به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۵ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۱۶۲۳۴۷

مهلت لاهه به ایران و آمریکا برای ارائه ادله

گروه بين‌الملل: دیوان بین المللی دادگستری (در لاهه) روز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای در ادامه روند بررسی پرونده شکایت ایران از آمریکا درخصوص نقض عهدنامه مودت روابط اقتصادی و حقوقی کنسولی، مهلتی برای دریافت ادله دو طرف تعیین کرد.
دولت ایران بر این اساس باید تا تاریخ 10 آوریل 2019 (21 فروردین 1398) دادخواست خود را به دادگاه ارائه دهد و طرف آمریکایی هم تا تاریخ 10 اکتبر آینده (18 مهر 1398) فرصت خواهد داشت تا دفاعیات مکتوب خود را به ثبت برساند. بر مبنای بیانیه منتشر شده، زمانبندی اقدامات آتی در آینده اعلام خواهند شد. این دادگاه در حکم اولیه خود که مهرماه به نفع ایران صادر شد، به آمریکا دستور داد که تحریم‌های دارویی، غذایی، بشردوستانه و هوایی علیه ایران را تعلیق کند.
 
دولت ایران در درخواستی که به دادگاه ارائه کرده بود، تحریم های ضد ایرانی 15 مرداد آمریکا را ناقض عهدنامه مودت 1955 دانسته و خواهان تعلیق آنها شده بود. وکلای ایران آمریکا را متهم کردند که با خروج از برجام، پیمان مودت را نقض کرده و از دادگاه خواستند تا دستور موقت تعلیق تحریم های آمریکا و خودداری از اعمال تحریم های دیگر را در کنار صدور دوباره مجوز خرید قطعات و هواپیما صادر کند. جمهوری اسلامی ایران شکایت دیگری هم درخصوص توقیف 2 میلیارد دلار از دارایی‌ های بانک مرکزی ایران در آمریکا در دادگاه لاهه به ثبت رسانده است. در جلسه مربوط به آن پرونده که ابتدای هفته برگزار شد، دو طرف به بیان دفاعیات و ادله اولیه خود پرداختند.

پس از اين موضوع، آمريكا رسما از عهدنامه مودت كه در زمان دولت پادشاهي محمدرضاشاه پهلوي در سال 1334 منعقد شده بود كنار رفت، هرچند طبق يكي از ماده هاي اين معاهده، فسخ كامل آن يك سال پس از اعلام كناره‌گيري يكي از طرفين اجرايي مي شود.