به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۸ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۱۶۳۴۶۸

پیشروی دوباره دلار؛ خواب بازار ارز آشفته شد

پیشروی دوباره دلار؛ خواب بازار ارز آشفته شد
گروه اقتصادي: يورونيوز نوشت: یک هفته مانده به بازگشت موج دوم تحریم های آمریکا علیه اقتصادایران، بهای دلار در بازار آزاد ارز ایران بار دیگر روند صعودی به خود گرفت. در حالی که طی یک ماه گذشته دولت ایران سعی کرده بود تا با تشدید برخوردهای امنیتی با فعالان بازار آزاد ارز و ممنوع کردن اطلاع‌رسانی نرخ آزاد ارز در رسانه‌ها، قیمت هر دلار آمریکا را به طور دستوری در محدوده ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان حفظ کند ولی تازه‌ترین نرخ‌های اعلام شده از سوی برخی صرافی‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نرخ دلار آمریکا روز دوشنبه باردیگر به ۱۵ هزارتومان نزدیک شده و هر یورو نیز در برابر ۱۷ هزارتومان داد و ستد می‌شود.
 
در همین حال، قیمت هر قطعه تمام سکه طلای موسم به طرح امامی هم طی معاملات روز دوشنبه به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان رسید. این در شرایطی است که بهای هر دلار آمریکا یک هفته پیش نزدیک به ۱۴ هزارتومان و قیمت هر یورو هم ۱۶ هزارتومان بود و هر قطعه تمام سکه طلا نیز ۴ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان خرید و فروش می‌شد. کمی بیش از یک ماه پیش نیز دلار آمریکا با ثبت رکورد تاریخی خود در برابر ۱۹ هزارتومان معامله شد.

 آمریکا قصد دارد از ۴ نوامبر (۱۳ آبان ماه) تحریم خرید نفت از ایران را به همراه برخی محدودیت‌های بانکی به اجرا بگذارد. با وجود این که آمریکا هدف از این اقدام را به صفر رساندن فروش نفت ایران اعلام کرده، مقام‌های ایرانی بارها از آمادگی خود برای مقابله با این اقدام خبر داده‌اند و در تازه‌ترین اظهارنظر، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران اعلام کرده که ایران دارای ذخایر ارزی بالایی است و با برنامه ریزی‌های انجام شده، فروش روزانه نفت خود را بالای یک میلیون بشکه حفظ خواهد کرد.