به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۱ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۱۶۲۸۴۷
کاهش "تخمک‌گذاری" به دلیل دخانیات

زنگ خطر مصرف قلیان در زنان

گروه جامعه: رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات با بیان اینکه میزان مصرف سیگار در زنان یک دهم مصرف در مردان است، گفت: این در حالی است که میزان مصرف قلیان در هر دو جنس تقریبا برابر است و این موضوع یک زنگ خطر است.
زنگ خطر مصرف قلیان در زنان
دکتر غلامرضا حیدری درباره میزان مصرف دخانیات در زنان گفت: بنا بر تحقیقاتی که در زمینه مصرف دخانیات در چند سال اخیر انجام شده است، مصرف سیگار یک تا چهار درصد زنان در سطح کل کشور را در برمی‌گیرد.وی ادامه داد: همچنین مطالعاتی درباره مصرف قلیان در زنان انجام شده است. طبق این مطالعات، حدود ۲۰درصد از زنان تجربه مصرف قلیان را داشته و حدود ۳۰درصد از آن‌ها به صورت تفریحی قلیان می‌کشند.حیدری درباره تفاوت مصرف سیگار و قلیان در زنان و مردان نیز گفت: مصرف روزانه سیگار در زنان حدود یک دهم در مردان است. این در حالی است که تفاوت مصرف قلیان در زنان و مردان بسیار ناچیز است و تقریبا این میزان مصرف برابر است. روند مصرف قلیان در یکی دو هه گذشته در مردان ثابت شده، اما در زنان روند افزایشی اندکی را داشته‌ایم که یک زنگ خطر است.رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات با بیان اینکه احتمال بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات در زنان و مردان به یک میزان است، افزود: در عین حال زنان دارای قدرت باروری و تولید مثل هستند. 

وی گفت: مصرف دخانیات در زنان موجب کاهش تخمک‌گذاری و برهم خوردن سیکل باروری آن‌ها می‌شود و تولیدمثل آن‌ها را به خطر می‌اندازد. همچنین مصرف دخانیات در دوران بارداری هم به مادر و هم جنین آسیب می‌رساند.وی در پایان درباره اقدامات جدید مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات توضیحاتی داد و گفت: سامانه هوشمندی برای مشاوره‌ تلفن گویای ترک دخانیات (۲۷۱۲۲۰۵۰- ۰۲۱) طراحی شده‌ است که به صورت هوشمند افراد را تحت بررسی قرار می‌دهد و راهنمایی‌های کاملی را برای ترک دخانیات در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. همچنین سامانه‌ای در سایت مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات جهت آموزش کنترل دخانیات برای پزشکان با تخصص‌های گوناگون راه‌اندازی کردیم که هم امتیاز بازآموزی و هم گواهی انجام ترک دخانیات در مراکزشان را از این سایت می‌توانند دریافت کنند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: دخانیات زنان