کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کشتی کاستا کنکوردیا به حالت شناور در آمد

26 شهريور 1392 ساعت 20:23

گروه بين الملل: کشتی تفریحی کاستا کنکوردیا در سواحل ایتالیا سرانجام به حالت شناور درآمد. این کشتی که در ژانویه ۲۰۱۲ دچار سانحه شده بود، به مدت ۲۰ ماه در حالت نیمه واژگون قرار داشت. در این سانحه دریایی ۳۲ نفر کشته شدند.


عملیات شناورسازی کشتی واژگون شده کاستا کنکوردیا که از روز دوشنبه در سواحل جیلیو آغاز شده بود، سرانجام در روز امروز با موفقیت به پایان رسید. فرانکو گابریلی، رئیس سازمان حفاظت از شهروندان غیرنظامی در ایتالیا با خشنودی اعلام کرد که کشتی ۲۹۰ متری کاستا کنکوردیا که بیش از ۲۰ ماه در سواحل این کشور واژگون شده بود سرانجام از آب بیرون کشیده شد و به حالت شناور در آمد. "عملیات نجات" کشتی کاستا کنکوردیا یا معنایی درست‌تر شناور کردن آن به لحاظ فنی دستاوردی مهم به شمار می‌آید. کشتی کاستا کنکوردیا با ۲۹۰ متر درازا و ارتفاعی به اندازه یک ساختمان ۱۱ طبقه (کاستا کنکوردیا دارای ۱۴ طبقه است)، دارای مساحتی سه برابر یک زمین فوتبال است. بیرون کشیدن این کشتی با وزنی حدود114 هزار تن کاری بسیار مخاطره‌آمیز و غیرقابل پیش‌بینی به حساب می‌آمد.

بزرگی کشتی کاستا کنکوردیا دو برابر کشتی معروف "تایتانیک" است و "عملیات نجات" آن تا کنون پرهزینه‌ترین عملیات در تاریخ سوانح دریایی محسوب می‌شود. برآوردهای اولیه سخن از آن دارد که شناور کردن کاستا کنکوردیا حدود ۶۰۰ میلیون یورو هزینه در بر داشته است. کشتی کاستا کنکوردیا در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۲ با ۴۲۲۹ سرنشین در سواحل جیلیو در نزدیکی استان توسکانا در ایتالیا به صخره برخورد کرد و وژاگون شد. در این سانحه دریایی ۳۲ نفر جان خود را از دست دادند. ۱۲ نفر از قربانیان شهروندان کشور آلمان بودند.

در روز دوشنبه با ۳ ساعت تاخیر (به علت ناآرامی دریا) سرانجام کاستا کنکوردیا به آرامی در وضعیت ایستاده و شناور در آمد تا امکان انتقال آن به محلی دیگر فراهم شود. شکافی که در کف کشتی بوجود آمده بود در میان دو صخره قرار داشت و بیرون کشیدن کاستا کنکوردیا را با مشکل مواجه ساخته بود. اما سرانجام کشتی از صخره آزاد شد و با حدود ۶۵ درجه تغییر وضعیت، به حالت شناور درآمد. به توجه به سرنوشتی که در انتظار کاستا کنکوردیا است، معلوم می‌شود که چرا این عملیات را به سختی می‌توان "عملیات نجات" نامید. قرار است که کاستا کنکوردیا به یک پلاتفرم فلزی شناور متصل گردد و با آغاز فصل بهار، زمانی که توفان‌های دریایی فروکش می‌کنند، این کشتی در محلی دیگر قطعه قطعه شود.

کشتی تفریحی کاستا کنکوردیا که زمانی دارای کازینو و چهار استخر شنا بود جذبه زیادی برای مسافران و گردشگران سراسر جهان داشت، اما حال اهالی جیلیو خرسند از این هستند که این کشتی هر چه زودتر از دید و سواحل آنان به دور می‌شود. کاستا کنکوردیا تنها یادآور سفرهای خوش دریایی نیست، بلکه همچنین یادآور تمامی سوانح مرگبار دریایی و قربانیانی است که در سواحل جیلیو جان خود را از دست دادند.


کد مطلب: 16315

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/16315/کشتی-کاستا-کنکوردیا-حالت-شناور-آمد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir