به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۱۶۲۷۹۲
نماینده شیراز:

روحانی نامگذاری روز کوروش را امنیتی کرده است

روحانی نامگذاری روز کوروش را امنیتی کرده است
گروه فرهنگی: نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی که سال گذشته خواستار نام‌گذاری هفتم آبان به عنوان «روز کوروش» شده بود، با انتقاد شدید از حسن روحانی که این درخواست را «امنیتی» کرده و به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده، او را به «سودجویی از فرهنگ و تاریخ ایران» در سفرهای خارجی‌اش متهم کرد.

بهرام پارسایی، روز یکشنبه ۲۹ مهرماه در نطق خود در مجلس، با اشاره به اینکه حسن روحانی در سفرهایش به سازمان ملل و اروپا از «تاریخ و فرهنگ غنی» ایران یاد می‌کند و می‌گوید ایران «ناجی یهودیان در تاریخ» بوده است گفت: آنجا که برایتان «مصرف خارجی» دارد «برای تایید خود» از این موضوع حرف می‌زنید اما «در برخوردی دوگانه، انکار داخلی شما را شاهدیم». حسن روحانی تیرماه امسال در جریان سفر به اتریش و در نشست خبری مشترک با صدر اعظم آن کشور گفته بود: «ملت یهود به ما بدهکار است. ما ایرانیان منجی یهود در بابل بودیم».
نماینده شیراز در مجلس با اشاره به این اظهارات رئیس‌جمهوری ایران در خارج از کشور در مقابل برخورد با تجمع‌کنندگان هفتم آبان در پاسارگاد، حسن روحانی را به «نوعی سودجویی از فرهنگ و تاریخ ... و بی‌احترامی به شعور تاریخی و فرهنگی جامعه» توصیف کرد. هفتم آبان در ایران به طور غیررسمی «روز کوروش» نامیده می‌شود و در سال‌های اخیر، مأموران امنیتی از راه‌های مختلف مانع از گردآمدن شماری از ایرانیان در آرامگاه کوروش در پاسارگاد شده‌اند. آرامگاه کوروش، بنیان‌گذار سلسله هخامنشیان، در مجموعه باستانی پاسارگاد در استان فارس واقع شده است.

سال گذشته با وجود اقدامات نهادهای امنیتی، از قبیل ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز، خبر تعطیلی پاسارگاد، بستن جاده‌های منتهی به این مجموعه و حضور گسترده مأموران امنیتی و اعضای بسیج، مراسمی در برابر آرامگاه کوروش برگزار شد که به دستگیری برخی از حاضران در آن مراسم انجامید. بهرام پارسایی مهرماه پارسال در نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار نام‌گذاری هفتم آبان به نام «روز کوروش» شد. با این حال وی روز یکشنبه در نطق خود در مجلس گفت که حسن روحانی این درخواست را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده است.

نماینده شیراز در سخنانش تأکید کرد: در دنیا مسائل امنیتی را، برای کاهش هزینه‌های ناشی از آن، فرهنگی و اجتماعی می‌کنند و ما کاملا نقطه عکس آنیم. وی با یادآوری برخی تمجیدهایی که از کوروش شده است گفت: «این شخصیت امروز در کشور و زادگاه خود غریب واقع شده است». شماری از مقامات کشور، از جمله دادستان استان فارس، تجمع در برابر آرامگاه کوروش را «هنجارشکنی» خوانده‌اند و آیت الله نوری همدانی، از مراجع تقلید شیعه در قم، نیز گفته است آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، افرادی که «به یاد کوروش بودند» را «ضد انقلاب» خوانده بود.