به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۶ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۱۶۲۴۳۰
نماینده اصفهان در مجلس: بازچرخانی آب در شرایط ضروری انجام می‌شود

شکستن لوله‌های انتقال آب به یزد راه حل نیست

گروه جامعه: نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی گفت: بازچرخانی آب تنها در شرایط ضروری انجام می‌شود چرا که اجرای چنین طرحی به معنی این است که از راهکارهای دیگر ناامید شده‌ایم.
شکستن لوله‌های انتقال آب به یزد راه حل نیست
حمیدرضا فولادگر در نشست خبری  در خصوص طرح بازچرخانی آب اظهار کرد: بازچرخانی آب تنها یک بخش از طرحی است که استاندار اصفهان مطرح کرده است.وی ادامه داد: پیشنهاد اول سد چم آسمان تا نکواباد است که به صورت خط لوله آب باشد که باتوجه به تجربه‌های گذشته و اینکه نصف آب رها شده پرت می‌شد زیاد موافق نبودیم و جزو دوم رها کردن پساب تصفیه خانه در مسیر زاینده رود بود که البته برای کشاورزی مناسب نیست و برای مصرف کشاورزی باید کارفنی در تصفیه خانه انجام شود که هزینه بر خواهد بود.نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: پیشنهاد دیگری که برای زاینده رود مطرح شده بازچرخانی آب است که فقط در شرایط ضروری انجام خواهد گرفت، زیرا اجرایی کردن این طرح به منزله این است که از طرح‌های دیگر و احیای زاینده رود ناامید شده‌ایم.

وی با بیان اینکه سد تونل سوم با پیگیری زیاد به خوبی جلو رفت، افزود: ١٣٥ میلیارد تومان ردیف بودجه برای تکمیل این سد خواهد بود و ٢ سال اینده به بهره برداری می‌رسد. در این صورت حدود ٢٠٠ میلیون متر مکعب آب به زاینده رود اضافه می‌کند.نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: این طرح باید کارشناسانه‌تر باشد و با نماینده‌ها هماهنگی لازم انجام شود. البته با کلیات طرح موافق هستیم ولی نباید بر روی سایر طرح‌های آبی تاثیر بگذارد.طرح بازچرخانی آب، طرحی است که برای احیای مصنوعی زاینده رود تنها در شهر اصفهان مطرح شده است. به موجب این طرح آب زاینده رود در بالا دست از بستر زاینده رود جمع‌آوری شده و با لوله‌گذاری تا ابتدای شهر اصفهان آورده می‌شود. این آب در شهر اصفهان در بستر رودخانه جاری خواهد بود و بعد از خروج از اصفهان با لوله به ابتدای شهر باز می‌گردد.

کارت سوخت نباید تعطیل می‌شد
فولادگر در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد بازگشت کارت سوخت گفت: نباید کارت سوخت تعطیل می‌شد، اما دولت برای یک‌ نرخی بودن بنزین، کارت سوخت را متوقف کرد، این در حالی است که امروز به دلیل تفاوت قیمت سوخت با کشورهای همسایه به علت تغییرات قیمت ارز با پدیده قاچاق مواجه شده‌ایم.وی ادامه داد: بهترین کار احیای کارت سوخت است که حداقل نتیجه‌اش کنترل مصرف خواهد بود، اما بحث دوم این است که با نرخ ١٠٠٠ تومان سهمیه بندی شود اما قیمت در مصرف‌های بالاتر پلکانی افزایش یابد. مردم عادی با ٧٠ لیتر زندگی‌شان را می گذرانند اما پرمصرف‌ها و کسانی که چندین خودرو دارند باید پولش را بپردازند. چرا در شرایط ارزی چنین افرادی یارانه بگیرند؟

صنعت از آب شیرین استفاده نکند
وی افزود: صنعت از ‌آب شیرین زاینده رود استفاده نمی‌کند و آنها باید  به دنبال منابع دیگری به جز آب زاینده رود باشند. برخی شرکت‌های دانش بنیان طرح‌هایی برای مصرف آب داده‌اند که باید دنبال شود.وی در خصوص تصویب لوایح CFT گفت: یکسری کشورها از جمله آمریکا این سازوکار را با حق تحفظ پذیرفته‌اند. آنچه که در مجلس تصویب شده پذیرش عضویت در CFT با ٧ حق تحفظ است تا از لیست سیاه خارج شویم. بحث ما این بود که با این پذرش اگر بخواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم براساس FATF متخلف محسوب می‌شویم و باز متحمل تحریم‌هایی می‌شویم.

کشاورزان می‌دانند مشکل فقط خشکسالی نیست
فولادگر افزود: کشاورزان اصفهان مشکلات زیادی دارند. آنها می‌بینند که آب از جلوی چشم‌هایشان به استان دیگری می‌رود و می‌دانند مشکل ما تنها خشکسالی نیست بلکه عدم مدیریت و به هم خوردن رژیم حقوقی زاینده رود است اما شکستن لوله‌های انتقال اب به یزد راه حل نیست.فولادگر با اعتقاد به اینکه برای برون رفت از مشکلات باید از تولید حمایت کرد، افزود: چندسال است که می‌گوییم نقدینگی در کشور یک تهدید خواهد شد که بیشترین آثار تخریبی‌اش در این چندماه بوده است. که تمام اینها به تولید ‌آسیب می زند.: در شورای سه قوه یک میلیارد دلار تسهیلات بانکی جدید از محل صندوق توسعه ملی تصویب شده که به واحدهای کوچک و متوسط تولیدی تعلق خواهد گرفت.

فولادگر در خصوص تنظیم بازار فولاد و پتروشیمی افزود: تولید کشور بیشتر از مصرف ان است که هم فرصت صادرات را مهیا می‌کرد هم برای مصرف داخل بو، اما وجود واسطه‌ها و سهمیه‌هایی که می‌گرفتند به آن اندازه تولید نداشتند و بعد به بازار می‌آمد طبق جلساتی که برگزار شد اولویت تامین نیاز داخل است و سپس صادرات.وی گفت: مجلس دهم عملکرد ضعیف تری نسبت به گذشته داشت و مجلس باید در قانون گذاری و نظارت بهتر عمل کند. انتقاد از دولت به معنای بی نقص بودن مجلس نیست. در بحث سوال از رییس جمهور از ٥ سوال به ٤ سوال ان رای عدم اقناع دادند. اما با توجه به شرایط ادامه دادن به صلاح نبود چون فایده ای نداشت باید به دولت کمک کرد تا از این شرایط خارج شویم.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: انتقال اب