (129067)
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۲۲:۱۱
زنده باد
ايشون به وزرايي كه آقاي روحاني معرفي كرد هم واقعا بد كردن ! (129110)
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۲۲:۲۱
خب برا همین رفت و روب عالی بود که طرف رفته به مجلس ...؟ (129115)