به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۷ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۱۶۲۵۴۴
پوتین:

روابط با عربستان را قربانی نمی‌کنیم

گروه بین الملل: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی در نشست سالانه موسوم به "نشست باشگاه مباحثه والدای" در سوچی در خصوص طیف گسترده‌ای از مسائل نظیر جنگ سوریه، سلاح‌های هسته‌ای و سیاست‌های نظامی و دفاعی کشورش و همچنین روابط دوجانبه با آمریکا، چین و ژاپن اظهارنظر کرد.
روابط با عربستان را قربانی نمی‌کنیم
پوتین در این سخنرانی درباره گرونگاگیری ۷۰۰ تن از سوی گروه تروریستی داعش در مناطق تحت کنترل آمریکا در سوریه گفت: ما شاهد تحولاتی در سمت چپ رودخانه فرات هستیم و همکاران ما این تحولات را می‌دانند. این منطقه تحت کنترل شرکای آمریکایی ماست. آنها در آنجا به نیروهای مسلح کرد تکیه دارند اما مشخص است که آنها در این کنترل موفق نبودند و اعضای داعش در چندین منطقه باقی مانده‌اند.او تاکید کرد که اخیرا داعش حضورش را گسترش داده و ۱۳۰ خانواده متشکل از حدود ۷۰۰ نفر را به گروگان گرفته که شامل اتباع اروپایی و آمریکایی می‌شوند و در بخشی از سوریه که که تحت کنترل نیروهای مورد حمایت آمریکا بوده، اتفاق افتاده است.پوتین اظهار داشت آنها یکسری اولتیماتوم و خواسته مطرح کرده و هشدار داده‌اند اگر خواسته‌هایشان برآورده نشود، هر روز ۱۰ نفر را می‌کشند. آنها دو روز قبل از این سخنرانی من ۱۰ نفر را اعدام کردند.پوتین گفت اطلاعات ما نشان می‌دهد چند شهروند آمریکایی و اروپایی از سوی داعش به گروگان گرفته شده‌اند.

سلاح هسته‌ای
رئیس جمهور روسیه درباره سیاست‌گذاری‌های دفاعی و تسلیحات هسته‌ای روسیه گفت: دکترین هسته‌ای روسیه دربردارنده یک حمله پیش دستانه نیست اما مسکو مصمم به پاسخ به هرگونه حمله نخست از جانب هر متجاوز بالقوه است.پوتین گفت: درباره مسئله آمادگی خود من و ما برای استفاده از تسلیحات تحت اختیارمان از جمله تسلیحات انهدام وسیع برای محافظت از منافع‌مان من به شما یادآوری می‌کنم که قبلا گفتم ما در مفهوم در نظر گرفته شده برای تسلیحات هسته‌ای خود ایده حمله پیش‌دستانه را نداریم.پوتین گفت: ایده ما پاسخ به یک حمله پیش دستانه است. آن دسته از کسانی که می‌دانند نیازی به اینکه من این را توضیح بدهم ندارند اما من بار دیگر می‌گویم معنی این مطلب این است که ما آماده استفاده از تسلیحات هسته‌ای تنها زمانی که مطمئن شویم یک متجاوز بالقوه به روسیه و خاک ما حمله می‌کند، هستیم.پوتین اظهار کرد: ما به عنوان "شهید" به بهشت می‌رویم و متجاوزها به سادگی کشته خواهند شد.وی افزود: متجاوز باید بداند که تلافی کردن غیر قابل اجتناب است و از بین خواهد رفت و ما به عنوان قربانی تجاوز شهید محسوب شده و به بهشت می‌رویم در حالی که آنها خیلی ساده جان خود را از دست خواهند داد چون زمانی برای آنکه توبه کنند، نخواهند داشت.رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که کشورش هرگز آغاز کننده یک جنگ هسته‌ای نخواهد بود چرا که این منجر به یک فاجعه جهانی خواهد شد.

دیدار با ترامپ
او خاطرنشان کرد که خودش و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیدگاه‌های متفاوتی درباره مسائل مختلف دارند اما این در گفت‌وگوی دوجانبه اختلالی ایجاد نمی‌ کند.پوتین گفت: ما گفت‌وگوی حرفه‌ای و عادی داریم و او مطمئنا صحبت‌های من را می‌شنود و صرفا شنونده نیست و به استدلال‌های مخاطبش واکنش نشان می‌دهد و من می‌توانم آن را ببینم. او ممکن است با یکسری چیزها مخالف باشد همان طور که خود من با یکسری چیزها درباره او موافق نیستم.رئیس جمهور روسیه ارزیابی مثبتی در مورد نشست‌هایش با ترامپ داشت.او گفت من معتقدم به رغم تلاش برای بی‌اعتبار کردن این نشست‌ها آنها بیشتر مثبت بودند تا منفی. ما شاهد اتفاقاتی که در آمریکا می‌افتد، هستیم و بهتر است با یکدیگر در ارتباط باشیم تا اینکه وارد جدال و مرافعه شویم.او همچنین اظهار داشت که ترامپ به دنبال باثبات کردن روابط آمریکا با روسیه است.

جمال خاشقجی
رئیس جمهور روسیه درباره مسئله ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی واشنگتن پست اظهار نظر کرده و گفت: تا آنجا که من می‌دانم این روزنامه‌نگار گم شده در آمریکا زندگی می‌کرد و در روسیه زندگی نمی‌کرده بلکه در آمریکا بوده است. پس از این لحاظ البته آمریکا بخشی از مسئولیت را از بابت اتفاقی که برای او افتاد به دوش می‌کشد. فعلا این پرونده بدون هیچ گفته‌ای به جلو می‌رود.او تاکید کرد: ضروری است تا زمانی که تحقیقات تمام شود، منتظر باشیم و روسیه نمی‌تواند تخریب کردن روابطش با عربستان بدون دانستن اینکه چه اتفاقی افتاده را برای خودش توجیه کند.پوتین گفت: اول ما باید منتظر نتایج تحقیقات باشیم. چطور می‌شود که روسیه بدون آنکه بداند چه اتفاقی افتاده، شروع به تیره تر کردن روابطش با عربستان کند. ما نمی‌دانیم واقعا چه اتفاقی افتاده پس چرا باید اقداماتی به سمت تخریب روابط‌مان انجام دهیم اما اگر کسی به این اعتقاد و درک رسیده که قتلی اتفاق افتاده، من امیدوارم که سند و مدرک‌هایی ارائه شود. بر این اساس ما تصمیم‌های متناسب خواهیم گرفت.

چین و ژاپن
پوتین اظهار داشت که ما معاهده دوستی با چین امضا کرده‌ایم و به سطح بالایی از تفاهم دوجانبه بین دو طرف رسیده‌ایم که بی‌سابقه است.همچنین پوتین درباره روابط دوجانبه کشورش با ژاپن گفت که دو کشور باید اعتماد دوجانبه میان خود را تقویت کنند.

تحقیقات آمریکا در گرجستان
او همچنین درباره یکسری تحقیقات علمی آمریکا در حوزه ژنتیکی درباره گرجستان اظهارنظر کرد و گزارش‌ها در مورد آن را نگران کننده خواند چرا که به گفته او این حوزه تحقیق و توسعه خیلی خطرناک است.پوتین گفت: این تحقیقاتی که گزارش شده واقعا در دست اجرا است و خیلی خطرناک بوده و مرتبط با جدیدترین دستاوردها در حوزه ژنتیکی است.

عملیاتی شدن موشک مافوق صوت آوانگارد
به گفته پوتین روسیه در ماه‌های آینده سیستم‌های موشکی مافوق صوت آوانگارد را مستقر خواهد کرد.او گفت: ما در پاسخ به تشکیل سیستم دفاع موشکی آمریکا موشک‌های خودمان را ارتقا می‌دهیم که برخی از این موشک‌ها به خدمت گرفته شده و برخی هم در ماه‌های آینده مستقر می‌شوند که منظور من سیستم آونگارد است.

خارج کردن دلار از اقتصاد روسیه
پوتین همچنین گفت که روسیه در مسیر خارج کردن دلار از اقتصادش و قطع وابستگی اقتصاد خود به دلار قرار دارد البته نه به خاطر تضعیف دلار آمریکا بلکه به خاطر امنیت خود روسیه.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: ولادیمیر پوتین