به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۱۳ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب : ۱۶۳۸۱۵

واکنش‌ها به تهدیدات تازه سعید قاسمی

واکنش‌ها به تهدیدات تازه سعید قاسمی
گروه سياسي: روزنامه ایران نوشت: طی روزهای گذشته در فضای مجازی فیلمی از «سعید قاسمی» منتشر شد (براي ديدن فيلم اينجا كليك كنيد) که در آن خطاب به رئیس جمهوری و برخی مسئولان سیاسی کشور اظهاراتی توهین و تهدید‎آمیز را به کار می‎برد؛ تهدید و توهین به مقامات سیاسی و مسئولان کشور در شرایطی است که به زعم حقوقدانان توهین به رئیس ‎جمهوری، توهین به جایگاه وی در ریاست قوه مجریه کشور است؛ این موضوع به لحاظ جنبه عمومی آن، جرم محسوب می‌‏شود.
نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری با تأکید به بر اینکه توهین و تهدید رئیس ‎جمهوری باید از جنبه عمومی جرم مورد پیگرد قانونی قرار گیرد، به ایرنا گفت: توهین به رئیس ‎جمهوری در زمره جرایم عمومی بوده و نیازی نیست که آقای رئیس‏ جمهوری یا دفتر ایشان در این زمینه طرح شکایت کند؛ رئیس‏ جمهوری نماینده و وکیل 80 میلیون جمعیت است.
حتی اگر برخی بگویند که او 24 میلیون رأی داشته است - براساس اصل 113 قانون اساسی مقام دوم کشور پس از مقام رهبری و مسئولیت اجرای قانون اساسی را برعهده دارد. «محمد مهاجری» از فعالان رسانه‎ای و سیاسی جریان اصولگرا درباره اظهارات سعید قاسمی علیه رئیس ‎جمهوری و اینکه آیا تهدید علیه اشخاص حقیقی و حقوقی در قوانین جزایی ایران جرم محسوب می‏‌شود یا خیر؟ گفت: این قبیل اظهارات برای هر فردی که تعادل روانی داشته باشد، جرم محسوب می‎شود.
سردبیر یک سایت خبری هم با بیان اینکه هرکس این اظهارات را می‌‏دید آن را لطیفه و جوک تلقی می‎کرد، افزود: این قبیل رفتارها توسط مردم عادی جدی گرفته نمی‎شود و شما هم آن را جدی نگیرید. باید به فهم مردم احترام گذاشت و مطابق فهم مردم با اینجور آدم ها برخورد کرد.
وی ادامه داد: با توجه به اطلاعات کمی که نسبت به این افراد دارم، اگر آنها به پزشکی قانونی مراجعه کنند، فاقد تعادل روانی تشخیص داده می‌‏شوند. پس ما هم با این اظهارات باید به عنوان جوک برخورد ‌کنیم.
«محسن غرویان»، استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به این پرسش که آیا این گونه تهدیدات جرم به شمار می‎آید، گفت: براساس قانون توهین و تهدید جرم محسوب می‎شود و قابل پیگیری است. ارعاب و ترساندن نوعی آزار رساندن روحی و روانی به شخص است و از نظر فقهی هر نوع تهدید، تخفیف و ترساندن جرم محسوب می‌شود و معمولاً قانونگذار برای این نوع جرم‎ها «تعزیر» در نظر می‎گیرد.
«ناصر قوامی»، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ششم درخصوص کسانی که با ادبیات تهدیدآمیز رئیس ‎جمهوری را خطاب قرار می‎دهند، گفت: گویا این افراد آزادی مطلق دارند و کسی جلودار آنها نیست؛ از نظر قانون هر نوع تهدید علیه فرد از لحاظ حقیقی و حقوقی جرم است.
«مسعود شفیعی»، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه هر نوع اظهاراتی شبیه آن چیزی که قاسمی گفته است، می‏‌تواند اقدامی مجرمانه تلقی شود، گفت: هر فردی حق انتقاد دارد و مخالف به کار بردن زبان تهدید برای ابراز مخالفت با دیدگاه‏‌های دیگران و ایجاد برخی محدودیت‏‌های اجتماعی هستم.
وی با بیان اینکه در شرایطی که امریکا، ایران را تهدید می‌کند این نوع مواضع بر وحدت جریان‌های سیاسی تأثیر می‎گذارد، افزود: متأسفانه برخی از افراد در فضای انتخاباتی به سر می‎برند و از نتیجه انتخابات سال 1396 ناراحت هستند و رأی اکثریت مردم برای استمرار دولت تدبیر و امید را نمی‎خواهند، بپذیرند.
برچسب ها: سعید قاسمی