به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۱۶۳۲۱۷

ارسال نفت عراق به ایران متوقف می‌شود

گروه اقتصادي: همزمان با اظهارات نخست‌‌وزیر جدید عراق،كه گفت: «در مورد همکاری با آمریکا در زمینه اجرای تحریم‌ها علیه ایران منافع و استقلال خود را در اولویت قرار می‌دهیم.»منابع آگاه از برنامه صادرات نفت عراق روز شنبه، پنجم آبان‌ماه، اعلام کردند که این کشور در تبعیت از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، از هفته آینده ارسال نفت از میدان کرکوک به ایران را متوقف می‌کند.
ارسال نفت عراق به ایران متوقف می‌شود
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از این منابع، عراق در حال حاضر، روزانه کمتر از ۳۰ هزار بشکه نفت از طریق کامیون‌های نفتکش به ایران نفت ارسال می‌کند و این نفت به عنوان خوراک به پالایشگاه‌های ایران تحویل می‌شود. احتمال می‌رود این برنامه ارسال زمینی محموله‌های نفت به ایران، بخشی از برنامه سوآپ یا معاوضه نفت بین بغداد و تهران باشد. عراق سال گذشته برنامه ارسال نفت از میدان کرکوک به ایران را جهت استفاده در پالایشگاه‌های این کشور آغاز کرد و در مقابل ایران نیز توافق کرد که معادل نفت دریافتی، در بنادر جنوبی عراق به این کشور نفت تحویل دهد. کرکوک یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین میادین نفتی خاورمیانه به شمار می‌رود و در شمال عراق واقع شده است.
 
نخست‌ وزیر جدید عراق، روز پنج‌شنبه، سوم آبان، گفت: «در مورد همکاری با آمریکا در زمینه اجرای تحریم‌ها علیه ایران منافع و استقلال خود را در اولویت قرار می‌دهیم.» عادل عبدالمهدی، با تاکید بر این که «تحریم‌ها اشتباهی استراتژیک است»، در عین حال توضیح داده بود که «برای حفاظت از منافع مردم عراق از تحریم‌ها تبعیت می‌کند». به گفته نخست‌وزیر عراق، این کشور در تحریم‌ها علیه ایران «مشارکت نکرده و از آن حمایت نخواهد کرد، ولی آن را رعایت می‌کند».

رویترز به نقل از یکی از منابع خود گفت: «شرکت بازاریابی نفت عراق قصد دارد از ماه نوامبر روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت تولیدی از یک میدان کوچک در نزدیکی موصل را به عنوان جایگزین به فروش برساند. شرکت بازاریابی نفت عراق روز پنج‌شنبه مناقصه فروش این میزان نفت را منتشر کرده است.» یک منبع نزدیک به عملیات صادرات نفت عراق گفت: «آمریکا عراق را برای توقف صادرات نفت به ایران و از سرگیری ارسال نفت مناطق کردی به ترکیه تحت فشار قرار داده است.» بر این اساس، اگر ترکیه بتواند نفت بیشتری از عراق بخرد، ممکن است استدلال آنکارا مبنی بر این که برای ادامه خرید نفت از ایران به معافیت از تحریم‌های آمریکا نیاز دارد، تضعیف شود.

بنابر گفته‌های منابع نزدیک به وزارت نفت عراق، دولت حیدر العبادی، نخست‌ وزیر پیشین عراق، در اواسط ماه اکتبر به توافقی با اقلیم کردستان دست یافته که بر اساس آن، صادرات نفت از طریق اقلیم کردستان به بندر جیهان ترکیه از سر گرفته می‌شود. موج دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران از اواسط آبان‌ماه به اجرا گذاشته خواهد شد، در این فاز از اجرای تحریم‌ها، بخش نفت و گاز ایران مدنظر خواهد بود و هدف از آن نیز به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.