به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۱۳ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۱۶۳۸۳۲

هیولای اتمی سینما ٦٤ ساله شد!

گروه فرهنگ و هنر: با اعلام شرکت لجندری پیکچرز، تهیه‌کننده جدیدترین نسخه از ماجراهای هیولای ژاپنی‌الاصل دنیای سینما یعنی «گودزیلا»، مبنی بر اکران این فیلم -با عنوان «گودزیلا: سلطان هیولاها»- در خرداد ‌سال آینده آب پاکی را روی دست علاقه‌مندان آثار هیولایی ریخت و معلوم شد که حداقل ٧ ماه دیگر باید برای دیدن این موجود عظیم‌الجثه روی پرده سینما صبر کرد.
«گودزیلا: سلطان هیولاها» را باید سومین نسخه آمریکایی از این کاراکتر ژاپنی سینما دانست. نخستین و دومین نسخه از این سری در سال‌های ١٩٩٨ و ٢٠١٤ روی پرده رفت که از قضا مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفت. حالا جالب است بدانید امروز دقیقا مصادف است با شصت‌و‌چهارمین سالگرد اکران نخستین قسمت از سری فیلم‌های گودزیلا که با همین نام ٣ نوامبر ١٩٥٤ در ژاپن روی پرده رفت.

جولان هیولای هسته‌ای در سرزمین آفتاب تابان
اگر فکر می‌کنید ژاپنی‌ها کپی‌رایت هیولای محبوب خود را تمام و کمال به‌هالیوود واگذار کرده و بی‌خیال گودزیلا شده‌اند، سخت در اشتباهید! گودزیلا برای نخستین‌بار در مشهورترین کمپانی فیلمسازی ژاپن یعنی «توهو» زاده شد و محض اطلاع‌تان این کمپانی تا این لحظه ٢٩ «گودزیلا» ساخته و روانه پرده سینماها کرده است. آخرین گودزیلای اصل و ساخت ژاپن نیز همین ٢‌ سال پیش از سوی کمپانی توهو با عنوان «بازخیز گودزیلا» در سینماها به نمایش درآمد.نخستین گودزیلا ‌سال ١٩٥٤ به کارگردانی ایشیرو هوندا ساخته شد؛ یعنی درست ٢١‌ سال بعد از روی پرده‌رفتن عموزاده آمریکایی‌الاصلش کینگ کونگ! گوریل عظیم‌الجثه جزیره جمجمه هر چقدر وامدار افسانه و قصه‌های پریان بود، از آن سو آبشخور گودزیلا در سیاست خلاصه می‌شد.ژاپن برخاسته از خاکستر جنگ جهانی دوم و دو بمباران اتمی خانمانسوز، گویی احتیاج به مسکنی داشت تا از درد شکست و تحقیر خود را برهاند و در این میان چه چیز موثرتر از سینما و هیولایی که مولود خطرناک‌ترین دستاورد بشر یعنی سلاح هسته‌ای است.

از موجود رادیواکتیو تا دوستدار محیط زیست
گودزیلا که زاده جهش ژنتیکیِ حاصل از آزمایشات اتمی است، در اوان حضور خود بر پرده سینما موجودی شیطانی و خرابکار بود اما کم‌کم‌ به یکی از محافظان محیط ‌زیست و انسان‌ها تبدیل شد و چهره‌ای مثبت پیدا کرد. این سوسمار اتمی با آن چهره وحشتناک و اشعه مرگبارِ رادیواکتیوی که از دهانش خارج می‌شود از معدود هیولاهایی است که توانست همدلی انسان‌ها را با خود برانگیزد.در دهه ٦٠ خورشیدی مقایسه کاراکترهای سینمایی با یکدیگر یکی از بحث‌های شیرین و مرسوم بین نوجوانان بود؛ این مقایسه اغلب با سوال‌هایی بی‌جواب همراه بود. سوال‌هایی مثل: اگر آرنولد با راکی مسابقه بدهد، چه کسی می‌برد؟ یا برنده جدال احتمالی بین جکی چان و فرانکی چه کسی خواهد بود؟ اما امروز که در عصر سوپرقهرمان‌ها و هیولاها هستیم، آیا دوست دارید بدانید برنده جدال بین گودزیلا و کینگ کونگ چه کسی خواهد بود؟ اگر واقعا جواب این سوال برایتان مهم است تا خرداد ‌سال ١٣٩٩ باید صبر کنید؛ یعنی تا زمان اکران جهانی Godzilla vs. Kong «گودزیلا علیه کینگ کونگ»!
مرجع : شهروند
برچسب ها: ژاپن فیلم