به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۱۶۲۷۹۹

۵۰۰ میلیارد هزینه لیگ برتر و یک ابهام

گروه ورزشی: تیم‌های لیگ برتری در حالی به گفته مسئولان حدود ۵۰۰ میلیارد در سال هزینه دارند که با گذشت سال‌ها از شرایط نامناسب مالی‌شان، هنوز منبع درآمدی مطمئن ندارند.
۵۰۰ میلیارد هزینه لیگ برتر و یک ابهام
وزیر ورزش و جوانان تاکنون بارها و بارها از فوتبال دفاع کرده و معتقد است دفاع از فوتبال می‌تواند منجر به شور و نشاط جوانانی شود که فوتبال برای آنها مولد غرور و بالندگی است. او دلایلی هم برای خود دارد که در آن بر فراگیری فوتبال و جنبه‌های اجتماعی‌اش تاکید شده است. وزیر در آخرین مصاحبه‌اش اما عدد جالبی را به‌عنوان کل هزینه‌های لیگ برتر فوتبال ایران اعلام می‌کند که قابل تامل است.سلطانی‌فر در صحبت‌های تازه‌ای که در مورد فوتبال داشت هزینه ۱۶ تیم شرکت‌کننده در فصل ۹۸-۹۷ لیگ برتر را ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و دراین باره گفت: «فوتبال جامعه مخاطب گسترده‌ای دارد و هزینه کل تیم‌های لیگ برتری هم درحالی ۵۰۰ میلیارد تومان است که این میزان اوقات فراغت بیش از ۵۰ میلیون نفر را با یک ابزار سالم و خوب در طول یک‌سال پر می‌کند و موجب شادی و نشاط مردم می‌شود. از طرفی اکثریت قریب به اتفاق تیم‌های لیگ برتری هم دولتی نیستند و منبع اعتبارات آنها از جمله پرسپولیس و استقلال خارج از منابع دولت و از طریق سامانه‌های هواداری تامین می‌شود و از همه مهم‌تر تاثیرات سازندگی و اجتماعی بالا در کشور دارد و در جسم و روح مردم موثر واقع می‌شود.»

وزیر ورزش و جوانان در سال‌های اخیر همواره در کنار تیم‌ملی بوده. او به تازگی عنوان کرده در پرداخت دستمزد کارلوس کی‌روش به فدراسیون فوتبال کمک خواهد کرد. این روزها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وزیر راهیابی تیم پرسپولیس به دیدار پایانی لیگ قهرمانان آسیا است و از سویی به فدراسیون فوتبال تاکید دارد همه تلاش خود را برای میزبانی جام‌جهانی فوتسال ۲۰۲۰ به‌کار گیرد.حتی در برطرف کردن مشکلات ارزی هم دوباشگاه بزرگ پایتخت در اولویت قرار گرفتند و مبلغ قابل‌توجهی ارز در اختیار آنها قرار گرفت.این وسط اما اگر این مخارج را با توجه به آنچه وزیر هزینه برای نشاط جامعه می‌داند قابل توجیه بدانیم اما هنوز هم معادله فوتبال از منظر اقتصادی معیوب است. همین دیروز آذری مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن با گلایه از درآمد فوتبال گفته بود: «سازمان لیگ تاکنون از تبلیغات محیطی ۱۰ میلیارد تومان پول دریافت کرده است که از این بین به باشگاه‌ها رقمی حدود ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده است که این رقم غیرقابل باور و تعجب‌برانگیز است.

باشگاه ما که هیچ بدهی به سازمان نداشته ۲۵۰‌میلیون تومان از سازمان لیگ دریافت کرده است.»جالب این که درودگر، مسئول کمیته اقتصادی سازمان لیگ این عدد را به ۱۹ میلیارد تصحیح کرد؛ عددی که اگر درست باشد و آن را با توجه به زمان گذشته از لیگ یک‌سوم از درآمد فوتبال از تنها روزنه درآمدی‌اش بدانیم ثابت می‌کند خرج و دخل فوتبال به هیچ عنوان باهم تناسبی ندارد و همچنان هم منابع درآمدی بسیار محدود و هم هزینه‌ها که عموما از جیب دولت است سرسام‌آور است. این در  حالی است که این ورزش با دامنه مخاطبی که وزیر می‌گوید قطعا این ظرفیت و پتانسیل را خواهد داشت که هزینه‌های خود را دربیاورد.
مرجع : دنیای اقتصاد
برچسب ها: لیگ برتر فوتبال