به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ساعت ۱۹:۵۶
کد مطلب : ۱۶۳۰۷

درخواست ادوار تحکیم از مسافران نیویورک

گروه سياسي: همزمان با سفر رئیس دولت یازدهم به ایالات متحده آمریکا جهت شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) از احزاب اصلاح‌طلب با صدور بیانیه‌ای از دکتر حسن روحانی و هیئت عالی‌رتبه همراه وی خواسته است تا ضمن تلاش برای حل معضلات بین‌المللی کشور، درجریان مذاکرات خود به‌ویژه با قدرت‌های بزرگ غربی به طور خاص موضوع "تعامل آزاد دانشگاهی" را مطرح سازند.
درخواست ادوار تحکیم از مسافران نیویورک
به گزارش سايت امید، متن این بیانیه به شرح زیر است: «سفر هیات عالی‌رتبه ایرانی به نیویورک به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی روزهای آتی صورت خواهد پذیرفت. در صدر این هیات جناب آقای حسن روحانی ریاست محترم جمهور قرار دارد که با تکیه بر گفتمان صلح‌طلبی و تعامل سازنده و با طرح وعده حل و فصل بحران‌ها و معضلات پیش روی ایرانیان در عرصه بین‌المللی اکثریت آراء را در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به دست آورده و کابینه خود را در فضایی توام با امیدواری به آینده در میان عموم اقشار جامعه به‌ویژه جوانان و دانشگاهیان شکل داده که به تازگی آغاز به کار کرده است. این سفر و حضور به جهات متعدد در همین هفته‌های ابتدایی آغاز به کار دولت تدبیر و امید از اهمیتی اساسی در کارسازی برای حل دیپلماتیک معضلات بین‌المللی کشور و زمینه‌سازی برای تحقق وعده‌های انتخاباتی و پاسخ درخور به امید ایجاد شده در جامعه برخوردار است. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، جامعه خصوصا رای‌دهندگان به آقای روحانی انتظار دارند هیات ایرانی در اولین حضور گسترده خود در انظار جامعه جهانی سفیر صلح و فرهنگ غنی ایران باشد و پیام تغییرخواهی ایرانیان را که دولت جدید نیز برآمده از آن است به دولت‌ها و افکار عمومی جهان انعکاس دهد. به تعبیر زیبای وزیر محترم خارجه جناب آقای ظریف "دنیا باید بداند آنها که به دنبال هیاهو و تنش‌زدایی در صحنه بین‌المللی بودند دیگر رفته‌اند". اکنون فرصتی است تا تریبون مجمع عمومی سازمان ملل به جایگاهی برای غبارروبی از سیمای ایران و ایرانی بدل شود تا بار دیگر سفیران ایران منادی صلح و گفت‌وگو تلقی شوند، نه نفرت‌پراکنی و تفرقه‌انگیزی.

با این حال گر چه مذاکرات حول محور پرونده هسته‌ای و دستیابی به راهکاری منطقی و مرضی‌الطرفین برای حل و فصل این مناقشه بین‌المللی در کنار تثبیت حقوق هسته‌ای ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی در صدر ماموریت‌های هیات عالی‌رتبه ایرانی است و قدم گذاشتن در مسیر حل این بحران مقدمه لازم برای وارد شدن در بسیاری از حوزه‌های دیگر است، اما از امکان پیش رو بایستی در زمینه تسهیل دستیابی ایرانیان به سایر حقوقشان در صحنه بین‌المللی نیز سود جست. از جمله مهم‌ترین اهداف و کارکردهای سازمان ملل متحد که در منشور آن نیز منعکس است، هموار کردن مسیر توسعه ملت‌ها در شئون اقتصادی و اجتماعی - فرهنگی است. سازمان ملل متحد ظرفیت گسترده‌ای برای توسعه همکاری‌ها و مشارکت‌های بین‌المللی ملت‌ها در عرصه‌های گوناگون بنا به وظایف ذاتی خود پدید آورده است که بهره‌مندی از آنها نیز جزء حقوق شهروندان ایرانی است.

ایران امروز در عرصه جهانی خواستار حفظ و احیای شأن و کرامت خود است؛ جوانان، دانشجویان و دانشگاهیان ایران که بخش عمده‌ای از جامعه را تشکیل می‌دهند به طور جدی و روزافزون خواهان حضور و مشارکت در فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری در سطح جهانی هستند. ایران به لحاظ تاریخی و جغرافیایی هیچ‌گاه کشوری منزوی نبوده و ملت ایران همواره در مسیر تبادل فرهنگی و اقتصادی با مردمان ساکن در اقصی‌نقاط دنیا بوده‌اند. با این همه، بی‌تدبیری و سیاست‌های غلط گذشته، ملت ما را از بسیاری حقوق اساسی‌شان در عرصه جهانی محروم ساخته و عزت ایرانیان را ملکوک کرده است.
اینک انتظار می‌رود هیات ایرانی پیگیری تحقق این حقوق و خواسته‌ها را که البته در زمره وعده‌ها و برنامه‌های اعلام‌شده دولت نیز ذکر شده در جریان سفر نیویورک در دستور کار خود قرار دهد. ما از مسافران نیویورک و در صدر آنها جناب آقای دکتر حسن روحانی و جناب آقای دکتر محمدجواد ظریف که هر دو از شخصیت‌های آشنا به فضای دانشگاهی و مسایل مرتبط با آن هستند می‌خواهیم در جریان مذاکرات خود به‌ویژه با قدرت‌های بزرگ غربی موضوع "تعامل آزاد دانشگاهی" را مطرح سازند و بر این نکته تاکید ورزند که امر تبادل فرهنگی، هنری و علمی میان مراکز دانشگاهی، اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و هنرمندان بایستی از محدوده ملاحظات سیاسی و امنیتی دولت‌ها خارج گردد. سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم) خواستار آن است که دولتمردان در هر دو سو ضمن پیگیری جدی مذاکرات مستقیم و جدی سیاسی بین خود اجازه دهند ملت‌ها و جوامع مدنی آزادانه و فارغ از "تهدید و تحریم" به تعامل با یکدیگر بپردازند.

ما بر این باوریم که گشودن چنین مسیرهایی برای ارتباط ملت‌ها کارسازترین ابزار حفظ صلح و گسترش امنیت بین‌المللی است. همچنین یادآور می‌شویم که از دول عمده در جامعه جهانی توقع این است که در گشایش فضای ارتباط و تعامل آزاد دانشگاهی میان دانشگاهیان ایرانی و مراکز دانشگاهی کشورهایشان گام‌های جدی و موثر برداشته و ملاحظات سیاسی - امنیتی را از این حوزه دور نگاه دارند.»

۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۲۲:۱۷
امیدواریم آقای روحانی وآقای ظریف در شکستن جو ضد ایرانی و آشکارسازی چهره واقعی ایران توفیق داشته باشند. (129627)