به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۱ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۱۶۲۸۶۵

بخشنامه‌های یک‌شبه به تجارت ضربه می‌زند

گروه اقتصادی: به گفته یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، دولت باید ضمن همکاری بیشتر با بخش خصوصی و جلوگیری از صدور بخشنامه‌های یک‌شبه که تنها مشکلات را بیشتر می‌کند، آرایش دفاعی مناسبی برای رویارویی با تحریم‌ها اتخاذ کند.
بخشنامه‌های یک‌شبه به تجارت ضربه می‌زند
احمد کیمیایی اسدی - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم چشم‌انداز فعالان اقتصادی رفع بسیاری از مشکلات بود. نگاه‌ بسیار روشن بود به این قضیه که در دولت یازدهم و دوازدهم وضعیت بخش خصوصی و تولیدکنندگان بهتر می‌شود با این حال این موضوع محقق نشد.وی افزود: با وجود قانونی که دولت باید در ارائه بخشنامه‌ها، با فعالان بخش خصوصی مشورت کند اما این روند انجام نمی‌شود و بخشنامه‌های یک شبه‌ای تصویب می‌شود که برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان بسیار دست و پا گیر شده است. هر لحظه بخشنامه‌ای برای صادرات، سیستم ارزی از بانک مرکزی و غیره صادر می‌شود که بعضا متناقض با یکدیگر نیز هستند.این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: باید حتما یک تغییر و تحولاتی صورت گیرد. باید هرچه زودتر تکلیف وزارتخانه‌های اقتصادی بدون وزیر تعیین شود زیرا این وضعیت بلاتکلیفی آسیب‌زا است.کیمیایی اسدی تصریح کرد: با توجه به این‌که به آغاز تحریم‌های جدید مدت زیادی باقی نمانده است، دولت باید  آرایش دفاعی خوبی به خود بگیرد تا از ضرب تحریم‌ها کم شود.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است که دولت هماهنگی بیشتری در تیم اقتصادی خود داشته باشد و همکاری‌اش با بخش خصوصی نیز همکاری نزدیک‌تری شود تا بتوان از بحران‌ها عبور کرد.این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که در حاضر سازمان دارایی و مالیات، سیستم بانکی و تامین اجتماعی سه ارگانی هستند که فعالان اقتصادی بیشترین گله را از آنها دارند، گفت: خودتحریمی‌ها و بخشنامه‌هایی که از داخل ابلاغ می‌شوند، بیش از تحریم‌های خارجی اثرگذار شده‌اند.وی ادامه داد: رئیس بانک مرکزی با صریح‌ترین و عجیب‌ترین لحن ممکن اعلام می‌کند که اراده‌ای برای مهار رشد پول در ایران وجود ندارد. قاعدتاً این فرد مسئول مستقیم اداره امور سیستم مالی کشور است و نباید خود را منتظر اراده دیگران نگه دارد.کیمیایی اسدی اظهار کرد: مردم سفره‌هایشان کوچکتر و توان خریدشان کم شده است. تولیدکنندگان با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستند. تیم اقتصادی دولت باید تمرکزش بر حل این مشکلات باشد.
مرجع : ایسنا