به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۵ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۱۶۲۳۳۰

برنده جایزه بوکر معرفی شد

گروه فرهنگ و هنر: آنا برنز با رمان «شیرفروش» (Milkman) برنده تاریخ‌ساز جایزه ادبی بوکر شد. او نخستین نویسنده اهل ایرلند شمالی است که برنده این جایزه معتبر ادبی می‌شود.
برنده جایزه بوکر معرفی شد
رمان «شیرفروش» (Milkman) که داستان آن در شهری بدون نام هنگام درگیری‌های ایرلند شمالی می‌گذرد، جایزه ۵۰ هزار پوندی بوکر را برای آنا برنز نویسنده ۵۶ ساله اهل ایرلند شمالی به ارمغان آورد. «شیرفروش» چهارمین رمان بلند آنا برنز است. این نویسنده سال ۱۹۶۲ در بلفاست به دنیا آمد.به گفته رییس هیات داوران جایزه بوکر نکته شگفت‌انگیز درباره رمان «شیرفروش» بافت زبانی آن است. راوی رمان زنی مورد سوءاستفاده در جامعه‌ای چند پاره است. فرد آزارگر از همین چند پارگی جامعه برای سوءاستفاده بهره می‌برد.نویسنده با آگاهی هیچکدام از شخصیت‌های رمان را نامگذاری نکرده است.حتی راوی داستان خود را «خواهر وسطی» می‌نامد. او در این باره گفت: «نام‌ها به کار این داستان نمی‌آمدند. اگر به شخصیت‌ها نام می‌بخشیدم، رمان قدرت و اتمسفرش را از دست می‌داد.»

انتخاب آنا برنز تا حدودی بر خلاف پیش‌بینی کارشناسان بود. او نویسنده‌های سرشناسی چون راشل کوشنر و ریچارد پاورز را پشت سر گذاشت و البته در نبرد با دیزی جانسون جوانترین نامزد جایزه ادبی بوکر پیروز میدان شد.جایزه بوکر از مهمترین جوایز ادبی جهان است و از سال ۱۹۶۹ اهدا می‌شود. بردن این جایزه علاوه بر ۵۰ هزار پوند جایزه نقدی سبب افزایش چشمگیر فروش کتاب نیز می‌شود. از مهم‌ترین برندگان این جایزه می‌توان به کازو ایشی‌گورو، هیلاری منتل و مایکل آنداچی اشاره کرد.سال گذشته جایزه بوکر برای کتاب «لینکلن در باردو» به جرج ساندرز نویسنده آمریکایی اهدا شد.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: بوکر