به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۱۶۳۲۱۰

چرا مشهد قطب اول موسیقی زیرزمینی شد؟

گروه فرهنگ و هنر: سرپرست گروه موسیقی بامداد گفت: باتوجه به حمایت‌هایی که اخیراً در جهت برگزاری کنسرت در مشهد صورت گرفته، به آینده موسیقی در این شهر امیدوارم.
چرا مشهد قطب اول موسیقی زیرزمینی شد؟
سالار مرتضوی درباره وضعیت فعلی موسیقی در استان خراسان رضوی گفت: درحال حاضر وضعیت موسیقی استان بعد از تغییر و تحولاتی‌ که در اداره‌ کل داشتیم، امیدوارکننده‌تر شده‌ است. هم‌چنین اتفاق بزرگی که بعد از گذشت چندین سال رخ داد، اجرای کنسرت گروه بامداد در تیر ماه، با هم‌کاری و خوانندگی استاد حسام‌الدین سراج بود که به مدت سه شب و در شش نوبت در مشهد برگزار شد. می‌توان گفت در این زمینه، گروه بامداد مورد حمایت‌ آقای دکتر مروارید، مدیرکل جدید و یک‌سری ارگان‌ها و افراد دیگر مانند جناب دادستان بوده‌ است که این اتفاقی امیدوارکننده است.وی اظهار کرد: باتوجه به این‌که در سالیان قبل، ما در فضاهایی اجرای موسیقی ایرانی و فاخر داشتیم که به‌نوعی دیده‌ نمی‌شد، زمینه برای گسترش موسیقی‌های ناسازگار با فرهنگ ایرانی باز شده بود؛ تا این حد که مشهد تبدیل به قطب اول موسیقی زیرزمینی و بالاخص رپ شد، اما خوشبختانه بعد از اجرای کنسرت در مشهد می‌توان گفت چشم‌اندازی مثبت در این زمینه به‌وجود آمد.

مرتضوی بیان کرد: از طرف ارگان‌هایی که وظیفه اصلی آن‌ها تامین بودجه است و از لحاظ اقتصادی و مالی هم بودجه‌ای برای آن‌ها در جهت به‌کارگیری در این امر تعریف شده، هیچ حمایتی وجود ندارد و تمامی هزینه‌ها به‌طور شخصی پرداخت می‌شود و هیچ‌گونه تضمینی جهت برگشتِ هزینه وجود ندارد. تمام امیدمان این است با استقبال مردم و پس از بلیت‌فروشی، بتوانیم هزینه‌ها را جبران کنیم. هم‌چنین می‌توان گفت تمامی اقدامات مانند هزینه‌های سالن، پوسترهای تبلیغاتی و ... در این زمینه به‌ عهده خود ماست و این تلاش‌ها به‌صورت خودجوش و برگرفته از عشقی است که به موسیقی داریم.سرپرست گروه موسیقی بامداد اظهار کرد: با توجه به این‌که متاسفانه اکثر تهیه‌کنندگان در بحث موسیقی دید کاسب‌کارانه و مالی به این قضیه دارند، به‌ سراغ ژانرهایی از موسیقی می‌روند که برای آن‌ها درآمدزایی داشته ‌باشد؛ هم‌چنین به‌علت بی مهری‌ای که در این چند سال نسبت‌ به موسیقیِ ایرانی شده، متاسفانه گرایش مردم به‌سمت موسیقی‌های پاپ رفته‌ است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار اولیه ما از ارگان‌های دولتی تامین هزینه نیست، ما خواستار اعتمادسازی هستیم و می‌خواهیم مسئولان به هنرمندان اعتماد کنند و دستِ هنرمندان را در این زمینه باز بگذارند تا هنرمند بتواند هنری که به‌دست آورده را به جامعه ارائه دهد. مشهد به‌ عنوان یک کلان‌شهر نباید شهری باشد که پنج سال فاقد اجرای صحنه‌ای باشد و بعد تبدیل به قطب موسیقی رپ شود. این قضیه برای من و دوستانم که در زمینه موسیقی ایرانی فعال هستیم رنج‌آور است؛ زیرا می‌توانیم آثار بسیار خوب و فاخری را ارائه‌ دهیم، اما متاسفانه اعتماد در این زمینه ایجاد نشده‌ است.مرتضوی تاکید کرد: هم‌چنین موسیقی‌های زیرزمینی بسیار راحت و به‌ طور غیررسمی در حال ضبط و انتشار هستند و جوانان به‌ سمت این نوع موسیقی گرایش پیدا می‌کنند که با این رویه، به‌ معنای واقعی موسیقی ایرانی دچار آسیب می‌شود.

سرپرست گروه موسیقی بامداد عنوان کرد: در مقالاتی که در روزنامه شرق و خراسان با عنوان‌ مشهد و موسیقی، بایدها و نبایدها، تهدیدها و فرصت‌ها به چاپ رسانده‌ بودم این امر را بازگو کردم که برخی سبک‌های موسیقی غربی مانند راک، پاپ، رپ و ... - ضمن احترام به هر کسی‌ که به این سبک‌ها علاقه‌مند است، باعث نگرانی جامعه‌شناسان و روان‌شناسان کشورهای غربی شده است؛ زیرا باعث پرخاشگری و یک‌سری مسائل روانی می‌شود.وی مطرح کرد: با توجه به ‌این‌که خراسان مهد موسیقی مقامی و ایرانی با پشتوانه حُکَمایی است، حرف‌های بسیاری در زمینه موسیقی خواهد داشت، هم‌چنین افرادی مانند ابونصر فارابی، عبدالقادر مراغه‌ای و حتی ابوعلی سینا درخصوص موسیقی ایرانی مقاله‌هایی را به نگارش و ثبت رسانده‌اند و می‌توان گفت بنیان‌گذاران این نوع موسیقی بوده‌اند. موسیقی ایرانی بسیار غنی است و از جهتی کلام و اشعار این نوع موسیقی اشعار بزرگانی مانند مولانا، حافظ، سعدی، نظامی و ... است. می‌توان گفت در این موسیقی از کلام بزرگان و عرفا استفاده می‌شود، پس خروجی این موسیقی قطعاً مشخص و مثبت خواهد بود که باعث تلطیف و آرامش فضای جامعه و هم‌چنین گسترش معنویت در جامعه خواهد شد.

مرتضوی اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از محققان حوزه جامعه‌شناسی نگران ترویج و گسترش خشونت و پرخاشگری در مشهد هستند؛ حتی آمار نزاع‌های خیابانی بسیار زیاد شده‌ است و این به‌ علت کمبود جلوه‌ی هنر در مشهد است، پس موسیقی می‌تواند فضای شهر و جامعه را تلطیف کند. هم‌چنین باید گفت ما بیش از آن‌که از عدم حمایت مالی ناراحت باشیم، از عدم حمایت‌های معنوی در این زمینه ناراحت هستیم و راه‌حل برطرف‌ کردن این مشکلات، اعتماد و نگاه همراه با تعامل و مهربانیِ مسوولان به موسیقی کشور است. باید فضاسازی لازم در جهت ارائه موسیقی‌هایی مانند ایرانی و مقامی که با فرهنگ ایرانی سازگار است را انجام دهند. موسیقی در فضای روانی جامعه تاثیر مستقیم دارد و پدیده بسیار مهمی به‌شمار می‌آید؛ یعنی بی‌توجهی به موسیقی باعث بازشدن فضا برای ترویج و گسترش موسیقی‌های غیررسمی است.سرپرست گروه موسیقی بامداد بیان کرد: باتوجه به اجرای کنسرت توسط گروه بامداد، مایل هستیم این کنسرت را در مناطق و شهرهای مختلف برگزارکنیم. اگر هم‌کاری‌ها و تعاملات لازم در این زمینه بیشتر باشد می‌توانیم این امر را اجرایی کنیم. هم‌چنین برای برنامه‌های بعدی نیز ایده‌هایی داریم، تا بتوانیم با چهره‌های خوبِ موسیقی ایرانی وارد تعامل و هم‌کاری شویم که هنوز به قطعیت نرسیده است.

باتوجه به این‌که صحبت‌های مقدماتی با نیشابور در جهت اجرای این کنسرت انجام شده، شاید لازم باشد که مسئولان این شهرستان با دید مثبت و بازتری به این مسئله نگاه کنند؛ همان‌طور که مسئولان شهر مشهد اعتماد کردند و ما توانستیم به این اعتمادسازی پاسخ مثبت دهیم؛ امیدوارم که این تغییرات مثبت در زمینه موسیقی برای اجرای کنسرت در دیگر شهرها و مناطق نیز ایجاد شود.وی خاطرنشان کرد: این گروه از سال۸۱ به‌ طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است؛ هم‌چنین جزو گروه‌های قدیمی موسیقی مشهد بوده و سابقه گروه مشخص است؛ ما کنسرت‌های بسیاری در مشهد و در شهرهای مختلف ایران، حتی در خارج از کشور و فستیوال‌های معتبر خارجی داشته‌ایم.مرتضوی اظهار کرد: به‌کارگیریِ ایده، در زمینه موسیقی برگرفته از عشق به موسیقی خواهد بود؛ من به‌شخصه به‌ عنوان سرپرست گروه و هم‌چنین سایر اعضای گروه باید بگوییم که موسیقی، مخصوصاً موسیقیِ ایرانی، مبتنی‌بر عشق است.سرپرست گروه بامداد در پایان گفت: همه هنرهای ایرانی در تمام زمینه‌ها با بحث عرفان و عشق تنیده شده‌اند و این موضوع برای موسیقی ایرانی حقیقتی مُسَلَّم است و من معتقدم در مشهد باید بهترین و فاخرترین موسیقی‌ها اجرا شود؛ زیرا این شهر شایسته بهترین‌هاست.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مشهد موسیقی