به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۵:۱۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۱۶۳۳۱

چشم‌انداز مثبت بورس در فصل پاييز

گروه اقتصادی: بورس تهران موفق شد بار ديگر قله 60هزار واحدي را پس بگيرد.
چشم‌انداز مثبت بورس در فصل پاييز
بورس تهران كه سه هفته پيش به ركورد 61هزار واحد هم رسيده بود و با جدي شدن احتمال حمله آمريكا به سوريه روندي نزولي به خود گرفته بود، از اواخر هفته گذشته و با كاهش احتمال حمله بازار اندكي رونق گرفت و ديروز قله رواني 60 هزار واحد را پشت سر گذاشت. ديروز بورس تهران تحت‌تاثير عرضه اوليه سهام پتروشيمي جم شرايط خوبي را تجربه كرد و شرايط جديد ناشي از اين عرضه اوليه در كنار انتشار برخي اخبار در مورد لغو تحريم 17 شركت ايراني از سوي دادگاه اروپايي موجب شد تا سهام بسياري از شركت‌ها مورد اقبال فعالان بازار قرار گرفته و صف‌هاي خريد براي آنها تشكيل شود. اين وضعيت موجب شد تا شاخص كل در پايان داد و ستد‌هاي روز بيش از 708واحد رشد و براي دومين بار در يك ماه گذشته قله 60هزار واحدي را فتح كند و در پايان داد و ستد‌هاي روز در رقم 60 هزار و 56 واحد به ثبت برسد.

اما نكته مهم درخصوص بورس، پيش‌بيني سمت و سوي بازار در فصل پاييز است. به اعتقاد محمدعلي احمدزاده اصل، بورس تهران در سه ماه آينده نيز روند صعودي خود را حفظ خواهد كرد. هر چند نبايد منتظر ركوردشكني‌هاي پياپي مانند زمستان و بهار گذشته بود. چرا كه تاثير افزايش قيمت ارز و در نتيجه افزايش دارايي شركت‌ها همان يك‌بار خواهد بود. مدير هلدينگ معدني اميد مي‌گويد: «آنچه باعث رشد بازار در فصال پاييز خواهد شد،‌ چشم‌انداز مثبت اقتصاد كشور بخصوص در حوزه توليد و بهبود رابطه ديپلماتيك كشورمان و تحولات بين‌المللي ناشي از آن خواهد بود.» هر چند برخي ديگر از كارشناسان محتاطانه‌تر اظهارنظر مي‌كنند.

عده‌اي از آنها معتقدند روند بازار را تا يكي دو ماه آينده صعودي است و رشد شاخص تا محدوده 70 هزار واحد در چند هفته آينده امكان‌پذير است كه البته اين رشد نسبت به رشد بازار در مرداد ماه كند‌تر خواهد بود. اما دسته محتاط‌‌‌‌تر بر اين عقيده‌اند كه رشد 10 هزار واحدي شاخص كل به زمان بيشتري در نيمه دوم امسال نياز دارد و تحولات بين‌المللي در كنار عزل و نصب‌ها و تصميمات دولت جديد حركت صعودي بازار را با تاخير بيشتري همراه خواهد ساخت. اما در شرايط فعلي به نظر مي‌رسد كه از نظر تكنيكي و بنيادي شرايط بهتر شده و حل نسبي بحران سوريه در كنار تعديل نسبي قيمت سهام بسياري از شركت‌ها در سه هفته اول شهريور ماه موجب شده تا بازار سهام در هفته‌هاي آينده ركوردهاي جديدي را به ثبت برساند.

آينده بازار چگونه خواهد بود؟
بسياري از كارشناسان معتقدند كه روند نزولي بورس تهران در نيمه شهريور ماه ناشي از تحولات سوريه بود وگرنه بازار همچنان به روند صعودي، اما كند خود ادامه مي‌داد. احمد‌زاده‌اصل معتقد است كه مسئله سوريه روي بورس تاثير گذاشت، همچنان كه بازار ارز و طلا را هم تحت‌تاثير قرار داد. هر چند در حال حاضر هم هنوز سايه ماجراي سوريه بر سر بورس تهران سنگيني مي‌كند و همين رشد بورس را كند كرده است. اين كارشناس بازار سرمايه ادامه مي‌دهد: «يكي از مسائلي كه روي بورس تاثيري مستقيم داشته و دارد، تصميم‌هاي دولت تازه بر سر كار آمده است. به عنوان مثال فعالان بازار مدت‌ها منتظر بودند تا دولت جديد تكليف قيمت خوراك گازي پتروشيمي‌ها را مشخص كند يا اينكه ببينند درخصوص مديران ارشد بازار سرمايه چه تصميم‌هايي اتخاذ مي‌شود.»

مدير هليدنگ اميد ادامه مي‌دهد، چشم‌انداز تصميم‌هايي كه در اين مدت توسط دولت گرفته شده است، نشان مي‌دهد كه ديگر از تصميم‌هاي روزمره دولت قبلي در حوزه اقتصاد خبري نيست و برنامه مشخصي براي اصلاح اين وضعيت وجود دارد. در واقع به نظر مي‌رسد دولت يازدهم برنامه‌اش حمايت از توليد در بخش‌هايي است كه ما در آنها مزيت نسبي داريم. بخش پتروشيمي و معادن جزو اين دسته هستند. در بازار هم ديديم كه اين بخش‌ها رشد كردند. البته در هفته‌هاي اخير گروه بانكي و تجهيزات هم توانستند رشد كنند كه به دليل چشم‌انداز به وجود آمده براي كاهش تحريم‌ها بود.

با اين همه چگونه مي‌توان از رشد بازار در فصل پاييز اطمينان داشت. احمدزاده در پاسخ مي‌گويد: «اگر بازار به آينده اميد نداشته باشد، سرمايه‌ها از اين بازار خارج مي‌شود. اما در هفته‌هاي گذشته ديديم كه سرمايه‌ها از بخش‌هاي ديگر به بورس آمده است. اين يكي از دلايلي است كه مي‌توان تحليل كرد، بازار به آينده اميد دارد و در همين حال، بازار موثر ديگري به عنوان رقيب بورس وجود ندارد. از سوي ديگر چشم‌انداز تحولات بين‌المللي نيز مي‌تواند باعث شود تا اميدوار باشيم كه بازار به رشد خود ادامه دهد.» البته اين كارشناس بازار سرمايه تاكيد مي‌كند، انتظار رشدي مانند آنچه در فصل بهار اتفاق افتاد هم دور از واقعيت‌هاي موجود بازار است. چرا كه آن عواملي كه در هر دوره رخ مي‌دهد سال گذشته با جهش ارزي رخ داد و ديگر نبايد منتظر بود كه بازار هفته‌اي يك قله را فتح كند.

كشف قيمت از پتروشيمي جم
ديروز عرضه اوليه سهام پتروشيمي جم با اقبال خوب سهام داران همراه شد و217 ميليون و 920 هزار سهم اين شركت با قيمت 1490 تومان كشف قيمت شد، قيمتي كه از نظر فعالان بازار خوب ارزيابي شد. در همين حال به نظر مي‌رسد كه سهام داران جديد اين شركت پتروشيمي بايد حوصله بيشتري به خرج دهند چرا كه پايان سال مالي كارگزاري‌ها و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري موجب خواهد شد تا روند صعودي سهام پتروشيمي جم با كندي صورت گيرد و البته اين وضعيت براي سهام بسياري از ديگر شركت‌ها در روز‌هاي پاياني شهريور ماه مصداق خواهد داشت. نكته جالب توجه اينكه بازگشت بازار به كانال 60هزار واحدي در حالي اتفاق مي‌افتد كه پيش از اين و در اواخر مرداد ماه نيز پس از كسب راي اعتماد دولت جديد از مجلس شاخص اين رقم را تجربه كرده بود اما در آن شرايط عبور شاخص از محدوده 60 هزار واحدي از منظر تكنيكال و بنيادي با دشواري‌هايي روبه‌رو شد و شاخص از ادامه صعود باز ماند.

به هر روي در داد و ستدهاي روز سه شنبه شاخص كل ۷۰۸ واحد بالا رفت و در عدد ۶۰ هزار و ۵۶ نشست. شاخص صنعت نيز با رشدي ۵۱۰ واحدي مواجه شد و شاخص بازارهاي اول و دوم به ترتيب ۴۷۰ و يك هزار و ۶۶۰ واحد صعود را تجربه كردند. گفتني است در رشد ديروز دماسنج بازار نمادهاي هلدينگ خليج‌فارس، پالايش نفت بندرعباس، مخابرات، مپنا، بانك ملت، بانك پاسارگاد و بانك صادرات بيشترين تاثير مثبت را ثبت كردند. همچنين در اين روز معامله گران بيش از ۳۳۱ ميليون برگه سهم را داد و ستد كردند كه ارزش اين معاملات بالغ بر 140 ميليارد تومان بود، همچنين اين معاملات در ۴۵هزار نوبت انجام شد. از ۳۳۱ ميليون برگه سهمي كه داد و ستد شد بيشترين حجم معاملات متعلق به نمادهاي سرمايه‌گذاري شاهد، ايران خودرو، بانك تجارت، بانك پاسارگاد، مخابرات، سرمايه‌گذاري سايپا و پالايش نفت بندرعباس بود. همچنين بيشترين ارزش معاملات نيز به نمادهاي پالايش نفت بندرعباس، كارت اعتباري ايران كيش، صنعتي بهشهر، پالايش نفت اصفهان، هلدينگ خليج‌فارس، سرمايه‌گذاري شاهد و مپنا بود.

همچنين در بازار ديروز صدرنشيني بازار نيز با بيشترين رشد قيمت متعلق به نمادهاي بانك صادرات، بيسكويت گرجي، حمل‌ونقل پتروشيمي، كاشي و سراميك سينا، معدني املاح ايران، حمل‌ونقل توكا و گلتاش بود. در مقابل نمادهاي توليدي مهرام، ايران ياسا تاير، گرانيت بهسرام، بيمه پارسيان، ايران دارو، قند مرودشت و پتروشيمي فارابي با بيشترين كاهش قيمت در انتهاي جدول معاملات قرار گرفتند.سنگين‌ترين صف‌هاي خريد نيز متعلق به كشتيراني، مپنا، هلدينگ خليج‌فارس، بانك صادرات، تايدواتر خاورميانه، صنعتي بهشهر و سرمايه‌گذاري توكا فولاد بود.اين در حالي بود كه نمادهاي حق تقدم گل گهر، پالايش نفت بندرعباس، سيمان خزر، نورد آلومينيوم، نيرو ترانس، بيمه دانا و شيشه رازي با سنگين‌ترين صف‌هاي فروش مواجه شدند. در پايان معاملات ديروز ارزش بازار در عدد ۲۹۳ هزار ميليارد تومان قرار گرفت.
مرجع : اقتصاد ایران آنلاین