به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۱۳ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۱۶۳۸۸۱
دبیر کانون انبوه‌سازان:

مسکن پیشران عبور از تحریم‌هاست

گروه اقتصادی: دبیر کانون انبوه‌سازان گفت: صنعت ساختمان به عنوان یک حوزه‌ پیشران که عمده نهاده‌های آن در داخل تولید می‌شود از ظرفیت بالایی برای عبور از تحریم‌هایی آمریکا برخوردار است، اما سازندگان شرایط خوبی ندارند و انتظار داریم وزیر جدید راه و شهرسازی، بخش خصوصی را ببیند.
مسکن پیشران عبور از تحریم‌هاست
فرشید پورحاجت اظهار کرد: با توجه به شرایط رکود بخش مسکن، هر اندازه که ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان بسیار بالاست، به همان میزان برای عبور از تحریم‌ها ظرفیت دارد؛ زیرا بخش مسکن به عنوان یکی از دو صنعت پیشران، برخلاف سایر حوزه‌ها پتانسیل عبور کشور از پیچ تحریم‌ها را دارد.وی افزود: طبیعتا هر کشوری که با شرایطی از قبیل تحریم مواجه می‌شود تلاش می‌کند که بخش خصوصی را فعال کند اما می‌بینیم طی سه ماه گذشته و در شرایطی که به تحریم‌ها نزدیک شدیم و باید سیاست‌های تشویقی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته می‌شد در راس وزارت راه و شهرسازی تغییر صورت گرفت و به نظر می‌رسد وزیر جدید هم سیاست‌های قبلی را مدنظر قرار داده است.دبیر کانون انبوه‌سازان با بیان این‌که هیچ اقدامی بدون مشورت بخش خصوصی به سرانجام نخواهد رسید گفت: اگر آقای اسلامی قصد دارد حوزه مسکن را به آرامش و ثبات برساند باید به بخش خصوصی توجه کند. بخش خصوصی حافظ منافع کشور است. وزیر راه و شهرسازی از معاونت‌های مختلف خود برنامه خواسته که به اعتقاد من این برگشت به دوران قبل است. باید این تفکر دولتی از ذهن پاک شود و تقویت بخش خصوصی مدنظر قرار گیرد و قوانین، مقررات  و سیاست‌گذاری در این جهت سوق پیدا کند.

پورحاجت تاکید کرد: فعالان صنعت ساختمان، هم‌اکنون خود را بدون پشتوانه می‌بینند. حوزه مسکن، فرابخشی است و با دستگاه‌های مختلف، ارتباط تنگاتنگی دارد. طی پنج سال گذشته با  توجه به آرامشی که در بازار مسکن حاکم بود، باید موانع بخش تولید برداشته می‌شد که متاسفانه این اقدام صورت نگرفت. به طور مثال در پنجره واحد الکترونیک برای صدور مجوز می‌شد برنامه‌ریزی کرد تا سرمایه سازندگان در پروسه دریافت یک مجوز در پیچ و خم دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری، سازمان آب، برق، سازمان نظام مهندسی و دیگر دستگاه‌ها بلوکه نشود.به گفته پورحاجت، حوزه‌ی تولید زیر چرخ‌دنده‌های برخی بخش‌های دولتی در حال له شدن است. کسانی که در حوزه راه و شهرسازی با رییس‌جمهور مشورت و مداخله می‌کنند به جای کمک، موانع را دو چندان می‌کنند. این باعث شد از ظرفیت صنعت ساختمان کشور که یک صنعت پیشران اقتصادی است استفاده‌ی مناسب صورت نگیرد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار مسکن