به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۹ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۱۶۳۵۱۶

توضیح آموزش و پرورش درباره حجم بالای دروس

گروه جامعه: دبیرکل شورای آموزش و پرورش به اعتراض‌ دانش‌آموزان پایه دوازدهم مبنی بر حجم بالای دروس واکنش نشان داد.
توضیح آموزش و پرورش درباره حجم بالای دروس
 مهدی نوید ادهم (دبیرکل شورای آموزش و پرورش) در واکنش به اعتراض دانش‌آموزان پایه دوازدهم نسبت به حجم بالای دروس و کاربردی نبودن برخی کتب درسی گفت: برنامه پایه دوازدهم مشابه پایه‌های دهم و یازدهم است که برای ۳۵ ساعت در هفته تنظیم شده و دانش‌آموزان با حضور در مدرسه باید این ساعات درس را بگذرانند و کتب درسی را فرا بگیرند.وی ادامه داد: این کتاب‌ها و منابع درسی مبنای ما در سوابق تحصیلی و آزمون کنکور هستند. ضمن اینکه این مباحث متناسب با شرایط کلاس و نیاز دانش‌آموزان تنظیم شده، اما اگر قرار باشد؛ تغییری هم اتفاق بیافتد، قطعا امسال ممکن نخواهد بود.اینکه حجم کتاب‌های درسی تغییر پیدا کند، یا از محتوا کاسته شود قطعا به امسال نمی‌رسد.دبیرکل شورای آموزش و پرورش بیان کرد: بنابراین دانش‌آموزان باید همه کتاب‌های درسی پایه دوازهم را بخوانند و برای امتحانات درون مدرسه‌ای و آزمون کنکور آمادگی لازم را داشته باشند.وی در واکنش به گلایه دانش‌آموزان پایه دوازدهم مبنی بر اینکه با وجود حجم بالای دروس زمانی برای مطالعه منابع کنکور نداریم، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که برگزاری کنکور به روش کنونی را قبول نداریم.

نوید ادهم افزود: آموزش جهت یادگیری دقیق کاری است که معلمان باید انجام دهند و اگر این کار به خوبی انجام شود، قطعا پاسخگویی به نیاز کنکور هم رخ می‌دهد، مثل کاری که همین امسال در مدرسه ایرانشهر اتفاق افتاد. دانش‌آموزان این مدرسه به آن معنا در کلاس کنکور شرکت نکردند، اما موفق شدند در بهترین رشته‌های پزشکی قبول شوند. به تعبیر دیگر اگر دانش‌آموزان کتاب‌های درسی را عمیق و دقیق بخوانند، مشکلاتشان برطرف خواهد شد.دبیر کل شواری آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: به عنوان شورای عالی آموزش و پرورش موافق تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بر فرآیند پذیرش دانشجو هستیم و احساس می‌کنیم؛ روح قانون هم همین را اقتضا می‌کند. قانونی که در سال ۸۶ تصویب شد، مبنی بر این بود که سازمان سنجش ظرف پنج سال به گونه‌ای عمل کند که کنکور حذف شود، اما متاسفانه عملیاتی نشد. در سال ۹۲ هم قانون مجدد تصویب شد که در آنجا به صراحت بیان شد که در سال اول ۲۵ درصد تاثیر سوابق اعمال شود و با حرکت تدریجی به ۸۵ درصد تاثیر برسیم.

نوید ادهم با اشاره به اینکه از ابتدا به هیچ عنوان بحث تاثیر مثبت در میان نبود، گفت: اصلا واژه تاثیر مثبت در فرآیند بررسی و تصویب این دو قانون مطرح نبوده و واژه‌ای است که بعدها اضافه شده است. زمانی که قانونگذار در سال ۸۶ و ۹۲ این قانون را تصویب کرد به صراحت نظرش بر روی تاثیر قطعی بود، اما بعدها چون به دلایلی نخواستند، این قانون اجرا شود؛ واژه تاثیر مثبت را مطرح کردند.دبیر شورای آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش خواهان اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی است و معتقدیم که تاثیر قطعی در طول زمان به نفع نظام آموزشی کشور است، چرا که باعث می‌شود، دانش آموزان برای درس و مدرسه اهمیت قائل شوند و سابقه تحصیلی و نمره برایشان اهمیت ویژه‌ای پیدا خواهد کرد. وزیر آموزش و پرورش طی نامه‌ای به رییس مجلس و رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات درخواست کرده‌است، تاثیر قطعی را مدنظر قرار دهند.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: آموزش و پرورش