به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۱

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ ساعت ۱۱:۲۱

کشف سریع‌تر داروها با کمک سی‌تی‌اسکن

گروه علم و فناوری: پژوهشگران برای سرعت بخشیدن به فرآیند کشف دارو، روشی مشابه سی‌تی اسکن ابداع کرده‌اند.
کشف سریع‌تر داروها با کمک سی‌تی‌اسکن
دانشمندان تمایل دارند که در تعیین ساختارهای شیمیایی مورد نیاز برای تولید دارو، از اشعه ایکس استفاه کنند اما این فرآیند، بسیار کند پیش می‌رود. از آنجا که این فرآیند به کریستال‌های بزرگ و خالص نیاز دارد، ممکن است هفته‌ها و یا حتی سال‌ها زمان ببرد.پژوهشگران، روشی مانند سی‌تی‌اسکن ابداع کرده‌اند که می‌تواند شکل مولکول‌های آلی بسیار کوچک را با سرعت و به سادگی تشخیص دهد. در این روش، عناصری از اشعه ایکس هم به چشم می‌خورد اما به کریستال‌های بزرگ نیازی ندارد.این روش که مبتنی بر انکسار الکترون است، ارسال پرتوها را از میان یک کریستال ورقه‌ مانند انجام می‌دهد تا به تعیین ساختار آن کمک کند. این روش پیشتر برای بررسی پروتئین‌ها نیز مورد استفاده قرار گرفته اما اکنون، پژوهشگران دریافته‌اند که می‌توان آن را برای شناسایی مولکول‌های آلی کوچک نیز به کار برد. عملکرد این روش، کاملا به درستی صورت می‌گیرد و می‌تواند به فرآیند شناسایی ساختارهای شیمیایی سرعت بدهد و امکان تشخیص ترکیباتی که کریستال‌های آنها برای بررسی با اشعه ایکس به اندازه کافی بزرگ نیستند، فراهم کند.این روش با فراهم کردن امکان کشف سریع دارو، می‌تواند به تولید داروهای موثرتر کمک کند. از این فناوری می‌توان در آزمایشگاه‌های جرم‌شناسی نیز استفاده کرد.
برچسب ها: دارو مولکول