به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۷ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۱۶۲۵۵۰
ترکیه: نوار صوتی خاشقچی را به کشوری نداده‌ایم

جمال خاشقجی اسلا‌مگرا و اخوانی بود

گروه بین‌الملل: امارات متحده عربی هشدار داده است جنجال بر سر ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی، نباید به منظور «بی ثبات کردن» عربستان سعودی مورد سوء استفاده قرار گیرد.
ملک سلمان پادشاه عربستان
ملک سلمان پادشاه عربستان
وزیر امور خارجه امارات در توییتر خود نوشته است: امارات مخالف سیاسی کردن موضوع (ناپدیده شدن جمال خاشقجی) و سوء استفاده از آن برای بی ثبات کردن عربستان است. جمال خاشقجی از دو هفته پیش پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده است. در همین حال رسانه های ترکیه می‌گویند، دادستانی این کشور از کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول در خصوص ناپدید شدن جمال خاشقچی بازجویی کرده است. خبرگزاری آناتولی اعلام کرده است تعدادی از کارکنان کنسولگری از جمله راننده کنسولگری و کارکنان بخش خدمات ر مورد بازجویی قرار گرفته اند.

خاشقجی اسلا‌مگرا بود
روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست"  نوشت در روزهای اخیر چندین نماینده حزب محافظه‌کار آمریکا به نزدیکی خاشقجی به اسلام‌گرایان اخوان المسلمین اشاره کرده و به مقالات او در باره مرگ اسامه بن لادن، رهبر پیشین شبکه تروریستی القاعده، در سال ۲۰۱۱ میلادی پرداخته‌اند. "واشنگتن پست" در ادامه نوشته است که این انتقادات به جمال خاشقجی، خبرنگار معترض عربستانی، برای حمایت از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، صورت می‌گیرد تا ترامپ بتواند روابط دوستانه خود را با عربستان سعودی همچنان حفظ کند. خبرگزاری آلمان نوشته است، هواداران و هم‌پیمانان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای مخدوش کردن شخصیت لیبرال جمال خاشقجی، خبرنگار معترض عربستانی، اعلام کرده‌اند که این خبرنگار مفقود شده در کنسولگری عربستان در استانبول، با اسلام‌گرایان ارتباط داشته است. آمریکا قراردادهای سودآور بسیاری در ارتباط با تسلیحات و نفت با عربستان سعودی بسته و در پی حفظ این قراردادهاست.

ترامپ پیش‌تر گفته بود باید منتظر نتایج تحقیقات در باره سرنوشت خاشقجی ماند. اما ترامپ نیز اکنون چون بسیاری دیگر بر مرگ خاشقجی واقف شده است. رئیس جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۶ مهر (۱۸ اکتبر) به وقت محلی، در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا خاشقجی مرده است یا نه، گفت کاملا این‌گونه به نظر می‌رسد که او مرده است و این خبر برای او بسیار غم‌انگیز است. مقامات دولت ترکیه نیز رسما اعلام کرده‌اند که اطلاعاتی حاکی از قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در اختیار دارند. هاریس فالکنر، مجری شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا، در برنامه‌ای در روز پنج‌شنبه ۲۶ مهر (۱۸ اکتبر) در این باره گفت: «خاشقجی روابطی با سازمان اسلام‌گرای اخوان المسلمین داشت.» کاری استیورت، نامزد مجلس سنای آمریکا از ایالت ویرجینیا، به یک شبکه رادیوی محلی در این باره گفت: «خاشقجی انسان خوبی نبود.»

دونالد جونیور، پسر ترامپ نیز یک هفته پیش در یک پیام توییتری جمال خاشقجی، خبرنگار معترض عربستانی را متهم کرده بود در افغانستان با اسامه بن لادن، رهبر پیشین شبکه تروریستی القاعده، همکاری می‌کرده است.
پسر ترامپ در این باره گفته است: «خاشقجی یک خبرنگار اصلاح‌طلب دمکرات است که با جهادگرایان بده- بستان می‌کرد.» البته علاقمندی پیشین جمال خاشقجی، خبرنگار معترض عربستانی، به اسلام‌گرایان مشهور است، اما تغییر علایق او از اسلام‌گرایی به اصلاحات، دمکراسی و آزادی مطبوعات نیز مشهور است. او که شهروند عربستان سعودی است در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) مجبور به ترک وطن شد. دولت ترکیه عربستان را به دست داشتن در قتل خاشقجی متهم کرده است، اما ریاض این اتهام را رد می‌کند. رسانه‌های ترکیه از وجود مدارکی گزارش داده‌اند که اثبات می‌کند یک تیم ۱۵ نفره از عربستان جمال خاشقجی را در کنسولگری این کشور در استانبول به طرز فجیعی کشته‌اند.
ترکیه: نوار صوتی خاشقچی را به کشوری نداده‌ایم
وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد که این کشور هیچ نوار ضبط شده صوتی درباره پرونده جمال خاشقجی به هیچ طرفی نداده است.
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: دستگاه امنیتی اسناد و مدارک تأیید شده‌ای در جریان تحقیقات درباره ربوده شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول به دست آورده است. ما نتایج تحقیقات را با شفافیت به جهان اعلام خواهیم کرد.
اوغلو تأکید کرد که آنکارا هیچ نوار ضبط شده صوتی درباره پرونده جمال خاشقجی به هیچ طرفی نداده است.
جمال خاشقجی دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. مقامات ترکیه احتمال داده‌اند که وی در داخل این مقر دیپلماتیک کشته شده باشد اما ریاض این مسئله را تکذیب کرده است.
در پی این حادثه مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به عربستان و ترکیه سفر کرد. برخی منابع اعلام کردند که وی در جریان سفرش به ترکیه نوارهای ضبط شده صوتی را درباره کشته شدن خاشقجی شنیده است که نشان می‌دهد او در داخل مقر کنسولگری کشته شده است اما آمریکا این خبر را تکذیب کرد.

 مشاور اردوغان: عاملان و آمران قتل خاشقچی خودسر نبودند
 یاسین آکتای مشاور اردوغان و معاون حقوق بشر حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه گفت: اشخاصی که مرتکب ربایش و قتل خاشقچی شده اند، بی گمان خودسر نبوده و با دستور عالی ترین مقامات سیاسی ـ امنیتی ریاض دست به چنین اقدامی زده اند.
پایگاه خبری آناتولی هم گزارش دادکه دادستانی ترکیه درحال بازجویی وتحقیق از 15نفر از کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول از جمله رانندگان و کارکنان تاسیساتی در ارتباط با ناپدید شدن خاشقجی هستند