به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : ۱۶۳۴۰۱

ربات‌ها صخره‌های مرجانی را نجات می‌دهند

گروه علم و فناوری: پژوهشگران استرالیایی، سعی دارند با ابداع یک ربات جدید، به رشد دوباره مرجان‌ها و نجات صخره‌های مرجانی کمک کنند.
ربات‌ها صخره‌های مرجانی را نجات می‌دهند
این که "سد بزرگ مرجانی" استرالیا، در معرض خطر جدی قرار دارد، موضوع مشخصی است و راههای بسیاری برای کنار آمدن با این مشکل پیشنهاد شده‌اند. آخرین راه حل پیشنهاد شده برای این مشکل، استفاده از ربات‌هایی است که می‌توانند نقش طوفان را بازی کنند و با پخش لاروها میان صخره‌های مرجانی، به رشد دوباره آنها کمک کنند.سد بزرگ مرجانی در سال‌های 2016 تا 2017 در معرض رخدادهای بزرگی قرار گرفته است. شرایط غیرمعمول دریا مانندآب‌های گرم‌تر از حد معمول، می‌توانند به رشد جلبک روی مرجان‌ها، سفید شدن و از بین رفتن آنها منجر شوند.پیش از این، پژوهشگران "دانشگاه فناوری کوئینزلند"(QUT) استرالیا، نوعی ربات خودکار موسوم به "رنجربوت"(RangerBot) ابداع کردند که می‌توانست شیرماهی‌ها را از بین ببرد و به این شکل، از صخره‌های مرجانی محافظت کند. اکنون پژوهشگران "دانشگاه کراس جنوبی"(SCU) و دانشگاه فناوری کوئینزلند در پروژه جدیدی، نسل جدیدی از رنجربوت موسوم به "لاروال‌بوت"(LarvalBot) ارائه داده‌اند که می‌تواند هنگام تخم‌ریزی سالانه، لاروها را در سرتاسر تپه‌های مرجانی پخش کند. انتظار می‌رود با این کار، هم تعداد مرجان‌های کوچک تا 100 برابر افزایش یابد و هم مرجان‌ها بیشتر در قسمت‌هایی که به آنها نیاز است، قرار بگیرند.

در این روش جدید، میلیون‌ها لارو از صخره‌های مرجانی جمع‌آوری می‌شوند و پرورش آنها تا مرحله تبدیل شدن به مرجان‌های کوچک، در مخزن‌های بزرگ صورت می‌گیرد. گفته می‌شود این مخازن که در حال حاضر در مرحله ساخت هستند، 30 متر قطر دارند و قرار است بزرگترین آنها نیز در آینده ساخته شود.پروفسور "پیتر هریسون"(Peter Harrison)، استاد دانشگاه کراس جنوبی گفت: پرورش لاروهای بزرگ و انتقال آنها با کمک "لاروال‌بوت"، به ما امکان می‌دهد به بازگشت دوباره بسیاری از لاروهای مرجانی به چندین تپه کمک کنیم.وی افزود: آزمایش‌های مورد نظر برای نخستین استفاده از لاروال‌بوت، در ماه نوامبر صورت خواهد گرفت. ما امیدواریم لاروال‌بوت، ابزار موثری برای نجات سد بزرگ مرجانی از تغییرات اقلیمی باشد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: ربات