به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۱۶۲۷۸۴
شهیندخت مولاوردی: مسئولان درباره قتل‌های خانوادگی دست روی دست نگذارند

فقر ریشه وقوع فجایع است

گروه جامعه: دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی ریشه فجایعی همچون قتل‌های خانوادگی را فقر دانست و گفت:‌ مسئولان و متولیان در این زمینه دست روی دست نگذارند. جامعه نباید به نحوی مدیریت شود که روز به روز شاهد افزایش چنین فجایعی باشیم.
فقر ریشه وقوع فجایع است
شهیندخت مولاوردی (دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی) در واکنش به قتل‌های خانوادگی اخیر و پدیده همسرکشی و دخترکشی، گفت: اینها را نمی‌توانیم، تعمیم دهیم و بگوییم پدیده است و شایع شده، این مسائل به صورت موردی اتفاق می‌افتد و حتی ممکن است، برخی مواقع یک زن، شوهرش را بکشد. این مساله حتی یک موردش هم زیاد و دردناک است و برای جامعه ما که داعیه عدالت اجتماعی و حکومت دینی دارد، زیاد است. به نظرم ریشه بیشتر این فجایع در فقر است.مسئولان و متولیان امر درباره فجایع پیش‌آمده دست روی دست نگذارند. جامعه نباید به نحوی مدیریت شود که روز به روز شاهد افزایش چنین فجایعی باشیم.

مسئولان نباید دست روی دست بگذارند
وی تصریح کرد: البته فقر فرهنگی در این زمینه نیز جای خودش را دارد و آسیب‌های ناشی از فقر از جمله اعتیاد نیز به این امر دامن می‌زند. اینها شاید حادثه باشد، اما من نامش را فاجعه می‌گذارم؛ مثل فاجعه‌ چند روز گذشته که زنی توسط شوهرش به خاطر گرفتن حق طبیعی‌اش (مهریه) به آن شکل فجیع به قتل رسید. مسئولان و متولیان امر درباره فجایع پیش‌آمده دست روی دست نگذارند. جامعه نباید به نحوی مدیریت شود که روز به روز شاهد افزایش چنین فجایعی باشیم.

می‌توان زمینه‌های ارتکاب به جرایم و فجایع را از بین برد
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی تاکید کرد: این مشکلات ریشه‌کن نمی‌شود، اما می‌توان زمینه‌های اقدام به چنین جرم‌ها و فجایع را از بین برد. البته بخشی از این هم برمی‌گردد به وظایفی که در قانون اساسی برای قوه قضائیه در نظر گرفته شده است.وی تصریح کرد: اصل 156 قانون اساس اقدام مناسب برای پیشگیری از جرم، اصلاح مجرمان، احقاق حقوق عامه و گسترش عدل را از وظایف قوه‌قضاییه دانسته است و باید دید در این چارچوب قوه قضائیه چه برنامه‌هایی دارد و تا چه اندازه توانسته اثربخش باشد.او درباره افزایش نرخ بیکاری در بین زنان گفت: بحث اشتغال و کاهش بیکاری تابعی است از خیلی عوامل و شرایطی که بدون توجه به آنها این وضعیت به وجود آمده است، لذا در این باره نمی‌توانیم قضاوتی واقع‌بینانه داشته باشیم. ما این پدیده را نمی‌توانیم تک‌عاملی قلمداد کنیم و این را صرفا در حوزه زنان و دختران ببینیم.

مردان در اولویت استخدام هستند
وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم که در حال حاضر چه وضعیتی در جامعه حاکم است و تقاضای اشتغال چه در میان دختران و چه پسران وجود دارد. فاصله یا یک خلاء تاریخی بین اشتغال پسران و دختران وجود دارد که یکی از ریشه‌های آن به نگرش‌های سنتی بر می‌گردد و در واقع نگاهی سنتی در مورد نقش نان‌آوری مردان در خانواده‌ها و جامعه همچنان وجود دارد، از این رو همواره این نگرش‌های سنتی به این امر دامن زده است، که مردان در اشتغال و استخدام در اولویت باشند.
هر چند مقدمات و ریل‌گذاری‌های زیادی برای حوزه اشتغال انجام شده، ولی به دلیل تقاضای بالایی که وجود دارد، هنوز برنامه‌ها پاسخگو نبوده‌ و نتوانسته‌ آنچنان که باید انتظارات را برآورده کند.مولاوردی خاطرنشان کرد: هر چند به مرور زمان نقش زنان تغییر کرده و ما امروز کمتر شاهد خانواده‌ای هستیم که با یک نان‌آور اداره شود و نقشی که برای مردان تعریف شده دیگر خیلی بارز نیست، ولی هنوز سایه این نگرش در جامعه وجود دارد.وی تاکید کرد: هر چند در دولت یازدهم مقدمات و ریل‌گذاری‌های زیادی برای حوزه اشتغال انجام شد و به طور کلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه‌های زیادی را با انواع تدابیر و پروژه‌ها در دستور کارش داشت و الان هم ادامه آن برنامه‌ها را شاهد هستیم، ولی به دلیل تقاضای بالایی که وجود دارد و هر سال هم این تقاضاها افزوده می‌شود، هنوز این برنامه‌ها پاسخگو نبوده و نتوانسته‌ آنچنان که باید انتظارات را برآورده کند.

 استخدام در ادارات دولتی؛ بیشترین درخواست جوانان
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی بیان کرد: بحث بیکاری زنان و دختران را باید در همین چارچوب ببینیم به ویژه در شرایطی که با تحریم‌ها، بحران‌های اقتصادی و عدم ثبات اقتصادی مواجه می‌شویم. همواره اولین کسانی که از گردونه استخدام و اشتغال خارج می‌‌شوند زنان هستند و ما این را به عینه در جامعه خودمان هم می‌بینیم. بنابراین باید همه این شرایط را در نظر بگیریم و ببینیم که در همین چارچوب به چه برنامه‌هایی می‌توانیم برسیم.همواره اولین کسانی که از گردونه استخدام و اشتغال خارج می‌‌شوند، زنان هستند و ما این را به عینه در جامعه خودمان هم می‌بینیم.وی با اشاره به تغییر نگاه جوانان به اشتغال‌های پشت‌میزی توضیح داد: در آن دوره‌ای که ما در حوزه زنان و خانواده فعالیت داشتیم با علم به این حقیقت و خیلی واقع‌بینانه بیشترین زمان خودمان را صرف این موضوع می‌کردیم تا اولا نگاه جوانان را به کار تغییر دهیم و آن را منحصر به اشتغال و استخدام دولتی و پشت میزنشینی نکنیم، زیرا بسیاری از درخواست‌هایی که ما دریافت می‌کردیم، صراحتا مبنی بر این بود که به آنها کمک کنیم تا در جایی در ادارات استخدام شوند، زیرا عمده افراد تحصیلکرده‌اند و حتی در شهرستان‌ها و روستاها برخی مدرک دکترا دارند؛ از این رو انتظار دارند که شغلی متناسب با مدرک تحصیلی خود داشته باشند، لذا سعی کردیم در آن دوران این نگاه را تغییر دهیم که البته خیلی اثربخش نبود، چون تازه این طرح را شروع کرده بودیم.

اشتغال دانش‌بنیان برای دختران در دستور کار است
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی افزود: نکته مهم دیگر این است که ما باید دختران و زنان به ویژه دختران فارغ‌التحصیل دانشگاه را ترغیب کنیم تا به سمت بخش خصوصی و کارآفرینی کشانده شوند و سرمایه‌گذاری‌شان را روی این بخش انجام دهند. البته ما تلاش کردیم؛ بخشی را نیز برای زنان سرپرست خانوار که نیاز به کار دارند، در نظر بگیریم تا آنها بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند. همچنین یک بحثی هم که الان پیگیری می‌کنم و در دستور کار است، بحث اشتغال مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات یا آی سی تی است، زیرا اشتغال دانش‌بنیان بسیار در این شرایط می‌تواند کمک کند و راهگشا باشد، ضمن اینکه هم وزارت ارتباطات و هم معاونت امور زنان برنامه‌هایی را در این زمینه پیگیری می‌کنند.مولاوردی تصریح کرد: در حوزه صنایع دستی نیز ما فعالیت‌هایی را داشتیم و تلاش کردیم محصولاتی که دستاورد زنان بوده است را به یک پروژه ملی در حوزه بازاریابی، بازاررسانی و بازارداری برسانیم، زیرا الان مشکلی از نظر عرضه نداریم، اما در بازاریابی، بازاررسانی و بازارداریِ محصولات به شدت احساس خلاء می‌کنیم.دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان گفت: یک بحث دیگر هم همین موضوع است که ما چقدر به استانداردسازی و تجاری‌سازی کالاهایی که به این شکل تولید می‌شوند، توجه می‌کنیم. ما نمی‌توانیم آن محصولی که با کیفیت 20 سال پیش تولید می‌شد را در بازارهای داخلی و هم در بازاهای جهانی عرضه کنیم، لذا به نظر می‌رسد که حرکت‌های خوبی شروع شده، ولی باید تا رسیدن به نتیجه مطلوب منتظر بمانیم و همه با هم تلاش کنیم و شبکه‌ای از فعالیت‌ها و برنامه‌ها را شکل بدهیم تا بتوانیم زنان و دختران‌مان را در دسترسی به فرصت‌ها توانمند کنیم. این فرصت‌ها ممکن است در بخش دولتی یا حتی بخش خصوصی باشد.
مرجع : ایلنا