به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۱۴ ساعت ۱۹:۲۳
کد مطلب : ۱۶۳۹۹۴
با برجام، بزرگ‌ترین کلاه سر آمریکا رفت

توضیحات وزیر خارجه نمایندگان را قانع کرد

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه گفت: این وزارتخانه در ردیابی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور مسئول پیگیری و تسهیل انجام امور است و اقدام عملی در این زمینه با دستگاه قضایی است.
توضیحات وزیر خارجه نمایندگان را قانع کرد
به گزارش ایرنا، «محمدجواد ظریف» برای پاسخ به نخستین سوال مشترک حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، علیرضا سلیمی نماینده محلات، ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان، محمد دهقان نماینده طرقبه، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مورد این که چرا وزارت امور خارجه در ردیابی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور با قوه قضاییه همکاری نکرد در جلسه علنی امروز - دوشنبه - مجلس حضور یافت. وی در پاسخ به این سوال، نقش وزارت امور خارجه برای استرداد اموال بابک زنجانی از خارج از کشور به ایران را حمایتی عنوان کرد.
 
رییس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: ما اقداماتی را که دستگاه های مختلف را در این زمینه پیگیری می کردند را دنبال کردیم که این کار از سوی وزارت امور خارجه انجام شده است. ظریف عنوان کرد: درخواستی نبوده که ما دنبال نکرده باشیم برای این کار دهها ملاقات تنظیم شد اما برای این که اقدامی از سوی وزارت امور خارجه شده باشد باید یک توافق نامه معاضدت قضایی با کشور طرف مقابل انجام گیرد، یا حکمی یا شرایط خاصی باشد که وزارت خارجه بتواند آن را دنبال کند. وی یادآور شد: ولی چنین موضوعی به وزارت خارجه ابلاغ نشده است. اما این وزارتخانه تلاش های زیادی در این راستا انجام داده است. برای مثال ملاقات هایی که سفیران ما در مالزی و تاجیکستان و کشورهای دیگر داشته اند.

وی گفت: اما این واقعیت کماکان وجود دارد که وزارت امور خارجه در این موارد مسئول پیگیری و تسهیل انجام کار است و اقدام با دستگاه ذیربط قضایی است. ظریف در ادامه ضمن تشکر از حاجی دلیگانی برای نگرانی در زمینه حقوق و اموال مملکت، گفت: ما هم در نگرانی برای اموال و حقوق مملکت اندازه شما نگرانی داریم. وزیر امور خارجه افزود: وضع اقدامات بابک زنجانی به دلیل شرایط آن زمان اقدامات شفاف نبوده است و اقداماتی بوده است که باید از مسیرهای اطلاعاتی پیگیری می شده که ما این کار را انجام دادیم، آنچه که به ما اطلاع داده شد، شناسایی شد، تمامی حساب ها صوری بود. وی ادامه داد: نمایندگان وزارت نفت هم به مالزی و هم به تاجیکستان رفتند، افراد شناسایی شدند و همه آن حساب ها و افراد صوری بودند.

ظریف گفت: این شرایط به دلیل مشکلات بود، نمی خواهم بگویم به دلیل اشتباهات دوره گذشته، به دلیل مشکلات ناشی از تحریم که متاسفانه تحریم شرایطی را ایجاد می کند که شفافیت نابود می شود و سوء استفاده و رانت فراهم می شود که این وضعیت پیش آمد. وی افزود: وزارت خارجه در حد توان اقدامات را انجام داد. نمی دانم چرا همکاران من نامه های تشکر قوه قضاییه را به شما نداده اند. حتما یک کم کاری صورت گرفته است، اما نامه های تشکر وجود دارد. وزیر امورخارجه تاکید کرد: هرچه از ما خواستند ما انجام دادیم. نه یک دستگاه اطلاعاتی هستیم و نه یک دستگاه قضایی، ما دستگاه سیاست خارجی هستیم و در حوزه ماموریت خودمان هرچه باید انجام می دادیم، انجام دادیم. وی یادآور شد: کسانی که در داخل مسوول این کار بودند را با کسانی که در کشورهای خارجی مسوول این کار بودند، ارتباط دادیم، برای آنها ملاقات فراهم و کارشان را پیگیری کردیم.

ظریف با تاکید بر این که بیش از این در حوزه صلاحیت وزارت خارجه نیست و این وزارت خارجه نمی تواند پول یک نفر را از بانک خارج کند، گفت: دوستان من که این کار را دنبال کردند به من گزارش دادند، حتی همکاران خودتان در مجلس نیز اعلام کردند که بانک مورد نظر در مالزی صوری بوده و وجود خارجی نداشته است و اطلاعات من هم همین است. وزیر امور خارجه افزود: اکثر معاملات بابک زنجانی در داخل انجام شده و یکی از بانک های داخلی معاملات او را انجام می داده و بقیه کارها را آن بانک داخلی با واسطه های خود دنبال کرده است. وی ادامه داد: همه مراکزی که بابک زنجانی در خارج از کشور معرفی کرده است، فاقد مستندات بوده است. در تاجیکستان هم به همین ترتیب بوده است. اینها نکاتی است که یکی از همکاران خودتان که در این زمینه فعال بوده و پیگیری کرده که در واقع خواسته های وزارت نفت بوده را امروز به من داده اند. 

محمدجواد ظریف در پاسخ به سوال ملی نمایندگان درباره اینکه چرا به مردم نگفتید در برجام زورمان نمی‌رسد گفت: در مذاکره همه طرف‌ها نمی‌توانند به خواسته خود برسند. آمریکا هم زورش به ما نرسید؛ آنها می‌خواستند در فردو را گِل بگیرندمحمدجواد ظریف در پاسخ به سه سوال نماینده مردم شاهین شهر اظهار داشت: درباره حمایت وزارت امور خارجه برای استرداد اموال خارج شده از کشور باید گفت که این وزارتخانه نقش حمایتی دارد. وزیر امور خارجه کشور ادامه داد: در واقع وزارت امور خارجه اقداماتی که دستگاه قضایی دارد را پیگیری می کند، در این زمینه دستگاه های مختلف برای تخلفات اقداماتی انجام می دهند که وزارت امور خارجه براساس درخواست دستگاه قضا، وزارت نفت و بانک مرکزی موضوعات را دنبال می کند. وی با بیان اینکه برای پیگیری استرداد اموال ایران ده ها ملاقات تنظیم شده است، بیان داشت: برای تنظیم این ملاقات ها برنامه های متعددی در نظر گرفته شده است، اما از سوی دستگاه قضا برای توافق معاضدت قضایی درخواستی دریافت نشده است که وزارت امور خارجه موضوع را دنبال کند.
عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به تلاش های سفرای ایران و تاجیکستان و مالزی تاکید کرد: وزارت امور خارجه مسئول پیگیری و مسئول تسهیل انجام کارهاست و اقدامات باید از سوی دستگاه های قضایی و داخلی صورت گیرد.

ظریف درخصوص امضای اسنادی بعد از برجام توضیح داد: عنوان شده است که چرا سندهای امضا شده بعد از برجام در معرض دید عموم قرار نگرفته است، اما موضوع این است که بعد از برجام سندی امضا نشده است و هر چه بوده در معرض دید عموم از سوی سایت ما، سایت اروپایی ها و محافل خبری قرار گرفته است. وی ادامه داد: بعد از برجام چند توافق برای برخی مواد فنی برجام در حوزه انرژی هسته ای صورت گرفته است که این توافقات نیز در معرض دید عمومی قرار گرفته است. این توافقات براساس نظر کارشناسان هسته ای که مسئول موضوع بودند، صورت گرفته است. وزیر امور خارجه در این باره که گفته می شود زور آنها در برجام نرسیده است، گفت: واقعیت این است که برجام حاصل توافق چندجانبه است، هیچ طرفی نمی تواند در مذاکره به همه خواسته های خود برسد. آمریکا دراین مذاکرات به دنبال آن بود که برنامه های هسته ای ایران متوقف شود. فوردو نه تنها تعطیل شود که به اصطلاح ما در آن گِل گرفته شود. آنها می خواستند رآکتور اراک تعطیل، آب سنگین اراک تعطیل و تنها سانتریفیوژهای IRI فعال باشد و مسائل موشکی نیز ذیل برنامه های هسته ای قرار گیرد.

او  ادامه داد: آنها ده ها خواسته دیگر داشتند که به هیچکدام نرسیدند و در واقع زور آنها نرسید. مذاکره این نیست که به طرف مقابل دیکته کنیم، بلکه در مذاکرات رسیدن به یک توازن که منافع شما هم حفظ شود، است. برجام آنقدر در جهت منافع ملت ما بود که آمریکا با آن فضاحت از توافق هسته ای خارج شد. ظریف با اشاره به رفتارهای اخیر آمریکا بیان داشت، آمریکا مجبور شد از ادعای خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران عقب نشینی کند، امروز قرار بود فروش نفت ایران به صفر برسد، اما آمریکا این موضوع را به تعویق 6 ماهه انداخته است. وی تاکید کرد: برجام از استحکامی برخوردار است که همه دنیا بر آن تاکید دارند و همچنان منافع ایران را حفظ می کنند. در واقع مذاکرات رسیدن به تفاهمی است که برای همه قابل قبول است، اما آمریکایی ها زورشان نرسید آنچه را که می خواستند بگیرند، اما با گذشت یک سال و نیم نیز هم نتوانستند به خواسته هایشان برسند.

ظریف با تاکید بر اینکه دنیا قدرت دیپلماسی ایران را پذیرفته است، اذعان کرد: اگر قرار بود به همه خواسته های خود برسیم، دیگر نیازی به مذاکره نبود، خواسته ها را روی کاغذ می نوشتیم تا طرف مقابل آن را بپذیرد، در شرایطی که آمریکا نتوانست این کار را با ایران بکند، چطور می خواهید ایران اینگونه رفتار کند؟ وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد: اگر تصمیم بگیریم می توانیم برنامه هسته ای خود را به مراتب بهتر از گذشته دنبال کنیم و این تصمیم با نظام است. در برجام آنچه که بود را گرفته ایم، در این مسیر با راهنمایی های مقام معظم رهبری و مقاومت مردم به بهترین توافقی که ممکن بود دست پیدا کردیم. درست است که آرزوهای دیگری داشتیم، اما امکان این توافق وجود نداشت. وی با تاکید بر دستاوردهای چند ماه اخیر وزارت امور خارجه گفت: در ماه های اخیر رأی دیوان بین المللی دادگستری، اتحادیه اروپا و فضاحت آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، توفقیات وزارت امور خارجه را به همگان نشان می دهد.

توضیحات وزیر خارجه نمایندگان را قانع کرد
پس از توضیحات ظریف و انجام رای گیری از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس، ۱۱۲ رای موافق و ۶۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع  در نهایت نمایندگان از پاسخ وزیر امور خارجه در زمینه ردیابی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور و عدم ارائه گزارش به مجلس در خصوص برجام و امضای توافق محرمانه با نماینده آمریکا قانع شدند. درهمین رابطه حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور، رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ارائه یازدهمین گزارش سه ماهه وزارت خارجه درباره اجرای برجام به مجلس خبر داد و گفت که پنجمین گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره نحوه اجرای برجام نیز در دستور کار مجلس قرار گرفته است.
برچسب ها: محمد جواد ظریف