به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۸ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۱۶۲۵۶۱

اعتراف عربستان به قتل جمال خاشقچی

گروه بین الملل: سعودی ها سرانجام به کشته شدن روزنامه نگار منتقد ریاض در ترکیه اعتراف و اعلام کردند که وی پس از درگیری در کنسولگری این کشور کشته شده است.
اعتراف عربستان به قتل جمال خاشقچی
دادستان کل عربستان اعلام کرد «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودیها در کنسولگری این رژیم در استانبول کشته شده است.وی در بیانیه ای ضمن تایید خبر کشته شدن خاشقجی اعلام کرد در روز دوم اکتبر وی با مردی در داخل کنسولگری سعودی ها ملاقات کرده که در حین آن درگیری رخ داده و خاشقجی به قتل رسیده است.دادستان کل اعلام کرده افراد مظنون برای گفت‌وگو درباره احتمال بازگرداندن خاشقچی به عربستان به استانبول رفته بودند.در همین حال خبرگزاری دولتی عربستان سعودی «واس» در بیانیه‌ای به نقل از دادستان کل اعلام کرد: بر اساس نتایج اولیه تحقیقات، جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی در جریان یک دعوا در داخل کنسولگری عربستان کشته شده است. عربستان سعودی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بر اساس نتایج حاصل از تحقیات انجام شده، جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان، پس از ورود به ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه با برخی افراد حاضر در این ساختمان درگیری لفظی و فیزیکی پیدا کرده که این درگیری منجر به کشته شدن او شده است.

طبق اعلام عربستان سعودی طی ۱۷ روز گذشته برخی افراد در تلاش بوده‌اند تا مرگ خاشقجی را پنهان نگاه دارند. در رابطه با این پرونده تاکنون ۱۸ نفر دستگیر و چندین مقام امنیتی عربستان از کار برکنار شده‌اند و کمیسیونی متشکل از برخی مقام‌های امنیتی عربستان و وزراء کشور و خارجه این کشور تحقیق های بیشتر در مورد مرگ آقای خاشقجی را آغاز کرده‌اند. در همین حال، پادشاه عربستان نیز با ابراز تاسف از رخداد ناراحت کننده، خواستار شفاف شدن ابعاد این پرونده و اطلاع‌رسانی عمومی نتایج بررسی‌ها در خصوص آن شده است. همزمان یک هیات ویژه‌ دولتی به ریاست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، موظف شده تا نسبت به بازسازی ساختار دستگاه اطلاعاتی این کشور اقدام کند.

«احمد العسیری»، معاون دستگاه امنیتی و اطلاعاتی عربستان، «سعود القحطانی» مشاور ارشد دربار، «محمد بن صالح الرمیح»، سرلشکر خلبان و معاون اطلاعاتی این دستگاه اطلاعاتی، «عبدالله بن خلیف الشایع» سرلشکر ارتش و معاون امور انسانی، و «رشادبن‌حامد المحمادی»، سرلشکر ارتشی و مدیر اداره‌کل امنیت عمومی از کار برکنار  شده‌اند‌.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به اطلاعیه عربستان سعودی، آن را یک گام اولیه و رو به جلوی خوب ارزیابی کرد. وی همچنین ابراز اطمینان کرد که گزارش ریاض در باره پرونده آقای خاشقجی، معتبر است. با وجود واکنش آرام رئیس جمهوری جمهوریخواه آمریکا، باب منندز، سناتور دموکرات خواستار تحریم عوامل قتل خاشقجی توسط ایالات متحده شده است. این در حالی است که ترامپ با وجودغیرقابل قبول خواندن حادثه رخ داده در کنسولگری عربستان، این کشور را متحده بزرگ آمریکا عنوان و تاکید کرده که حاضر نیست یک میلیون شغل در آمریکا را فدای برخورد تنبیهی با عربستان کند.
برچسب ها: عربستان