به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۱۶۲۶۳

شرط لغو گسترده تحریم‌ های ایران چیست؟

گروه سیاسی: «اشپیگل» به نقل از منابع اطلاعاتی نوشته است که ایران احتمالا حاضر است در قبال لغو گسترده تحریم‌ها، فعالیت سایت «فردو» را تعلیق کند. این گزارش می‌افزاید این روند حتی ممکن است به برقراری روابط دیپلماتیک تهران-واشنگتن بیانجامد.
شرط لغو گسترده تحریم‌ های ایران چیست؟
مجله آلمانی «اشپیگل» به نقل از منابع اطلاعاتی بی‌نام مدعی شد رئیس‌جمهور جدید ایران آماده است در برابر لغو گسترده تحریم‌ها با تعلیق فعالیت سایت غنی‌سازی «فردو» موافقت کند. اشپیگل در این مورد می‌نویسد: «اشپیگل» از طریق منابع اطلاعاتی خود مطلع شده است که «حسن روحانی» احتمالا آماده است تا فعالیت سایت غنی‌سازی فردو را تعلیق کند و بازرسان بین‌المللی اجازه دهد بر برداشته شدن سانتریفیوژها نظارت کنند. در مقابل، او می‌تواند از ایالات متحده و اروپا برداشته شدن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، لغو تحریم صادرات نفت و صدور مجوز فعالیت‌های بین‌المللی بانک مرکزی ایران را درخواست کند.

این گزارش می‌افزاید: گزارش شده است که روحانی قصد دارد جزئیات این پیشنهاد را احتمالا در جریان سخنرانی خود در برابر مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کند. «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه وی در دیدار یکشنبه آینده خود با «کاترین اشتون» دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، در نیویورک کلیات این پیشنهاد را مطرح می‌کند. در صورتی که وی (رئیس‌جمهور ایران) حاضر شود چنین امتیازات گسترده‌ای را ارائه دهد، روند مذاکرات به طرز قابل قبولی حتی ممکن است به از سرگیری روابط دیپلماتیک دوجانبه با واشنگتن منجر شود. اشپیگل در گزارش خود به تحولات اخیر در مورد برنامه هسته‌ای ایران نیز اشاره کرده و نوشته است در چند روز گذشته میز اوضاع امیدوارکننده‌ای رقم خورد. از یک سو گزارش شد که «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آمادگی ایران برای «بسط و ارتقا» همکاری‌ها اطمینان داده و از سوی دیگر «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه از مکاتبه با همتای ایرانی‌اش خبر داد. برخی رسانه‌های گمانه‌زنی کرده‌اند که این نامه‌نگاری می‌تواند راه را برای اولین دیدار سران دو کشور بعد از انقلاب 1357 ایران هموار کند.

صبح دوشنبه هم روزنامه گاردین طی گزارش در مورد احتمال دیدار غیررسمی روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل که اوایل مهر در نیویورک برگزار می‌شود، گمانه‌زنی کرد.
مرجع : فارس

ياسين
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۱:۱۳
بنظرم از فردو چيزي به ما مردم نميرسه!
ولي از لغو تحريم ها چرا ... (129296)
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۵:۰۷
بابا به کی بگیم ما انرژی هسته ای نمیخایم به خدا خیلی فشار زیاده داریم بدبخت میشیم همشو تعلیق کنید بره شاید تحریم هارو بردارن (129421)
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۱:۳۷
توافق خوبی هستش.امیدوارم اتفاق بیوفته (129308)
خودم
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۱:۵۰
ماشالله روحاني. بعد از هشت سال ببينيم ميتوني اين همه بدبختي رو از سر مردم كم كني (129314)
1001
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۱:۵۶
رئیس جمهور ما یک حقوقدان است و از حقوق بین المللی مردم کشورش کوتاه نمی آید و از طرفی هم قانون های جهانی را میشناسد و آنها را نقض نمیکند.

مثلا میفهمد قطعنامه یعنی چه و کاغذ پاره نیست!!!!!!!!!!! (129319)
ابراهیم
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۲:۰۱
اگر انسانهای بصیر بزارن (129324)
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۲:۰۵
اشپیگل روزنامه معتبری است ولی فکر می کنم مذاکرات از هم اکنون شکست خورده است چون دکتر جلیلی در اخرین دور مذاکرات قبول پیشنهاد 5+1 را منوط به لغو همه تحریم ها کرده بود و طرف مقابل نپذیرفت که در پیشنهاد طرف مقابل تعلیق بیست درصد و تعلیق فردو و تخلیه اورانیوم بیست درصد غنی شده بود در ازای لغو دو تحریم طلا و پتروشیمی اگر تدبیر و انعطاف اقای روحانی و ظریف این است که دکتر جلیلی بسیار بهتر و انعطاف پذیر تر بود تیم جدید فکر مکنه که مثلا تخلیه فردو را پیشنهاد بدهد غرب فکر میکنه که مثلا ایران دارد برنامه هسته ایش را تحویل می دهد این همه از خودشون نوابغ دیپلماسی بودن را به مردم میگفتند و تیم جلیلی و باقری را غیر منعطف و تازه کار میدونستند این بود دیدید که معاون اشتون گفت ما پیشنهاد جدیدی برای ایران نداریم یعنی همان که بود تعلیق کامل بیست درصد به کل و تعلیق فرده و تخلیه ذخیره بیست درصد به ازای دو تحریم مذکور به نظر من غرب پیشنهاد جدید ی نخواهد داد و اشتون در مذاکره با دیپلمات های نابغه و پراگماتیک که خیلی هم دوست دارن بگویند ما فرق می کنیم ما دانش و سوادمون بینظره با به نتیجه نخواهد رسید فقط اقای روحانی و ظریف امید کاذب در هر دو طرف بوجود اوردند با بازی با لغات و تخطئه تیم مذاکراتی قبلی به مردم القا کردنند که انها زبان دیپلماسی جهانی را نمیدانند و ما فقط این نبوغ را داریم بعد با حمله و هجمه به دیپلماسی اقای جلیلی در مناظره ها عملا حقانیت طرف مقابل را به رسمیت شناساندید در صورتی که با این کار به نظر من غرب با دکتر جلیلی بالاخره بعد از چند دور دیگر به یک توافقی میرسید با این حمله های همه طرفه در مناظره ها بدنبال تسلیم طرف ایرانیست نه توافق حالا بعداز مذاکرات خواهیم دید (129329)
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۲:۰۶
با تعلیق فردو شروع میشه
با تعلیق دانشگاه تهران هم تموم میشه (129331)
حسین
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۵:۲۷
بنازم به این پیشگوئی (129442)
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۶:۱۰
احتمالا منظور شما بسیج دانشجویی دانشگاه تهرانه وگرنه دانشگاه الان 80ساله داره کار میکنه هیچکس هم مزاحمش نشده (129472)
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۲:۲۱
0بهار نیوز نظرم به دستتون نرسید چون زدید صفر در صف انتشار (129341)
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۲:۲۴
مرك بر امريكا اين همة فشار اقتصادي تحمل نكرديم كة بة امريكا بكويم غلظ كرديم (129347)
گرسنه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۲:۲۶
انرژی هسته ای نان که نشد واسمون.بلکه شد بلای جانمان. کاش ایران مذاکره با آمریکا را قبول کنه.کاشششششششششششششششششششششش (129348)
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۴:۰۷
تو رو خدا یه نظر سنجی تو سایتتون در مورد مذاکره با آمریکا قرار دهید (129415)
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۴:۰۷
انرژی اتمی بدرد ژاپن نخورد بدرد ما بخوره! (129416)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۶:۱۷
اما ایران سر سوریه هم میتونه معاملات بزرگی انجام بده (129479)
ایوب
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۷:۵۷
دکتر روحانی همواره بر حقوق و وظایف ایران بر اساس ان پی تی تاکید دارد (که موضع به حقی است) اما ممکن است طرف مقابل به این راضی نشود در این صورت آیا باید ایران از حقوق خود صرفه نظر کند یا تن به خواسته طرف مقابل بدهد؟! (129533)
مهدی
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۰۱:۵۰
آلمان به مردمش قول داده ظرف چند سال آینده تمام نیروگاههای هسته ای رو تعطیل کنه ژاپن هم که همه رو تعطیل کرده حالا ما تازه راه افتادیم که نیروگاه هسته ای بزنیم (129690)