به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۹ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۱۶۳۵۷۹

کد مرگ سلول جایگزین شیمی درمانی شود

گروه علمی: محققان دانشگاه نورث‌وسترن با کشف یک کد باستانی در سلول‌ها دریافتند که این مکانیزم در آینده می‌تواند برای ایجاد یک روش جدید برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده شود.
کد مرگ سلول جایگزین شیمی درمانی شود
 تحقیقات جدید و هیجان انگیز محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نورث‌وسترن(Northwestern) کشف کرده است که درداخل هر سلول بدن انسان یک کد مرگ سمی وجود دارد که اگر حس کند سلول در حال تبدیل به سلول سرطانی است، آن را نابود می‌کند.دانشمندان به طور قابل ملاحظه‌ای روی این کد نوکلئوتیدی که زیربنای این مکانیزم است، تمرکز کرده‌اند و معتقدند که ممکن است منجر به ایجاد یک نوع کاملا جدید از درمان سرطان شود.این تحقیق توسط "مارکوس پیتر" و تیمش در این دانشگاه انجام شد تا دریابند که مکانیزم‌های طبیعی، قبل از اینکه سیستم ایمنی دست به کار شود، چگونه برای محافظت از اندام در مقابل سرطان عمل می‌کنند.تحقیقات در سال گذشته نشان داد که یک عامل قوی نابودی باستانی در ژنوم انسان وجود دارد که می‌تواند مولکول‌های کوچک RNA موسوم به siRNA را تحریک کند. این مولکول‌های کوچک مرگبار که توسط شیمی‌درمانی هم تحریک می‌شوند، در هدف‌گیری و از بین بردن سلول‌های سرطانی بسیار مؤثر هستند، اما مکانیزم دقیق آنها که چگونه سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند، نامشخص است.

تحقیقات جدید نیز با این دانش آغاز شد که چه چیزی باعث می‌شود که siRNAها سلول‌های سرطانی را از بین ببرند و دریافتند که یک دنباله شش نوکلئوتیدی موسوم به 6mers به این کار کمک می‌کند.4096 ترکیب مختلف نوکلئوتید در 6mers وجود دارد و محققان هر یک از آنها را آزمایش کردند تا ترکیباتی را که برای سلول‌های سرطانی سمی باشد، کشف کنند. سمی‌ترین ترکیب، G-rich نامیده شد و هیجان‌انگیز است که محققان دریافتند این ترکیب دقیقا همان ترکیبی است که بدن به طور طبیعی برای مبارزه با سلول‌های سرطانی آزاد می‌کند."پیتر" می‌گوید که سلول‌های سرطانی هرگز نمی‌توانند نسبت به این مکانیزم مخرب مقاومت ایجاد کنند، زیرا این مکانیزم به طور همزمان و متناوب از زوایای متعدد به سلول‌های سرطانی حمله می‌کند.وی گفت: این روند مثل خودکشی است. مثل اینکه همزمان رگتان را بزنید، به خودتان شلیک کنید و از یک ساختمان بلند پایین بپرید. قطعا جان سالم به در نخواهید برد. این مکانیزم دقیقا چنین کاری با سرطان می‌کند.

پیامدهای این تحقیق بدون شک بزرگ خواهد بود. هرچند در این مرحله، تا توسعه درمان واقعی راهی طولانی باقی مانده است.برنامه آینده محققان این است که مکانیزم دقیقی که می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد، رمزگشایی کنند و یک میکرو آر.ان‌.ای مصنوعی طراحی کنند که حتی از مولکول‌های طبیعی نیز موثرتر باشد.پیتر می‌گوید: اکنون که ما کد مرگ را شناخته‌ایم، می‌توانیم این مکانیزم را بدون استفاده از شیمی‌درمانی و بدون از بین بردن ژنوم تحریک کنیم. ما می‌توانیم این آر.ان‌.ای‌های کوچک را به طور مستقیم استفاده کنیم، آنها را به سلول‌ها معرفی کنیم و کلید مرگ را فعال کنیم.شاید هیجان انگیزترین جنبه این تحقیق این است که از مکانیزم‌های باستانی استفاده می‌کند که در طول بیش از میلیون‌ها سال در تکامل یافته‌اند.برآورد شده است که این مکانیزم siRNAهای نابودگر سرطان، بیش از 800 میلیون سال پیش ایجاد شده باشند و اکنون انسان آن را کشف کرده است. خوشبختانه ما می‌توانیم آن را برای توسعه درمان‌های موثر سرطان بهبود بخشیم.این مطالعات در مجله‌های eLife و Communications of Nature منتشر شده است.
مرجع : ایسنا