به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ساعت ۰۰:۱۹
کد مطلب : ۱۶۲۴۳
تایید استفاده از گاز سارین در سوریه از سوی تیم بازرسان سازمان ملل

بان کی مون: مسئول این جنايت باید مجازات شود

گروه بين‌الملل: تیم بازرسان سازمان ملل استفاده از گاز سارین در سوریه را تایید کرد.
بان کی مون: مسئول این جنايت باید مجازات شود
در گزارش بازرسان آمده است: تسلیحات شیمیایی در "معضمیه شام، عین ترما و زملکا" مورد استفاده قرار گرفته است. در این گزارش آمده است: بیش از 50 مصاحبه با افرادی که از این حوادث نجات یافته اند صورت گرفته است و شواهد نشان می دهد در مناطق مورد هدف قرار گرفته شده در حومه دمشق از گاز سارین استفاده شده است. "بان کی مون"دبیر کل سازمان ملل بعد از اعلام گزارش بازرسان سازمان ملل گفت: بعد از شنیدن این خبر شوکه شدم. کسانی که مسئول این اقدام هستند باید مجازات شود. بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد "تیم بازرسان سازمان ملل برای تکمیل تحقیقات خود پیرامون استفاده از سلاح شیمیایی به سوریه بازخواهند گشت."

دبیر کل سازمان ملل گفت: در صورت استفاده از تسلیحات شیمیایی و عدم پایبندی به این مساله، باید مجازات هایی در نظر گرفته شود. "بان کي مون" در ادامه گفت: گزارش تیم بازرسان نشان می‌دهد "تسلیحات شیمیایی در "غوطه شرقی" بطور گسترده استفاده شده است و بر اثر آن تعداد زیادی از شهروندان جان خود را از دست داده اند."

دبیر کل سازمان ملل افزود: این گزارش مدارک خود را از نجات یافتگان و کادر پژشکی و دیگر شواهد و مدارک زنده اخذ کرده است و 85 درصد از نتایجی که بررسی شد نشان داد که در معرض سلاح شیمیایی قرار گرفته اند و ترکش ها نیز آغشته به گاز سارین است.

وی ادامه داد: نتایج بدست آمده بسیار وحشتناک و جنایت علیه بشریت شمرده می‌شود و باید استفاده از سلاح شیمیایی بر ضد شهروندان بعد از آنکه "صدام حسین" آن را در "حلبچه" بکار برد، را محکوم کرد. وی با استقبال از توافق آمریکا و روسیه در خصوص تسلیحات شیمیایی در سوریه گفت: جامعه جهانی باید مسئولیت خود در قبال منع استفاده از سلاح شیمیایی را بر عهده بگیرد و سوریه نیز در این باره التزاماتی خواهد داشت. دبیر کل سازمان ملل در ادامه گفت: باید برای برگزاری یک نشست بین المللی در خصوص سوریه و در اسرع وقت آماده شد.