به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۴ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب : ۱۶۲۳۰۸

امید بورسی‌ها به ادامه رشد بازار

گروه اقتصادی: بازیگران بازار سهام امروز شاهد رشد قیمت در بیشتر سهم‌ها بودند؛ هرچند حجم و ارزش شرکتی که به تازگی می‌خواهد در بورس عرضه شود چندان زیاد نیست اما تعدادی از معامله‌گران را برای کوتاه‌مدت هم که شده، به احتمال ادامه رشد بازار امیدوار کرده است.
امید بورسی‌ها به ادامه رشد بازار
امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۲۲۳۲ واحد رشد کرد و به رقم ۱۸۲ هزار و ۸۳۴ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با ۲۸۸ واحد رشد، رقم ۲۹ هزار و شش واحدی را تجربه کرد.روز گذشته قرار بر این بود که بخشی از سهام شرکت ملی کشت و صنعت دامپروری پارس با نماد "زپارس" برای اولین بار در بورس عرضه شود اما در ابتدای ساعات معاملاتی اطلاعیه‌ای در پیامِ ناظر آمد و قرار بر این شد که به دلیل محدودیت‌های فنی، عرضه اولیه سهام این شرکت به روزهای بعد موکول شود.مشکلات سامانه معاملاتی و احتمال مختل شدن سامانه پس از سفارش‌گیری‌ها برای عرضه، باعث شده مسئولان شرکت بورس تصمیم بگیرند عرضه اولیه را به زمان دیگر موکول کنند.آنطور که تا این لحظه مشخص شده قرار بر این است که "زپارس" در آخرین روز معاملاتی این هفته یعنی فردا عرضه شود.در عین حال احتمال دارد در هفته‌های آینده پتروشیمی نوری در بازار دوم بورس عرضه اولیه شود.

عرضه این شرکت در کنار عرضه "زپارس" می‌تواند نقدینگی را بعد از مدت‌ها به بازار سهام تزریق کند. اخبار مربوط به عرضه‌های اولیه یکی از دلایلی می‌تواند باشد که معامله‌گران بازار سهام نسبت به آینده کوتاه مدت این بازار مقداری امیدوار شدند و شاخص کل امروز و روز گذشته روند صعودی را نشان می‌دهد.افزایش نسبی قیمت‌ها در بورس اوراق بهادار، امروز سبب شد شاخص آزاد شناور نیز ۲۱۳۸ واحد رشد کند و تا رقم ۱۹۵ هزار و ۲۲۸ واحدی بالا رود. شاخص بازار اول و بازار دوم نیز هر یک به ترتیب ۱۳۱۲ و ۶۰۴۲ واحد رشد کرده‌ است.آنطور که تابلوی معاملات نشان می‌داد شرکت‌های در گروه پتروشیمی و فلزی بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص‌های بازار داشتند. سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین، پتروشیمی پارس، بانک ملت و فولاد مبارکه اصفهان جزو شرکت‌هایی بودند که تلاش کردند شاخص را در سطح بالاتری نگه دارند. آنها از ۱۰۰ واحد تا ۲۴۳ واحد تاثیر مثبت روی نماگرهای بازار داشتند اما در طرف مقابل معدود شرکت‌هایی از جمله توسعه معادن و فلزات، پالایش نفت اصفهان و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید سعی کرده‌اند شاخص‌های بازار را به سمت پایین هدایت کنند.امروز در گروه محصولات شیمیایی تعدادی از سهم‌ها توانستند روند رشد قیمت‌ها را ادامه دهند. همچنین در نمادهای تاثیرگذار در شاخص شاهد صف‌های خرید بودیم. به عنوان نمونه در نماد تاپیکو که در ساعاتی با صف خرید همراه بود، ۸۲ درصد از خریدها توسط افراد حقیقی و ۱۷ درصد توسط حقوقی‌ها صورت گرفت.

در گروه استخراج کالاهای فلزی نیز تعدادی از سهم‌ها افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند؛ هرچند که این افزایش با شیب ملایمی همراه بود. نیمی از سهم‌های این گروه نیز با روند افت قیمت مواجه شدند. فلزی‌ها نیز امروز عمدتا با تقویت قیمت سهام‌شان روبرو شده‌اند. در این گروه نیز شیب افزایش قیمت چندان چشمگیر نبود.اما خودرویی‌ها که این روزها با نوسانات تقریبا غیرقابل پیش‌بینی مواجه هستند یک روز صف خرید می‌شوند و روز دیگر سهامداران برای فروش در صف می‌ایستند. امروز روند قیمت‌ها در این گروه به شدت افزایشی بود. سهم‌های شاخص‌دار در این گروه با نزدیک پنج درصد رشد مواجه شدند.امروز شرکت ملی نفت ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نفت خام در تاریخ ششم آبان‌ماه سال جاری در بورس انرژی عرضه خواهد شد این تاریخ دقیقا مطابق با یک هفته قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا است مسئولان دولتی گفته اند با عرضه نفت خام در بورس می توانند راهی تحریم های آمریکا را دور بزنند اما ساز و کار دور زدن تحریم ها از دریچه بورس چندان مشخص نیست.

جدا از اطلاعیه عرضه مدیرعامل بورس انرژی در گفت و گو با ایسنا این تاریخ را تایید کرده است. تحریم ها و نحوه قیمت‌گذاری نفت در بورس انرژی می‌تواند روی تصمیمِ معامله گران بازار سهام در گروه فرآورده‌های نفتی تاثیر به سزائی داشته باشد. عده‌ای معتقدند اگر قرار است نفت خام در بورس عرضه شود باید به سازوکار عرضه و تقاضا برای کشف قیمت آن تمکین کرد اما زمزمه‌های از قیمت گذاری دستوری نیز شنیده شده است.ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۱۱۸۳ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم ۳.۸ میلیارد سهم و اوراق مالی را رد کرد. همچنین تعداد معاملات عدد ۲۴۵ هزار و ۲۴۷ را تجربه کرد.آیفکس نیز امروز با ۳۲ واحد رشد همراه شد و بار دیگر توانست از کانال ۲۰۰۰ واحدی عبور کند. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۷۹۳ میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات به ۱.۳ میلیارد سهم و اوراق مالی رسید.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار بورس