به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۱۶۲۸۰۶

جزئیات عرضه ارز پتروشیمی‌ها در نیما

گروه اقتصادی: آمارها حاکی است که در طول ۲۰۹ روز نخست امسال حدود پنج میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در بازار داخلی عرضه شده و سهم پتروشیمی‌ها در تامین ارز بازار ثانویه به ۵۳ درصد رسیده است.
جزئیات عرضه ارز پتروشیمی‌ها در نیما
از اول فروردین‌ماه تا ۲۳ مهرماه امسال، ارز کل صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران حدود هفت میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار بوده که با کسر صادرات ریالی ارزش صادرات پتروشیمی حدود هفت میلیارد و ۲۵ میلیون دلار برآورد می‌شود.بر این اساس در طول ۲۰۹ روز نخست امسال یعنی از اول فروردین تا بیست و سوم مهرماه در مجموع حدود پنج میلیارد و ۲۱۳ میلیون دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی از سوی شرکت‌های پتروشیمی روانه بازار داخلی شده است. شرکت‌های پتروشیمی در حد فاصل اول تا ۲۱ فروردین‌ماه و قبل از مصوبه ۲۲ فروردین هیأت دولت، بیش از ۳۹۰ میلیون دلار با هماهنگی بانک مرکزی و به صرافی‌های مجاز عرضه کرده‌اند.هم‌چنین درحد فاصل ۲۲ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه بالغ بر ۳۹۰ میلیون دلار با نرخ دولتی و با راه‌اندازی کامل سامانه نیما از ۱۶ اردیبهشت تا ۱۵ مردادماه، حدود دو میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار و از ۱۶ مردادماه تا ۲۳ مهرماه حدود دو میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی را مطابق با سیاست جدید دولتی مبنی بر فروش در بازار ثانویه در بازار داخلی عرضه کرده‌اند.

شرکت‌های پتروشیمی در طول ۲۰۹ روز نخست امسال، ۷۴ درصد از کل ارز حاصل از صادرات را در بازار داخلی عرضه کرده و مابقی که معادل ۲۶ درصد شده صرف خرید کاتالیست، مواد شیمیایی، بازپرداخت وام و فاینانس‌های خارجی، تامین تجهیزات و قطعات یدکی شده است. به‌طور کلی تاکنون حدود ۴.۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در بازار ثانویه عرضه شده که سهم پتروشیمی‌ها در عرضه ارز در بازار ثانویه با ۲.۳ میلیارد دلار به حدود ۵۳ درصد رسیده است.بر این اساس پس از آن‌که دستورالعمل ارزی جدید از سوی دولت ابلاغ شد، پتروشیمی‌ها که همواره یکی از بازیگران اصلی صحنه ارز در کشور هستند، ملزم شدند ارز خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در سامانه نیما وارد کنند. البته بعد از آن‌که از بسته جدید ارزی رونمایی شد، شرکت‌های پتروشیمی ابتدا ارز خود را با نرخ ۸۰۸۰ تومانی وارد سامانه کردند که این نرخ به مرور زمان کاهش یافت و به ۷۵۰۰ تومان هم رسید. آخرین اخبار حاکی از آن است که نرخ ارز پتروشیمی‌ها در نیما ۷۷۰۰ است.
مرجع : ایسنا