به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۲ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۱۶۳۰۰۲

ارتش در پرونده فعالان محیط زیست دخالت ندارد

گروه سياسي: به‌تازگی مصاحبه‌ای از محمدحسین آقاسی، یکی از وکلای پرونده فعالان محیط زیستی در فضای مجازی منتشر شده که در آن از قول آقاسی گفته می‌شود تغییر عنوان اتهامی این بازداشت‌شدگان به افساد‌فی‌الارض به خاطر نامه‌ای بوده که ارتش در این باره نوشته است.

همچنین از قول وی نقل شده بود که ارتش در پرونده فعالان محیط زیستی بازداشت شده ورود کرده و نامه‌ای در این خصوص به قوه قضاییه داده است.  پس از آن گفت و گو، آقاسی، درباره تغییر اتهام فعالان محیط زیستی از «جاسوسی» به «فساد فی‌الارض»، به روزنامه ایران می‌گوید: بازپرس برای پنج تن از این هشت نفر، قرار مجرمیت صادر کرده بود و برای آن‌ها اتهام جاسوسی مطرح کرده بودند. به دنبال این ماجرا، بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری آقای دادستان محترم یا دادیاران تجدید نظر، می‌توانند بررسی کنند و تشخیص دهند آیا بررسی‌ها کافی هست یا نه و تصمیمی که بازپرس محترم گرفته است، صحیح است یا نه. به این ترتیب، آقای دادستان حق دارد نسبت به تصمیمات بازپرس پرونده ایراد بگیرد یا آن‌ها را تأیید کند. در اینجا نیز آقای دادستان تشخیص دادند، اتهام افساد فی‌الارض را جایگزین «جاسوسی» کنند."

وي افزود: من در مصاحبه قبلی‌ام نگفتم این افراد از اتهام جاسوسی تبرئه و به فساد فی‌الارض متهم شده‌اند. اتهام نسبت داده شده از سوی دادستان محترم، افساد فی‌الارض تشخیص داده شده است و بازپرس هم آن را پذیرفته و بر اساس آن، این افراد را تفهیم اتهام کرده است و متهمان از عنوان جدید اتهامی مطلع‌اند. درباره موضوع نامه‌ای که به ارتش منتسب شده و بر اساس آن گفته می‌شود این افراد، متهم به فساد فی‌الارض هستند نیز به هیچ وجه من اعلام نکردم که ارتش نامه‌ای در این باره داده یا دخالتی در این کار داشته است. ارتش مطلقا هیچ‌گونه دخالتی در سرتاسر پرونده نداشته است. ضابط قضایی این پرونده ارگان دیگری است. گفته و شایعه شده بود که ارتش نامه‌ای در این باره زده است اما مطلقا اطلاعی درباره محتوای آن در دست نیست. بنده با اطمینان عرض می‌کنم ارتش در این پرونده هیچ‌گونه دخالتی نداشته است و آنچه پیش آمد، صرفا شایعه بود و بنده نمی‌توانم آن را تأیید یا تکذیب کنم.وی در ادامه تأکید می‌کند که ارتش هیچ گونه درخواستی از دادسرا نکرده و دخالتی نیز در این باره نداشته است.

همچنین محمود بهزادی، وکیل دادگستری می گوید به او اجازه نداده‌اند وکیل فعالان بازداشت شده محیط زیست شود چرا که در لیست 20 نفره رئیس قوه قضائیه نبوده است. او در همین حال بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده تاکید می کند تاکنون اتهام فساد فی الارض به این فعالان محیط زیست تفهیم نشده است و خبری که محمدحسین آقاسی اعلام کرده درست نیست. بهزادی می گوید: آقای آقاسی باید بگوید چطور وقتی پرونده را ندیده چنین خبری را رسانه ای و خانواده های آنان را نگران کرده است.