به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۹ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۱۶۳۵۲۰
همزمان با درخواست از اتحادیه اروپا برای تحریم ایران

دانمارک سفیرش را از تهران فرا خواند

گروه بين‌الملل: دولت دانمارک می‌گوید سرویس اطلاعاتی ایران در تلاش بوده است تا رهبر یک گروه جدایی‌طلب عرب در این کشور را ترور کند.
دانمارک سفیرش را از تهران فرا خواند
به گزارش يورونيوز، فین بورخ آندرسون رئیس سازمان امنیت و اطلاعات دانمارک روز سه‌شنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت ما با یک طرح سرویس امنیتی ایران برای انجام حمله در دانمارک مواجهیم و واضح است که این کار پذیرفتنی نیست. «آندرس ساموئلسن» وزیر خارجه دانمارک در واکنش به این ماجرا در توئیترش نوشته است: «دانمارک به آنچه گمان می رود اقدام سرویس امنیتی ایران برای حمله به یک فرد در دانمارک باشد، پاسخ خواهد داد.»

وزیر خارجه دانمارک افزوده است که دولت متبوعش برای اقدامات بعدی در این زمینه با شرکای اروپایی‌اش در تماس است. وی در ادامه تاکید کرده است که کشورش اتحادیه اروپا را برای اعمال تحریم هایی بر ضد ایران به دلیل روشن شدن نقش وزارت اطلاعات در این ماجرا تحت فشار قرار خواهد داد. از سوی دیگر دولت دانمارک در اطلاعیه ای اعلام کرد در اعتراض به طرح ترور فردی در خاک کشورش سفیر خود را از تهران فراخوانده است. لارس لوک راسموسن، نخست وزیر دانمارک با انتشار توییتی برنامه ریزی حمله در خاک کشورش از سوی ایران یا هر کشور دیگر را غیر قابل قبول توصیف کرده است.
 
در این ارتباط همچنین یک شهروند نروژی، ایرانی تبار به ظن همکاری با سرویس امنیتی ایران بازداشت شده است. همچنین در تازه ترین تحولات مرتبط با این موضوع، وزارت خارجه دانمارک مرتضی مرادیان، سفیر جمهوری اسلامی را احضار کرده است. وزارت امور خارجه ایران ساعاتی پس از رسانه ای شدن ادعای مقامات دانمارکی مبنی بر دست داشتن تهران در طرح ترور رهبر یک گروه جدایی طلب، این اتهام را به شدت رد کرد. بر اساس گزارشی که در رسانه های ایران منتشر شده، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران طرح چنین ادعاهایی را «مغرضانه و در ادامه توطئه های پیشین برای تخریب روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی» توصیف کرد.

واکنش وزیر امور خارجه آمریکا
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار توییتی ضمن تبریک به دولت دانمارک برای دستگیری فردی مرتبط به این طرح از متحدان کشورش خواسته است با هرگونه تهدید ایران بر ضد صلح و امنیت مقابله کنند. ایران پیش از این و در جریان حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز، گروههای جدایی طلب عرب ایرانی از جمله گروه النضال را مسئول آن معرفی کرد اما بعدا مقامات ایرانی اعلام کردند که داعش مسئول این حمله بوده است. شاخه جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز در دانمارک پیشتر حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز را رد کرد و گفت فردی که مسئولیت این حمله را به این گروه نسبت داده از سال ۲۰۱۵ از این گروه اخراج شده است. احمد مولا  «مشهور به احمد نیسی» از رهبران النضال هشتم نوامبر سال ۲۰۱۷ در هلند توسط افراد ناشناس ترور شد.