به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۱۶۲۷۳۷

چرا تکلیف نمایشگاه مطبوعات روشن نمی‌شود؟

گروه فرهنگ و هنر: بر اساس روال هر سال، مدت زمان کمی تا برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات باید باقی مانده باشد؛ نمایشگاهی که مدتی پیش زمزمه‌های برگزار نشدن آن‌ اعلام و از سوی بسیاری از صاحبان رسانه‌ها نیز مورد استقبال واقع شد، اما هنوز که هنوز است متولیان امر هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی رسمی در این زمینه نکرده‌اند.
چرا تکلیف نمایشگاه مطبوعات روشن نمی‌شود؟
از مدتی پیش احتمال منتفی شدن بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات به دلیل مشکلات مالی دولت و مطبوعات در برخی از رسانه‌ها عنوان شد و در ادامه بحث برگزاری استانی این نمایشگاه به میان آمد. با این حال به‌رغم اخبار منتشر شده، همچنان معاونت مطبوعاتی به نظری قطعی در این زمینه نرسیده است.این در حالی است که بر اساس روال همیشگی رسانه‌ها باید اوایل شهریور ماه در این نمایشگاه ثبت‌نام می‌کردند و بعد از انجام کارهای‌ جانمایی الکترونیکی، برای حضور در گردهمایی پاییزی و سالیانه اهالی رسانه و مردم آماده می‌شدند.در این میان فارغ از اینکه آیا برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات اقدام خوب و مناسبی است یا نه، اعلام رسمی تصمیم معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع دیگری است؛ چراکه انتظار می‌رود معاونت مطبوعاتی به عنوان نهاد متولی امورات رسانه‌ها که اصلی‌ترین ارگان‌های اطلاع‌رسانی به شمار می‌آیند، در امر اطلاع‌رسانی با دقت‌نظر بیشتری عمل کند.این در حالی است که تاکنون پیگیری خبرنگاران ایسنا از مسئولان مربوطه و حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با پاسخ قطعی همراه نبوده است و اغلب این پاسخ شنیده می‌شود که هنوز تصمیمی نهایی در این زمینه گرفته نشده است و در صورت تصمیم‌گیری به زودی اعلام خواهیم کرد.

محمدرضا دربندی ـ مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ پیش‌تر درباره دلایل پیشنهاد برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات بیست و چهارم به ایسنا گفته بود: ما معتقدیم از آنجا که هزینه برگزاری نمایشگاه مطبوعات برای دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل توجه است و از طرفی هم با توجه به مشکلات کاغذ و مشکلات اقتصادی،‌ مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز آمادگی تجهیز برای حضور در نمایشگاه را ندارند، می‌توانیم امسال نمایشگاه را برگزار نکنیم و به جای آن در چند استان جشنواره استانی برگزار کنیم؛ تا نشریات استانی بتوانند نشریات خود را در همان استان معرفی کنند و در صورت تعامل اگر رسانه‌ای سراسری نیز تمایل به حضور در این نمایشگاه‌ها را داشت می‌توانند ثبت‌نام کنند.البته ایده برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات با توجه به مشکلات کاغذ که بیش از یک سال است به صورت جدی گریبان‌گیر مطبوعات و به ویژه روزنامه‌های بخش خصوصی شده و تعطیلی برخی نشریات و کم‌ شدن تعداد صفحات برخی دیگر را هم به دنبال داشته است، چندان هم امری غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.
مرجع : ایسنا