به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۴ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب : ۱۶۲۳۰۲

شواهدی بر قتل خاشقجی در کنسولگری

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد در کنسولگری عربستان در استانبول که جمال خاشقجی روزنامه‌نگار نامدار سعودی دو هفته پیش در آن ناپدید شده، برخی وسایل از نو رنگ شده است.
خروج یک خودرو با پلاک سیاسی از منزل کنسول عربستان در استانبول. عکس از رویترز
خروج یک خودرو با پلاک سیاسی از منزل کنسول عربستان در استانبول. عکس از رویترز
رجب طیب اردوغان،‌ به خبرنگاران گفت: «امیدوارم به زودی به نتایجی برسیم که ایده‌ای منطقی به ما بدهد،‌ چون این تحقیقات در پی شواهد بسیار، از جمله مواد سمی و نیز مواردی است که رد آنها به وسیله رنگ کردن پاک شده است.» سخنان اردوغان پس از آن منتشر می‌شود که روز گذشته پلیس جنایی ترکیه سرانجام وارد ساختمان کنسولگری عربستان شد. همچنین مقامات ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته‌‌اند فایل صوتی‌ای در اختیار دارند که به «کشته شدن» خاشقجی در ساختمان کنسولگری عربستان اشاره می‌کند. این مقامات همچنین اعلام کرده‌اند که مدارک فوق را به کشورهای ایالات متحده و عربستان نشان داده‌اند.
 
این در حالی است که مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در  عربستان سعودی با مقامات این کشور در زمینه ناپدید شدن روزنامه‌نگار نامدار سعودی که ساکن آمریکا بود نیز گفتگو کردد. یک دیپلمات ترکیه نیز اعلام کرد پلیس می‌خواهد در جریان تحقیقاتش خانه کنسول عربستان را نیز بررسی کند. پیش از این رسانه‌های ترکیه ویدئویی را منتشر کردند که نشان ‌می‌دهد دو ساعت پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی ماشین بزرگی ساختمان کنسولگری را ترک می‌کند و به خانه کنسول عربستان رفته در آنجا توقف می‌کند.

شواهدی مبنی بر قتل خاشقجی در کنسولگری
بک مقام ترکیه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که پلیس این کشور «شواهدی» مبنی بر کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول یافته است. این مقام ترکیه که نخواست نامش فاش شود اشاره ای به جزئیات شواهد یافت شده نکرد. پلیس ترکیه روز دوشنبه برای بررسی ساختمان کنسولگری عربستان وارد آن شده بود. این در حالی است که شبکه «ان بی سی» شب گذشته گزارش داد که ریاض برای پذیرش کشته شدن جمال خاشقجی در ساختمان کنسولگری عربستان آماده می شود.