به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۴۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۱ ساعت ۰۰:۴۲
کد مطلب : ۱۶۲۸۳۷

ترامپ: توضیح ریاض راضی کننده نیست

گروه بين‌الملل: رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه گفت که از توضیحات ریاض درباره قتل جمال خاشقجی «ناراضی» است اما در عین حال نمی‌خواهد سرمایه گذاری عربستان در ایالات متحده را از دست بدهد.
ترامپ: توضیح ریاض راضی کننده نیست
دونالد ترامپ، که در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید سخن می‌گفت همچنین تاکید کرد که درباره قتل روزنامه‌نگار سعودی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان گفتگو کرده است.  ترامپ با انتقاد از کندی روند تحقیق عربستان سعودی درباره قتل جمال خاشقجی گفت: «دلیلی وجود ندارد که عربستان یک ماه دیگر هم برای بررسی این پرونده زمان صرف کند.» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا با اشاره به حضور ماموران این کشور در عربستان سعودی و ترکیه گفت: «ما در روزهای آینده درباره این قضیه اطلاعات بسیار بیشتری خواهیم داشت.»
 
عربستان سعودی، پس از بیش از ۲ هفته ابراز بی اطلاعی از وضعیت جمال خاشقجی ابتدا اعلام کرد وی در جریان یک درگیری در کنسولگری در استانبول کشته شده است. پس از آنکه این روایت از سوی جامعه جهانی پذیرفته نشد، ریاض یکشنبه، پذیرفت که قتل ابن روزنامه نگار منتقد نتیجه یک برنامه ریزی بدون مجوز بوده است. این موضع ترامپ در حالی عنوان می‌شود که حساب توییتری تلویزیون دولتی عربستان سعودی شامگاه دوشنبه خبر داد محمد بن سلمان با استیو منوچین، وزیر خزانه‌ داری ایالات متحده آمریکا دیدار کرده است. منوچین بیانیه سعودی درباره قتل جمال خاشقجی را یک «گام ابتدایی خوب» توصیف کرد که «البته کافی نیست.» به گزارش تلویزیون دولتی عربستان، دو طرف در این دیدار بر مشارکت راهبردی ریاض و واشنگتن تاکید کردند. استیو منوچین به همراه وزرای اقتصاد و دارایی فرانسه، آلمان و بریتانیا هفته گذشته اعلام کردند به کنفرانس سرمایه‌گذاری سعودی که به «داووس صحرا» شهرت دارد نمی‌روند.

در همين حال، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: برای مشخص شدن حقیقت کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی تا پایان خواهیم رفت. عربستان مسئولیت مهمی در راستای مشخص کردن ابهامات این مساله دارد. موضعی که رئیس جمهور کشور ما از آغاز درمورد کشته شدن خاشقجی اتخاذ کرد، بسیار شفاف و مشخص بوده و هیچ چیز درخصوص این مساله مخفی نیست. کشته شدن خاشقجی یک مساله بین عربستان و ترکیه نیست و آنکارا گام‌های ضروری را برای مشخص کردن ابهامات این رخداد در چارچوب قانون بین المللی و قوانین ترکیه اتخاذ می‌کند.