به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۲ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۱۶۲۹۸۴

کمک 6 میلیاردی عربستان‌سعودي به پاکستان

گروه بين‌الملل: دولت پاکستان اعلام کرد: عربستان سعودی موافقت کرده تا سه میلیارد دلار به عنوان یک بسته حمایتی برای تامین ارز خارجی در یک سال به پاکستان اعطا کرده و یک وام دیگر به ارزش سه میلیارد دلار دیگر را در زمانی دیرتر برای واردات نفت به پاکستان داده تا بحران اقتصادی فعلی در این کشور را فرو بنشاند.
کمک 6 میلیاردی عربستان‌سعودي به پاکستان
 این کمک در مجموع شش میلیارد دلاری عربستان سعودی به پاکستان فراتر از پیش‌بینی‌هایی است که تحلیلگران مطرح کرده بودند و می‌تواند منجر به کاهش اندازه وام نجاتی که پاکستان از صندوق بین‌المللی پول دریافت خواهد کرد، شود.
پاکستان در حال حاضر مشغول مذاکرات برای دریافت این وام نجات است. موافقت عربستانی‌ها با این کمک اقتصادی پس از آن مطرح شد که عمران‌خان، نخست وزیر جدید پاکستان در کنفرانس سرمایه‌ گذاری در پایتخت عربستان سعودی که از سوی چهره‌های مطرح دیگر جهان از بابت مناقشه قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان تحریم شده بود، شرکت کرد.
عمران‌خان پیش از عزیمت به عربستان سعودی برای شرکت در این کنفرانس گفته بود که کشورش برای تقویت ذخیره ارز خارجی خود مستاصل است.
به گفته عمران‌خان پایین بودن سطح ذخیره ارزی خارجی پاکستان به چهار سال رسیده و معادل واردات کمتر از دو ماه بوده و برای بازپرداخت‌های بدهی پاکستان در مابقی سال کافی نبوده است.
اولین سفر خارجی عمران خان به عربستان
ماه گذشته میلادی عمران‌خان در اولین سفر خارجی‌اش به عنوان نخست وزیر پاکستان به عربستان سعودی سفر کرده بود، با این حال او در این سفر نتوانست کمک چشمگیری به دست آورد، در حالی که رسانه‌های پاکستانی گزارش کرده بودند که توافق‌هایی برای پرداخت برای پول نفت در مدت دیرتر صورت گرفته است.
وزارت خارجه پاکستان سه‌شنبه شب اعلام کرد که سفر اخیر عمران‌خان موفقیت‌آمیز بوده است.
در یک بیانیه‌ای وزارت خارجه پاکستان آمده است که توافق شد که عربستان سعودی سه میلیارد دلار برای یک دوره یک ساله در راستای متعادل کردن پرداخت‌های حمایتی اختصاص دهد.
در این بیانیه تصریح شد: همچنین توافق شد که با تاخیری یک ساله یک بسته تسهیل پرداخت برای واردات نفت به ارزش سه میلیارد دلار از سوی عربستان سعودی داده شود. این طرح برای سه سال اجرا خواهد شد و بعد از آن نیز مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.
عمران‌خان قرار است هفته آینده به چین سفر کند. مقام‌های پاکستانی نگران هستند که آمریکا که رابطه‌اش با اسلام‌آباد سردتر شده صندوق بین‌المللی پول را مجبور سازد شرایط سختگیرانه‌ای برای وام پاکستان اعمال کند.
تحلیلگران پاکستانی می‌گویند: به این ترتیب با کاهش اندازه وامی که پاکستان درصدد دریافت‌اش از صندوق بین‌المللی پول است موضع پاکستان در مذاکرات با این صندوق تقویت می‌شود.  / ایسنا