به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۶ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب : ۱۶۳۳۰۹

انتقاد مدیرعامل خانه موسیقی از رسانه ملی

گروه فرهنگ و هنر: مدیرعامل خانه موسیقی ایرانی طی یک نشست رسانه‌ای ضمن انتقاد از شرایط فعلی حمایت از هنرمندان فعال موسیقی ایران، جزییات برگزاری مجموعه کنسرت‌های پژوهشی را تشریح کرد.
انتقاد مدیرعامل خانه موسیقی از رسانه ملی
نشست رسانه‌ای «کنسرت‌های پژوهشی» روز یکشنبه ششم آبان ماه با حضور حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.حمیدرضا نوربخش در ابتدای این نشست گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم جریان هنری موسیقی به ویژه موسیقی اصیل ایرانی را زنده نگه داریم. در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که یکی از آن‌ها هجوم گسترده شبکه‌ها و کانال‌های مختلف ماهواره‌ای است که جریان غالب در آن‌ها، متمرکز بر موسیقی پاپ است. طبیعی است که باید در این شرایط نگران بود و باید به کمک همه شما فعالان رسانه‌ای، کاری کنیم که این فضا عوض شود.وی افزود: ما جوانان مستعد زیادی در عرصه‌های مختلف موسیقی ایرانی داریم که متاسفانه تاکنون آن طور که باید دیده نمی‌شوند. من به عنوان یک مدرس آواز به جرات می‌گویم که تاکنون ده‌ها خواننده را تربیت کرده‌ام. خواننده‌هایی که هم به لحاظ جوهره آوازی و هم از منظر تلاشی که در این عرصه داشتند، شایستگی‌های زیادی کسب کردند اما امروز در صحنه نیستند.

صداوسیما و ارشاد همچنان کم‌کاری می‌کنند
وی ادامه داد: آیا واقعاً پتانسیل موسیقی اصیل ایرانی، چهار تا پنج خواننده است؟ قطعا این طور نیست. واقعاً در این کشور استعدادهای زیادی هستند که باید برای آن‌ها شرایط معرفی فراهم شود. متاسفانه رسانه ملی در این زمینه هیچ کاری انجام نمی‌دهد. امروز یک هنرمند باید با چنگ و دندان بجنگد که بتواند مخاطبی را در چارچوب فعالیت‌های خود دست و پا کند.متاسفانه مدیریت فرهنگی ما هم، بدون تعارف در این زمینه کاری را انجام نداده است. یعنی بخش حمایتی وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حداقل در حوزه موسیقی محقق نشده‌است. این موضوعات همان گونه که گفتم جای نگرانی دارد. ما در خانه موسیقی تمام تلاشمان را می‌کنیم اما مطمئن باشید که رسانه ملی واقعا باید تلاش‌های بیشتری در زمینه حمایت از هنرمندان مستعد موسیقی ایرانی انجام دهد.نوربخش گفت: در این مدت تلاش ما این بوده که به‌عنوان یک واسط، امکاناتی را جلب کنیم تا بستری برای فعالیت‌های اهالی موسیقی شکل بگیرد. در این زمینه خانه هنرمندان ایران نهایت همکاری را با ما داشته و انصافا در حد توان یاری‌گر ما بوده است. ما در این مدت زمان‌هایی را در اختیار داشتیم که این اوقات را به برگزاری کنسرت‌های کم بضاعت موسیقی اختصاص دادیم.

اتفاقی هم که به زودی در قالب کنسرت‌های پژوهشی رخ می‌دهد، در پی انتشار فراخوانی با همکاری خانه هنرمندان ایران صورت گرفت که بر اساس آن گروه‌هایی بیایند و برنامه‌هایی را اجرا کنند. در این زمینه گروه‌هایی آمادگی خود را اعلام کردند و از بیست و سوم آبان ماه سال جاری تا بیستم دی ماه میزبان دوستداران موسیقی اصیل ایرانی خواهند بود.مدیرعامل خانه موسیقی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در زمینه برگزاری چنین رویدادهایی خوشبختانه تقاضا زیاد است و ما بنا داریم پس از برنامه‌ریزی برای گروه‌هایی که به آن اشاره کردیم، کنسرت‌های دیگری را نیز برگزار کنیم.

معرفی گروه‌ها و طرح چند انتقاد موسیقایی
پس از صحبت‌های حمیدرضا نوربخش تعدادی از هنرمندان به نمایندگی از شرکت‌کنندگان در پروژه کنسرت‌های پژوهشی، درباره برنامه‌ها و اجراهای زنده خود در قالب این رویداد، توضیحاتی را ارائه کردند.سپهر سراجی نماینده گروه «بوم» در این برنامه گفت: گروه ما تمام تحصیل‌کرده هستند اما امکان فعالیت مستمر وجود ندارد. موسیقی‌ای که کار می‌کنیم موسیقی ایرانی است و از دستگاه استفاده می‌کنیم.پویا محمدی از گروه موسیقی «شوق» هم در این نشست رسانه‌ای توضیح داد: در دوره‌ای جریانی به وجود آمد بین هنرمندان و خانه موسیقی و من جزو منتقدان بودم اما منتقد نباید یک گوشه بنشیند، باید صحبت کنیم تا نظام موسیقی درست شود. هرجا بالاخره نقطه ضعفی دارد و نقطه قوتی. بهدوستان‌مان باید فضایی داده می‌شد که کارشان را انجام بدهند و این اتفاق افتاده که باعث خوشحالی است.مجید خلیق به نمانیدگی از گروه موسیقی «کاشان» نیز در این برنامه با ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد گفت: از سال ۸۹ کنسرت‌هایی در کاشان داشتیم اما حق استفاده از نوازنده خانم نداشتیم. حتی اصرار می‌شد خانم‌ها و آقایان جدا شوند. جالب است، خانم‌ها می‌توانند بازیگر تئاتر باشند اما نمی‌توانند با حجاب کامل روی صحنه بنوازند.

به هر حال تاکنون همه اجراهای ما با ضرر اما پایدار بوده و امیدواریم در این مورد توانمندتر شویم. موسیقی‌ای که مردم می‌شناسند موسیقی سطح پایین است. حتی ممکن است نسلی فدا شوند اما زحمات باید زیاد شود. یعنی هم ما و هم نهادها بتوانیم تلاش‌ها را افزایش دهیم.نوربخش در واکنش به این اظهارات گفت: یکی از اعتراضات جدی ما به شرایط نوازندگی برخی از خانم‌ها روی صحنه در برخی از شهرستان‌ها نیز باز می‌گردد. ما علاه‌بر توجه به موضوع استعدادهای موسیقی ایرانی به این موضوع مهم نیز اعتراض داریم. چرا نوازنده خانم در برخی از شهرستان‌ها روی صحنه حضور ندارند؟ ما در این زمینه اعتراضات خودمان را با مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نیز در میان گذاشته‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر مرتفع شود.مهدی قاسمی به نمایندگی از گروه «سرشک» از شهرستان قم نیز در این نشست بیان کرد: من از شهری آمده‌ام که اجازه برگزاری کنسرت درآن نداریم. ما همان گروهی هستیم که چندی پیش در شهرستان قم کنسرتی را برگزار کرد اما متاسفانه شرایطی به وجود آمد که منجر به بروز مشکلاتی شد. با این وجود من در اینجا آمده‌ام که از برگزارکنندگان رویداد کنسرت‌های پژوهشی تشکر کنم.

خانه هنرمندان با مشکل جدی بودجه رو به رو است
حمیدرضا نوربخش که علاوه‌بر حضور در خانه موسیقی، عضو شورای عالی خانه هنرمندان نیز هست، در بخش پایانی این نشست در واکنش به اظهاراتی پیرامون کمبود فعالیت‌های خانه هنرمندان ایران در حوزه موسیقی و مسائلی که در این زمینه مطرح می‌شود، توضیح داد: تغییر و تحولاتی که در شهرداری تهران اتفاق افتاده، مسائل بسیار مهمی به همراه داشته است.شما بدانید خانه هنرمندان ایران برای اداره خودش با مشکلات زیادی مواجه است. تنها منبعی که این نهاد بودجه دریافت می‌کند شهرداری تهران و درآمدهای مختصری است که از رستوران و کافه آن دارد. در جلسات شورای عالی هم گاهی فضا به این گونه است که اجازه ندهیم روند فعالیت‌ها متوقف شود.این خواننده موسیقی ایرانی درباره شرایط فعلی موسیقی پاپ نیز عنوان کرد: من از موسیقی پاپ خوب استفاده می‌کنم و هیچ وقت هم نگفتم که با موسیقی پاپ مخالفم. ولی آنچه ما از آن ناله می‌کنیم ناهنجاری و شنیدن صدای ناهنجار است. من این موضوع را به آقای ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم بارها گفته‌ام.

باید روی تولیدات موسیقی نظارت وجود داشته باشد. وقتی دفتر موسیقی به هنرمندی مجوز می‌دهد، یعنی این موسیقی از نظر وزارت ارشاد یک موسیقی استاندارد است. مساله این است که باید همه ما به جامعه شوک وارد کنیم که گوششان در حال خراب شدن است.موسیقی سنتی ما در حال از دست رفتن است و واقعا باید بفهمیم چرا ساز و آواز ایرانی در حال فراموشی است. این گوهر ارزشمند امروز کمرنگ شده که باید به داد آن رسید. من اصلا نمی‌توانم بپذیرم شرایط فعلی جامعه باعث شده که ما کارمان را متوقف کنیم. آیا واقعاً به بهانه شرایط روز جامعه باید مولانا و حافظ و سعدی را فراموش کرد؟نوربخش افزود: تحت عنوان نوگرایی نباید موسیقی ایرانی را فراموش کنیم. ذائقه قابل تربیت است، ذائقه برآیند عادت گوش است. ما به موسیقی اصیل ایرانی عادت داریم و آن را از مدت ها قبل گوش داده ایم. باید جریان موسیقی ایرانی را حفظ کرده و آن را گسترش دهیم.متاسفانه همان‌طور که گفتم رسانه ملی حمایت خوبی در این زمینه انجام نداده است. مصیبت دیگری که داریم کمرنگ شدن آواز است واقعا کار را برای موسیقی ایرانی مشکل کرده است. شما مطمئن باشید هرجا آواز خوب باشد مردم می‌شنوند. اما متاسفانه دیگر آواز خوب هم شنیده نمی‌شود.

قرار بود در این نشست خبری مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان نیز حضور داشته باشد که بنا به توضیحات رحمانی مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان به دلیل حضور وی در یک جلسه اضطراری، این اتفاق نیفتاد.روابط عمومی خانه هنرمندان بعد از ارائه این توضیحات، ضمن اعلام اینکه در آینده‌ای نزدیک مشروح فعالیت‌های بخش موسیقی خانه هنرمندان اطلاع رسانی می‌شود، از برگزاری یک نشست رسانه‌ای با حضور اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران خبر داد.کنسرت‌های پژوهشی خانه هنرمندانی نیمه دوم سال ۱۳۹۷ با همکاری خانه هنرمندان ایران و خانه موسیقی ایران بر اساس برنامه‌زیری در تالار استاد جلیل شهناز برگزار می‌شود. برنامه اجراهای این رویداد به شرح زیر است؛
چهارشنبه ۲۳ آبان ماه – ساعت ۱۹ و ۲۱ گروه «نواگردان» به سرپرستی پویا محمدی
چهارشنبه ۳۰ آبان ماه – ساعت ۱۹ و ۲۱ – گروه «پرنیا» به سرپرستی حسین پرنیا
یکشنبه ۲۵ آذر ماه – ساعت ۲۰ و ۲۲ – گروه «شوق» به سرپرستی و خوانندگی مهدی قاسمی
چهارشنبه ۲۸ آذر- ساعت ۱۹ و ۲۱ – کنسرت هادی حسینی ساز و آواز قاسم رحیم زاده
پنجشنبه ۲۹ آذر – ساعت ۲۰ و ۲۲ – گروه «دیر» به سرپرستی حمید خبازی
یکشنبه ۱۶ دی – ساعت ۱۹ و ۲۱ – گروه موسیقی «کاشان» به سرپرستی مجید خلیق
پنجشنبه ۲۰ دی – ساعت ۲۰ و ۲۲ – گروه «بوم» به سرپرستی سپهر سراجی
مرجع : مهر
برچسب ها: موسیقی تلویزیون