به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۱۶۳۱۷۱

نامزد خاشقجی دعوت ترامپ را رد کرد

گروه بین الملل: نامزد جمال خاشقجی می‌گوید دعوت رئیس‌جمهوری آمریکا برای حضور در کاخ سفید را رد کرده است چرا که معتقد است هدف ترامپ جلب افکار عمومی است.
نامزد خاشقجی دعوت ترامپ را رد کرد
خدیجه چنگیز، نامزد روزنامه‌نگار سرشناس عربستانی که همین ماه در کنسولگری ریاض در استانبول کشته شد، می‌گوید دعوت دونالد ترامپ برای سفر به آمریکا را رد کرده است زیرا از نظر او این کار رئیس‌جمهوری آمریکا با هدف تاثیر بر افکار عمومی کشورش است.نامزد جمال خاشقجی در مصاحبه با هابرترک تی‌وی همچنین تاکید کرد: درخواست دارم تا تمام افراد دخیل در این وحشیگری از بالاترین سطح تا پایین‌ترین سطح مجازات شده و در پای میز عدالت پاسخگو باشند.خدیجه چنگیز همچنین گفت مقام‌های سعودی با او تماسی نداشتند و در صورت کشف جسد خاشقجی هم او احتمالا برای شرکت در مراسم تدفین به عربستان نمی‌رود. نامزد خاشقجی اوایل همین ماه در مطلبی برای نیویورک تایمز نوشت، در صورتی دعوت به کاخ سفید را بررسی می‌کند که ترامپ صادقانه برای افشای آنچه درون کنسولگری ریاض گذشته است، تلاش کند.

او همچنین در پاسخ به اینکه آیا خاشقجی نویسنده‌ای منتقد بوده است، گفت: نمی‌دانم ارزیابی ما از جمال تا چه حد درست باشد... او موضع عینی خودش را داشت. مواردی بود که او انتقاد یا حمایت می‌کرد. من درباره فعالیت‌های جدید، اصلاحات و ولیعهد (محمد بن سلمان) صحبت می‌کنم. او با نگرانی و اشتیاق فوق‌العاده‌ای ساختار اصلاحات را دنبال می‌کرد.خدیجه چنگیز همچنین با اشاره به اینکه بعد از ازدواج قصد زندگی در آمریکا و ترکیه را داشتند، گفت: او عاشق استانبول بود. برای همین غالبا به آنجا می‌رفت. خاشقجی قبلا هم با رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه دیدار داشت و دوستان زیادی هم در ترکیه داشت.نامزد این روزنامه‌نگار منتقد عربستانی می‌گوید، او اولین بار ۲۸ سپتامبر وارد ساختمان کنسولگری شد و به دلیل انجام نشدن کارش مجبور شد تا مجددا مراجعه کند.

او افزود: جمال و من به دلیل نگرانی از بازجویی احتمالی خیلی مضطرب بودیم. با این حال او با خوشحالی از ساختمان خارج شد و از رفتار خوب مقام‌های کنسولگری حرف زد. روز دوم اکتبر هم جمال به من گفت که تنهایی به کنسولگری می‌رود اما حسی به من می‌گفت که او را تنها نگذارم. او رفت و من ساعت‌ها منتظر ماندم و وقتی متوجه شدم ساعت پایان کار است وحشت‌زده شدم. حس خیلی بدی بود. یک مقام ترک به من گفت که کسی داخل نمانده است. این شرایط هم جنبه‌های سیاسی و قضایی دارد و هم انسان‌دوستانه. تا آن روز که عربستان در بیانیه‌ای رسما قتل خاشقجی را اعلام کند، هر روز مُردم. تمام مقام‌های دولتی خصوصا اردوغان در این دوران خیلی از من حمایت کردند.نامزد جمال خاشقجی همچنین اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را متناقض می‌داند. از نظر او اظهارات ترامپ با هدف جلب همدردی عمومی است: قبلا هم گفته‌ام که اگر او گامی در حل این مساله بردارد، به کاخ سفید می‌روم. چند روز بعد از دعوت ترامپ، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا تماس گرفت و نظرم را به او گفتم. با این حال اکنون حاضر نیستم به آمریکا بروم.او هم‌چنین از پیگیری روزنامه واشنگتن پست تشکر و ابراز امیدواری کرد که تمام مجرمان این پرونده محاکمه و مجازات شوند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: خاشقجی