به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۵ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۱۶۲۳۷۴

تبدیل ساعت هوشمند معمولی به ردیاب خواب

گروه علم و فناوری: برنامه‌ای به نام "اسلیپ‌گارد"(SleepGuard) طوری طراحی شده است تا از طریق ساعت‌های هوشمند، خواب افراد که بخش مهمی از زندگی و سلامتی آنها است را ردیابی و ارزیابی کند.
تبدیل ساعت هوشمند معمولی به ردیاب خواب
در حالی که در حال حاضر ردیاب‌های تناسب اندام و ساعت‌های هوشمندی وجود دارند که به طور خاص برای ردیابی الگوهای خواب طراحی شده‌اند، اما یک تیم بین‌المللی از دانشمندان بر این باورند که با یک نرم افزار مناسب، ساعت‌های هوشمند معمولی نیز قادر به انجام این کار هستند. بنابراین یک برنامه موسوم به "SleepGuard" توسعه دادند.این برنامه(اپلیکیشن) از سوی محققان دانشگاه لنکستر(Lancaster) انگلستان و دانشگاه نورث‌وست چین توسعه یافته است که از حسگرهای ساعت‌های هوشمند معمولی برای نظارت بر عوامل موثر بر خواب مانند حرکات بدن، نور محیط و نویز یا صدای مزاحم استفاده می‌کند.این برنامه به طور خاص از شتاب‌سنج و ژیروسکوپ ساعت هوشمند استفاده می‌کند تا غلت خوردن کاربر را هنگام خواب بشمارد، چرا که غلت خوردن بیش از حد در خواب، نشانه بدخوابی است. همچنین با استفاده از آنها متوجه می‌شود که کاربر در کدام حالت از چهار حالت خوابیدن قرار دارد و دستی که ساعت به آن بسته شده در کدام یک از سه حالت اصلی قرار دارد.محققان می‌گویند گذاشتن دست بر روی شکم نشان‌دهنده ناراحتی است، قرار دادن آن بر روی سر ممکن است بر روی اعصاب شانه فشار بیاورد و در نتیجه محدود شدن جریان خون منجر به درد بازو می‌شود. در حالی که قرار دادن دست روی قفسه سینه می‌تواند منجر به فشار بر قلب خواهد شد.

این برنامه با استفاده از حسگر نور ساعت، قادر به تشخیص مناسب یا نامناسب بودن نور محیط در هنگام خواب است و از میکروفن برای شنیدن سر و صدای بیش از حد از منابع خارجی استفاده می‌کند. همچنین از میکروفن برای نظارت بر الگوی تنفس، خروپف یا صحبت کردن در خواب استفاده می‌شود.هنگامی که تمام داده‌ها تجزیه و تحلیل می‌شود، "اسلیپ‌گارد" یک گزارش خواب به کاربر ارائه می‌دهد و وی را از کیفیت خوابش باخبر می‌کند. همچنین در صورت وجود مشکل، راه حل‌های مناسب را به وی پیشنهاد می‌دهد.این برنامه تاکنون بر روی 15 نفر آزمایش شده است و دقت بالایی را ثبت کرده است.دکتر پتری نوری محقق اصلی این پروژه از دانشگاه لنکستر می‌گوید: پروژه ما با هدف آزاد کردن پتانسیل کامل ساعت‌های هوشمند و استفاده از مجموعه‌ای از حسگرهای پیچیده آنها برای به دست آوردن درک کاملی از الگوی خواب کاربران طراحی شده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: ساعت هوشمند خواب