به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۶ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۱۶۳۲۶۳

قیمت مسکن باز هم بالا رفت

گروه اقتصادی: با وجود برخی گمانه‌زنی‌ها از کاهش قیمت مسکن بعد از ثبات نسبی بازار ارز، طی مهرماه قیمت هر متر مربع خانه در شهر تهران هشت میلیون و ۶۱۰ هزار تومان شد که رشد ۸۳.۵ درصدی را نسبت به مهرماه پارسال نشان می‌دهد.
قیمت مسکن باز هم بالا رفت
امروز بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه ۱۳۹۷ را ارایه کرد. بر اساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۸۶.۱ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۴ و ۸۳.۵ درصد افزایش نشان می دهد.
قیمت مسکن باز هم بالا رفت
معاملات افت کرد
هم‌چنین بر اساس اعلام بانک مرکزی، «تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۷ به ۹.۴ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۹.۵ و ۳۲.۳ درصد کاهش نشان می دهد».شرایط موجود حاکی از آن است که بازار مسکن به سمت رکود تورمی پیش می‌رود و با توجه به رشد ۲۵۰ درصدی دلار و ۲۳۷ درصدی سکه، خود را با آن تطبیق می‌دهد. البته کارشناسان معتقدند مسکن ظرفیت رشد بیش از این را و هرچه قیمت آن بالاتر برود، رکودش عمیق‌تر می‌شود.با این وجود آمار گویای آن است که به دلیل انتظارات تورمی، قیمت اسمی مسکن در مسیر صعود قرار دارد.
قیمت مسکن باز هم بالا رفت
از مجموع ۹۳۵۷ واحد مسکونی معامله شده، درخصوص عمر بنا واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۴.۵ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند. واحدهای مسکونی با ارزش ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان نیز با سهم ۱۷.۸ درصد بیشترین تعداد معاملات را در بر گرفتند.هم‌چنین توزیع تعداد معاملات بر حسب مناطق ۲۲ گانه شهر تهران حاکی از آن است منطقه ۵ با سهم ۱۵.۸ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است.هم‌چنین مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم‌های ۹.۷ و ۸.۸ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع ۷۴ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در مهرماه سال جاری مربوط به ۱۰ منطقه‌ی شهر (به ترتیب شامل ۵، ۲، ۴، ۱۰، ۱، ۷، ۸، ۱۴، ۱۵ و ۳) بوده و ۱۲ منطقه‌ی باقی‌مانده ۲۶ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.
قیمت مسکن باز هم بالا رفت
بیشترین رشد قیمت در منطقه پنج
در مهرماه ۱۳۹۷ بیشترین رشد متوسط قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۵ با متری ۱۱ میلیون و ۱۲۶ هزار تومان و ۱۰۴.۶ درصد افزایش تعلق داشته است. کمترین میزان رشد نیز مربوط به منطقه ۱۲ با ۴۱.۴ درصد بوده است. متوسط قیمت منطقه ۱۲ در این ماه ۴ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان بوده است.بیشترین متوسط قیمت نیز با ۱۸ میلیون و ۷۶۸ هزار تومان به منطقه یک مربوط می‌شود. کمترین آن نیز با ۳ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸۲.۹ و ۵۸.۹ درصد افزایش نشان می‌دهند.

تحولات بازار مسکن پایتخت در هفت ماهه سال ۱۳۹۷
در هفت ماهه سال ۱۳۹۷ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۸۴.۳ هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن ۱۴.۹ درصد کاهش نشان می‌دئهد.در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۷ میلیون و ۱۰ هزار تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش ۱۵ درصدی اجاره بها در تهران
هم‌چنین شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری طی مهرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۵ و ۱۲.۶ درصد رشد نشان می‌دهد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار مسکن