به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب : ۱۶۳۲۳۹

عمان: اسرائیل یک کشور پذیرفته‌شده در خاورمیانه است

گروه بین‌الملل: یک روز پس از سفر بنیامین نتانیاهو به مسقط، وزیر خارجه عمان، اسرائیل را یک کشور «پذیرفته شده» در خاورمیانه توصیف کرد!
عمان: اسرائیل یک کشور پذیرفته‌شده در خاورمیانه است
یوسف بن علوی عبدلله، که برای شرکت در کنفرانس امنیتی بحرین در منامه به سر می‌برد، امروز گفت: «اسرائیل یک دولت در این منطقه است و همه این را می‌فهمیم. تمام دنیا هم به این واقعیت واقف است. شاید وقت آن رسیده است که با اسرائیل هم مانند دیگر کشورها رفتار کنیم و همزمان تعهداتی را بر این کشور اعمال کنیم.» این نخستین بار است که یک مقام رسمی یکی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با صراحت و به‌شکل علنی از به رسمیت شناختن اسرائیل حمایت می‌کند. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مانند عراق و سوریه کماکان با اسرائیل رابطه دیپلماتیک ندارند.
 
عبدلله همچنین با رد میانجیگری کشورش در گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینیان گفت: «عمان ایده‌هایی را برای کمک به اسرائیل و فلسطینیان پیشنهاد می‌کند.» پادشاهی عمان، چهره یک دولت بی‌طرف در منطقه را دارد که همزمان با اتحاد با عربستان سعودی و دیگر همپیمانانش در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب، با تهران و غرب هم روابط نزدیکی دارد. وزیر خارجه این کشور، با اشاره به برنامه دونالد ترامپ برای مذاکرات صلح گفت: «عمان با ایالات متحده و تلاش‌های دونالد ترامپ برای «معامله قرن» همکاری می‌کند. جیسون گرینبلات فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در خاورمیانه از سخنان وزرای خارجه عمان، عربستان سعودی و بحرین در رابطه با احیای مذاکرات صلح میان فلسطینیان و اسرائیل استقبال کرد. بسیاری از ناظران معتقدند اسرائیل و شماری از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای مقابله با رویکرد خاورمیانه‌ای ایران همکاری می‌کنند.
برچسب ها: عمان اسرائیل