به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۹ ساعت ۱۹:۰۸
کد مطلب : ۱۶۳۵۹۹

محمدرضا خاتمی: بس است ما اصلاح‌طلبان باید کناره بگیریم!

محمدرضا خاتمی: بس است ما اصلاح‌طلبان باید کناره بگیریم!
گروه سیاسی: مصطفی تاجزاده این بخش از اظهارات دکتر محمدرضا خاتمی در مصاحبه اخیر با سایت جماران را امروز در کانال تلگرامی خود بازنشر کرده است.
خاتمی: بحثی جدی در اصلاح طلبان وجود دارد که آیا باید بدون قید و شرط در انتخابات شرکت کرد یا خیر؟ اما این بحث هنوز به نتیجه ای نرسیده است. هر چند شاهدید که برخی از افراد وابسته به جریان اصلاح طلب از هم اکنون خود را برای انتخابات دور بعد آماده کرده اند. توجیه شان هم این است که اگر ما نیاییم وضع بدتر می شود!
وقتی به واقعیت رجوع می کنیم می بینیم که مردم معلوم نیست که دیگر قبول کنند که همیشه باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنند و اگر امکان این را ندارند که بین گزینه مطلوب و نامطلوب یکی را برگزینند احتمالا انتخابات بسیار بی روحی خواهیم داشت مخصوصا در شهرهایی که پیشانی سیاسی کشور هستند.
بحث جدی در بین اصلاح طلبان وجود دارد که اگر قرار است اصلاح طلبان واقعا مسوولیت پذیر باشند چرا باید همه تخم مرغ های خود را در سبد فرد یا افرادی بگذارند که یا هیچ گونه پاسخگویی نسبت به مطالبات اصلاح طلبان ندارند و حتی به مطالبات اصلاح طلبان حداقل توجه لازم را ندارند.
اصلاح طلبان برای چه باید این کار را انجام دهند وقتی مملکت روال خودش را طی می کند و کسانی که باید تصمیم بگیرند تصمیم می گیرند و آنهایی که باید آن تصمیمات را اجرا کنند اجرا می کنند. بنابراین دیگر چه نیازی به حضور اصلاح طلبان در ساختار قدرت است؟
البته ما اصلاح طلبان معتقدیم می شود مملکت را اصلاح کرد مشروط بر اینکه سیاست خارجه مان اصلاح شود و سیاست خارجه مان وقتی اصلاح خواهد شد که سیاست داخلی مان اصلاح شود. اگر شفافیت و پاسخگویی و تناسب بین اختیار و مسوولیت وجود داشته باشد می شود چنین کرد. چرا ما باید در مجلسی حضور داشته باشیم که نه تنها در راس امور بلکه در ذیل هیچ امری نیست؟ اگر قرار است دلمان به این خوش باشد که هرازچندگاهی چند نماینده اصلاح طلب در تریبون مجلس سخنرانی می کنند که این سخنرانی ها را می توان از ده ها تریبون دیگرهم انجام داد هر چند هزینه اش بیشتر باشد.
اگر ما می خواهیم به مجلس برویم برای این است که بتوانیم برعملکرد همه دستگاهها و نهادها نظارت و قوانین را به نفع ملت اصلاح کنیم ولی وقتی چنین امکانی مهیا نیست، چرا اصلا باید این همه در انتخابات هزینه کنیم؟ چه بسا اگر حکومت یکدست شود تکلیف مردم روشن تر می شود.
معتقدم اگر به جای آقای روحانی مثلا آقای حدادعادل هم رییس جمهور شده بود معاهده برجام با کمی بالا و پایین بسته می شد. شاید کمی موضع عزت یا ذلتمان کم و زیاد می شد. ولی در هرصورت برجام پیش می رفت.
یک مشکل اساسی در کشور وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. این مشکل رنج بردن مملکت از ناکارآمدی مزمن است. دلیلش هم این است که نگذاشته اند هیچ شایسته ای به عرصه حکومت راه یابد. 
الان شهرداری تهران را ببینید. لیست اصلاح طلبان انتخابات شورای شهر را برده و حقش این است که شهردار را خود تعیین کند. ما اصلاح طلبان آدم مدیر، مدبر، کاردان و ورزیده کم نداریم تا به عنوان شهردار انتخاب کنیم ولی اجازه نمی دهند.
وقتی می گوییم نظارت استصوابی منظورمان فقط نظارت استصوابی شورای نگهبان که نیست. این هم یک جور نظارت استصوابی است. تا پیگیر می شویم یک مدیرشایسته اصلاح طلب را شهردار کنیم از این سو و آن سو احضارش می کنند و برایش پرونده تشکیل می دهند و او را تهدید به بازداشت و بردن، افشاگری و غیره می کنند.
مشکل اصلی مملکت این است که آدم های شایسته را حذف می کنند و اجازه روی کار آمدن آنها را نمی دهند. طبیعی است وقتی ما اصلاح طلبان هم با نیروی رده چندم خود سرکار بیاییم نمی توانیم کاری برای مملکت کنیم.
برای اصلاح کشور نیاز به افراد شجاع، با تجریه و چیزفهم است. اما هیچ کدام از این ها را شورای نگهبان اجازه نمی دهد وارد مجلس شوند یا رییس جمهور شوند. پس چرا ما باید هزینه نظام را زیاد کنیم؟ چرا باید در امری که در آن اختیار لازم را نداریم پاسخگو باشیم؟
حتی این ها هم مهم نیست و مسئله بسیار مهم این است مردم چه فکری درباره ما و کل نظام می کنند؟
وقتی به ما می گویند شما که دو دور پشت سرهم یعنی در دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری و انتخابات مجلس دهم وشورای شهر پنجم فرصت اصلاح مملکت را داشتید اما چه کار کردید؟! نتیجه آن هم شعار«اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» می شود. 
اگر امروز یک اقلیت خاصی این شعار را می دهند فردا این فراگیر خواهد شد و مردم هم می گویند این مملکت را دست اصولگرایان دادیم فایده ای نکرد دست اصلاح طلبان هم دادیم سودی نکرد پس باید اصل نظام تغییر کند. نگرانی ما این است.
بنابراین نظر شخصی خود من این است که اگر واقعا نتوانیم با نیروهای اصلی اصلاح طلب وارد میدان شویم پس بهتر است کناره بگیریم. این بحث درون جریان اصلاحات به طور مفصل در حال انجام است ولی نمی دانم به کجا برسد.
برچسب ها: محمدرضا خاتمی

خلیلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۸/۰۹ ۲۳:۴۵
ای بابا دو باره یکی مثل احمدی نژاد پیدا کنید هردوطرف دستش را ببوسید برای نابودی باقی مانده ایران اسلامی چرا من من می کنید . (361680)
عبد
United States
۱۳۹۷/۰۸/۱۰ ۰۳:۴۳
در فکر کلاه خودت باش خیلی ها هستند نظام را حفظ کنند. بنده خدایی را به ده راه نمی دادند خانه کدخدا را سراغ می گرفت. (361681)
۱۳۹۷/۰۸/۱۰ ۰۹:۵۶
بابا عوام فریبی بسه جناب خاتمی.
اینقد مملکت رو ب لجن کشیدید هنوزم طلبکارید.
دولت ک همش مهره های شما بودن..جهانگیری مهره روحانی بوده یا اصولگراها؟؟
ربیعی چی؟آخوندی؟حجتی؟ظریف؟زنگنه خان؟
اینا نیروهای اصلاحات مگه نیست؟مگه از بهترین نیروهاش نیستن؟
کی نمیذاره کار کنید؟بابا تورو خدا بس کنید.مردم دارن دیوونه میشن اونوقت تو برگشتی میگی ما نیروهامون اینطورین؟؟ (361683)
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ ۰۹:۱۵
اصلاح طلبا اشتباه کردن از اعتدال و...حمایت کردند و نیروهای ضعیفشون وزیر و...شدند تا اعتبارشون به باد رفت (361690)
حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۸/۱۰ ۱۹:۳۱
واقعا هم اگر همینطوره چه اصرار به حضور و لیست دادن؟؟! (361684)
بهیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۸/۱۰ ۲۰:۲۳
درود بر شما سید بزرگوار
وقتی دهانت را می بویند مبادا گفته باشی دوستت دارم ، چرا شعار آزادی بیان و اندیشه و انتخاب بدهیم.
بگذارید مثل ساندنیست ها آبروی مان را برای روز مبادا حفظ کنیم.
بدرود. (361685)
اصلاحطلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۸/۱۰ ۲۲:۰۵
تو و چند تا تندرویی که سفارت آمریکا را گرفتید اصلا اصلاحطلب حساب نمیشوید، همان بهتر که تندروهایی امثال شما کنار بکشند، تمام وزرایی که شماها به روحانی معرفی کردید به دولت روحانی بیشترین صدمه را زدند امثال آخوندی و محمد شریعتمداری و کرباسیان در اتحادی نانوشته با دشمنان داخلی و خارجی دولت اقتصاد کشور را ویران کردند (361686)
خاتم حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ ۰۹:۱۳
شما اصولگرا هستید یا اصلاحطلب؟؟!! (361689)