کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چند علت برای اهمیت توجه به سلامت زنان

ایسنا , 29 مهر 1397 ساعت 12:56

گروه جامعه: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت دلایل اهمیت سلامت زنان و نقش آنها در سلامت خانواده را تشریح کرد.


دکتر سید حامد برکاتی همزمان با هفته سلامت بانوان ایران گفت: زنان آسیب پذیرترند و در نتیجه بیشتر از مردان در جستجوی خدمات سلامت بر می‌آیند و پاسخگویی به این نیاز  وظیفه اصلی نظام سلامت است .وی افزود: زنان محور و مدیر سلامت خانواده و یار و همکار ارائه دهندگان خدمات در سیستم سلامت هستند و بخش مهمی از فعالیت‌های مربوط به خود مراقبتی و مراقبت در منزل بر عهده آنان است. آنها بطور معمول مدیریت و برنامه‌ریزی سلامت خانواده از واکسیناسیون کودکان گرفته تا تغذیه نوجوانان و کاستن از استرس‌های بزرگترها و ارائه خدمات به سالمندان را بر عهده دارند. بخش سلامت تغذیه از مزرعه تا سفره نیز معمولا عرصه تصمیم‌گیری بانوان است.وی ادامه داد: از طرف دیگر آثار نامطلوب بیماری و مرگ و میر مادر بر سلامت اعضای خانواده غیر قابل چشم پوشی است. زنان به عنوان مادر در خانواده محور سلامت خانواده بوده و مرگ ومیر، ناتوانی و رفتارهای  آنها ، همه ابعاد سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از جمله این موارد می‌توان خطرات تهدید کننده سلامتی مادران بر سلامت سایر گروه‌های سنی در خانواده را نام برد (انتقال مادر به جنین، اثر سوء تغذیه و دیابت و فشارخون مادر بر جنین، اثر استعمال دخانیات بر سلامت جنین و سایر افراد خانواده). همچنین بررسی‌ها نشان داده است که نرخ  مرگ و میر کودکانی که مادر از دست داده‌اند، افزایش قابل توجهی داشته است.

برکاتی گفت: افزایش موارد کار و کاهش تحصیل در فرزندان مادر از دست داده نیز از سایر آثار نامطلوب است. مرگ مادر نه فقط به دلایل مرتبط با حاملگی و زایمان بلکه به دلایل دیگر نیز به همان اندازه برای خانواده فاجعه آمیز و درتمامی ابعاد، دردناک و جبران‌ناپذیر است.وی افزود: با توجه به یادگیری رفتار در خانواده و نقش مادران در شبکه یادگیری اجتماعی، آثار رفتارهای زنان و مادران بر جنبه‌های مختلف سلامت و بیماری و تاثیر آن در فرهنگ رفتاری همه اعضای خانواده بر هیچکس پوشیده نیست.وی تصریح کرد: ازطرف دیگر اکثریت ارائه دهندگان خدمات سیستم خدمات بهداشتی درمانی در سراسر کشور را زنان تشکیل می‌دهند و این موضوع نقش مستقیم زنان در ارتقای سلامت جامعه را نیز آشکار می‌کند و بالاخره اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص اهمیت فعالیت جسمانی زنان و شعار سال 97 هفته ملی سلامت بانوان گفت: دستیابی به هدف پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه برای کاهش زندگی بدون تحرک به میزان 10 درصد و تاثیر فعالیت فیزیکی بر کلیه ابعاد سلامت آنان از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها به عنوان اولی‌ترین علل مورتالیتی تا مشکلات روانی اجتماعی، اسکلتی عضلانی، ناباروری و غیره به عنوان مهم‌ترین علل موربیدیتی زنان راهی جز انجام مداخلات اساسی در خصوص افزایش فعالیت فیزیکی پیش پای ما نمی‌گذارد که در چارچوب راهبردهایی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی در توضیح این راهبردها گفت: اجرای دقیق مشاوره برای بهبود فعالیت فیزیکی در بسته خدمات گروه‌های سنی مختلف برای گیرندگان خدمات بهداشتی در واحدهای تابعه، هماهنگی برون بخشی برای فراهم کردن شرایط حامی فعالیت فیزیکی در محیط کار و زندگی و تحصیل، ترویج فعالیت فیزیکی، آموزش عمومی گروه‌های مختلف جامعه در برنامه‌های آموزشی از طریق رسانه‌های ملی و محلی در پویش‌های ملی و استانی برای ترویج فعالیت فیزیکی در اقشار مختلف جامعه که انتخاب محور فعالیت فیزیکی در هفته ملی سلامت بانوان سال جاری، به همین دلیل است.


کد مطلب: 162704

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/162704/چند-علت-اهمیت-توجه-سلامت-زنان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir