کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نمی‌‌توانند شرایط اقتصادی را سخت‌تر از این کنند

لاریجانی: تحریم‌ها، بد، ظالمانه و نامردی است

16 آبان 1397 ساعت 15:21

گروه سياسي: رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: به طور قطع تحریم‌ها علیه ملت ایران بد، ظالمانه، نامردی و خلاف مقررات بین‌المللی است و در همه سطوح هم محکوم است؛ آنها تصور می کنند می‌توانند به این شکل تسویه حساب کنند اما اشتباه می‌کنند


به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی لاریجانی در یادواره سرداران و 1500 شهید نیروی انتظامی تهران بزرگ که در سالن وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه این جلسه بسیار باعظمت به نام شهدای نیروی انتظامی مزین شده است، افزود: این حرکت انقلابی که فرزندان، همسران و پدران شما برای امنیت کشور و سعادت ملت ایجاد کردند یک فداکاری است. ثمره خون شهیدان باعث شد تا انقلاب اسلامی سرپا و باعظمت بایستد و ملت ایران با عزتمندی زندگی کنند.
 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تشکر از فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ برای برگزاری این جلسه سپاسگزاری کرد و ادامه داد: فعالیت نیروی انتظامی متنوع است، از ایجاد نظم در شهرها تا مبارزه با اشرار و برهم زنندگان نظم عمومی را در بر می گیرد و همچنین صیانت از مرزها و مبارزه با قاچاق از اقدامات مهم نیروی انتظامی است و شما در یک حرکت بسیار پرتاثیر در کشور قرار دارید. وی از خدمات نیروی انتظامی در مراسم اربعین سپاسگزاری کرد و گفت: نیروی انتظامی توانست این جمعیت زیاد را در زمانی کوتاه به سادگی از مرزها عبور دهد و نظم را در مرزها برقرار کند.  لاریجانی یادآور شد: اینکه امروز مردم ایران با امنیت در کشور، شهرها و روستاها زندگی می کنند مدیون زحمات نیروی انتظامی است و همه ما قدردان زحمات شما به ویژه خانواده شهدا هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بنیه اقتصادی کشور ضعیف نیست، تصریح کرد: باید از ظرفیت مردم استفاده کرد و اگر نیروها فعال شوند استعداد کشور بالفعل می شود و می توان با تحریم ها مقابله کرد، باید با کشورها روابط تجاری داشته باشیم و به تولید داخل اهمیت دهیم. وی با بیان اینکه شهدا با تمام هستی برای آسایش مردم تلاش کردند و هرگز فراموش نمی شوند، گفت: شهید مطهری فرمودند خون شهدا یک حماسه در یک ملت ایجاد می کند؛ داشتن یک تفکر مجاهدانه در کشور باعث ایجاد روحیه حماسی در یک ملت می شود. لاریجانی با عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت محمد (ص) و امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) با بیان اینکه روزهای آخر ماه صفر بسیار حزن برانگیز است، افزود: این روزها برای پیروان اسلام بسیار حزن برانگیز است، اینکه چه دستاوردی می توان از این جلسات بسیار مهم داشت امری مهم است.

وی با بیان اینکه یکی از افتخارات مسلمان ها این است که هم 23 سال زندگی پیامبر اسلام سیره ای به جا گذاشت و هم زندگی ائمه که حدود 273 سال تجربه زیست پاک داشتیم که معصومین برای ما به یادگار گذاشتند و از همه افکار آنها می توان برای داشتن زندگی در تراز تفکر اسلامی استفاده کرد. لاریجانی با یادآوری اینکه یکی از مسائل مهمی که در زندگی پیامبر و ائمه اطهار کاملا دیده می شد روحیه استقامت در راه بود، تصریح کرد: اینکه اسلام در بطن یک جامعه جاهلی توانست رشد کند به سادگی انجام نشد بلکه زمانی که پیامبر در مکه بودند و همچنین به مدینه مهاجرت کردند فقط مشکلات را تحمل می کردند، در ابتدا ترور شخصیت شدند و در شهر راه انداختند که ایشان حرف های شاعرانه می زند اما پیامبر ایستادگی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مرحله بعد ترور فیزیکی راه انداختند به گونه ای که حتی دندان مبارکشان شکست اما پیامبر باز هم استقامت کرد، شکنجه های بسیار سنگینی در مورد پیامبر و خاندان ایشان انجام شد اما استقامت پیامبر باعث ایجاد حرکت اسلامی شد. وی یادآور شد: زمانی که در شعب ابی طالب آنها محاصره اقتصادی شدند مسلمانان بی بضاعت بودند اما محاصره اقتصادی را تحمل کردند اینکه در فاصله کوتاهی تفکر اسلامی به سمت ایران آمد و امپراتوری را در برگرفت و همچنین به سمت شمال افریقا رفت و تا مصر را تحت تاثیر قرار داد و تا گل که فرانسه امروزی است پیش رفت نتیجه استقامت ها بود و این استقامت ها یک تفکر را گسترش و پرورش داد.

 لاریجانی با تاکید بر اینکه امروزه آن چیزی که باعث سرافرازی یک ملت می شود، روحیه استقامت است، گفت: اگر این روزها عزاداریم باید بدانیم سنت اولیا چگونه بوده و چکار کردند که همچنان اسلام رو به رشد است و به دست ما رسیده است. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از نگرانی های پیامبر تخفیف دین در جامعه بود، افزود: نگرانی وی از مشرکان نبود بلکه از امت خود نگرانی داشتند، می فرمودند من از خفیف دانستن دین در جامعه نگرانم، دین مجموعه ای از امور است که یکی از آنها اعتقادات است و اگر در اعتقادات دین خلل وارد شود، دین تخفیف پیدا می کند.

وی یادآور شد: زمانی جریان چپ در کشور ما رایج بود و آنها می‌گفتند مستضعفین همان پرولتاریاست و شهید مطهری با این تفکر مبارزه می‌کرد. یکی از نگرانی های شهید مطهری انحراف در اعتقادات بود، اوایل انقلاب گروه های مختلفی پرچم اسلام داشتند و دم از انقلاب اسلامی می زدند اما منحرف بودند. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش دیگری از دین شعایر دینی است، گفت: وقتی ظاهر شعایر دینی در کشوری حفظ شود اما باطن نداشته باشد، تخفیف دین است و یکی از مصادیق مهم در تفکر اسلامی روحیه مجاهدانه است که اگر در جامعه ای رخت ببندد براساس فرمایشات امام علی (ع) لباس ذلت به تن امت پوشانده می شود.

لاریجانی با یادآوری اینکه خیلی از جوامع امروزی پول و نفت و گاز دارند اما ذلیل هستند، تصریح کرد: امریکایی ها و اسرائیلی ها به این جوامع دستور می دهند و به این دلیل ذلیل شدند که اهل مجاهدت نیستند فقط ظاهر اسلام را گرفتند و باطن اسلام را که داشتن یک روحیه مجاهدانه است رها کردند.
وی ادامه داد: ظاهرا می گویند اهل نماز هم هستیم اما حقیقت تفکر دینی را ندارند، زمانی که پیامبر (ص) فرمودند من نگرانی از تخفیف دین دارم نگران این بود که پوسته ای از دین باقی بماند و حقیقت از بین برود همچنانکه اوایل انقلاب گروه‌های مختلف دم از اسلام انقلابی می‌زدند اما منحرف بودند آنها پوسته اسلام را داشتند ولی حقیقتش را از بین می‌بردند.  رئیس مجلس ادامه داد: این افتخار بزرگ برای ملت بزرگ ایران است که تربیت راه امام را در خودشان تثبیت کردند؛ امام جریان مجاهدت را در کشور ما زنده کردند، اینکه امروز 1500 شهید فقط مربوط به نیروی انتظامی تهران است، آنها فرزندان امام راحل هستند.

لاریجانی ادامه داد: همه فشارها را به ایران وارد می کنند اما ایران روی پای خود ایستاده است، هرچند علیه ایران شعار می دهند و حرف می زنند اما در دل برای ایران احترام قائل هستند. وی با یادآوری سفر خود به کشوری اروپایی، گفت: با یکی از بزرگان این کشور درباره روابط با ایران صحبت کردم که چند نفر از کهنه سربازان جنگ جهانی نیز در این جلسه حضور داشتند و اغلب سیاستمداران حاضر در این جلسه صحبت می کردند که چرا درمورد فلسطین موضع دارید و چرا روش انقلابی دارید و مناسبات شما با کشورها به هم می خورد و ما را نصیحت می کردند و به آنها پاسخ هایی داده شد و یکی از پیرمردان این جمع که از کهنه سربازان بود نزدیک من شد و گفت شما به حرف های آنها گوش فرا دهید اما بدانید آنها در قلب خود برای شما احترام و ارزش قائل هستند زیرا شما روی پای خود ایستاده اید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امکانات اغلب کشورهای منطقه از ما بیشتر است و می توانند روی پای خود بایستند و به مردمشان آموزش دهند و آنها را به سلاح دانش و فن مسلح کنند، یادآور شد: اما آنها به جای این اقدام به امریکایی ها پایگاه می دهند و ذلیلانه زندگی می کنند. لاریجانی ادامه داد: کشورها به رئیس جمهور عجیب و غریب امریکا پول دادند و 110 میلیارد دلار از امریکا سلاح خریدند و ترامپ باید به آنها احترام بگذارد امابا ادبیات سخیف با آنها صحبت می کند چرا باید با مسلمان به این نحو برخورد کنند، چرا آنها به این روز افتاده اند، به این دلیل است که روی پای خود ایستادگی نکردند و نخواستند سختی بکشند اما فرزندان امام آموختند اگر عزت می خواهند باید پیام رسول الله را که همانا استقامت است که عزت می آفریند را در زندگی خود تعبیه کنند، این استقامت زمانی در جنگ بود و زمانی اشکال دیگر داشت و امروز با شکل جدید آن مواجه هستیم.

وی با یادآوری اینکه یکی از نکات مهم در زندگی پیامبر اسلام این است که در حکومت کردن اهل خیانت نبودند، گفت: نه اینکه بلد نبودند بلکه آن را خلاف جوانمردی می دانستند و اگر پیمانی می بستند به آن عمل می کردند؛ امروزه سیاست بین الملل را ببینید؟ لاریجانی با بیان اینکه ما در این جنگل سیاست بین‌المللی زندگی می‌کنیم، گفت: چرچیل یک سیاستمدار مهم در 100 سال اخیر بود که گفت ما پیمان‌ها را زیر پا می‌گذاریم این قانون زورگویی در دنیا حاکم شده است و در موضوع هسته‌ای نمونه‌ای از این تفکر را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: این کشورها در مقابل ایران جمع شدند، مذاکره کردند و قراردادی را بستند که حتی آن در سازمان ملل ثبت شد، اما حالا رئیس جمهوری پیدا شده است که می‌گوید این قرارداد را قبول ندارم و این همان تفکر چرچیلی است و ملت‌ها باید این تجربه را در نظر بگیرند و بر روی پای خود بایستند. لاریجانی تأکید کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران امروز بر روی بُعد نظامی خود ایستادگی می‌کند و برخی خرده می‌گیرند چرا آنقدر اصرار دارید، برای همین سلسله سیاست‌هاست تا اگر آنها حس کنند با کشور ضعیفی رو به رو هستند مانند عربستان، تحقیرش می‌کنند، اما اگر قوی باشیم و موشک و سلاح نظامی داشته باشیم به ما احترام می‌گذارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ امروز در سیاست از هر وسیله‌ای برای رسیدن به هدف استفاده می‌کنند، اما افرادی که از سیاست نبوی پیروی می‌کنند برای رسیدن به هدف از وسیله حق استفاده می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه رهبر انقلاب با دقت راه را برای حضور مردم در اقتصاد فراهم می‌کنند، افزود: امریکایی‌ها نمی‌توانند همه صحنه بین‌المللی را همراه خود کنند، آنها شرایط را هم نمی‌توانند سخت‌تر از این کنند اما اگر ما روی پای خود بایستیم آنها را مایوس می‌کنیم همچنانکه روحیه استقامت ما در جنگ باعث شد امروز آنها جرأت جنگ با ایران را نداشته باشند؛ بنابراین اگر در اقتصاد هم مقاوم باشیم به دنبال تحریم نخواهند رفت و اگر بروند هم تاثیری نخواهد داشت.

رئیس قوه مقننه کشورمان یادآور شد: ملتی می‌تواند سرافراز باشد که هم مجاهد باشد و هم جوانمرد؛ در انقلاب ما وقتی جنگ تمام شد و قطعنامه ۵۹۸ پذیرفته شد، دشمن دوباره حمله کرد و جبهه‌ها پر از نیروی بسیجی شد. برخی گفتند الان وقت حمله است اما امام (ره) گفتند پیمانی را که قبول کردیم نقض نمی‌کنیم. وی با تاکید بر اینکه برخی مشکلات کشور عظمت انقلاب را پنهان می‌کند گفت: انقلاب اسلامی انقلاب بزرگی بود و اهداف بزرگی هم دارد اما مسیر سختی را طی کرده است ما از گردنه‌های بزرگی عبور کرده‌ایم. از تجزیه‌طلبی در ابتدای انقلاب تا ترور شخصیت‌ها و تحمیل ۱۷ هزار شهید به دست جریانات منحرف و منافقین. آنها حتی علیه ما جنگ راه انداختند اما موفق نبودند زیرا راه درست بود و از راهبری داهیانه امام (ره) و رهبری برخوردار هستیم.

 لاریجانی با یادآوری عظمت ملت بزرگ ایران در منطقه، تصریح کرد: گاهی می‌گویند ائتلاف راهبردی علیه ایران درست می‌کنیم آن هم با کشورهای کوچک منطقه. مگر قبلا این ائتلاف را درست نکردند؟ زمانی که حادثه اهواز رخ داد، چند کشور منطقه جسارت کردند. آنها باید بدانند با چه کشوری حرف می‌زنند. البته آنها می‌دانند با ملت مقاومی طرف هستند. الان هم دشمنان ما بساط تحریم اقتصادی را راه انداختند زیرا تصور می‌کردند تحریم اقتصادی ما را به جان هم می‌اندازند. دشمنان می‌خواهند اختلاف بین جریانات را دامن بزنند و بنیه اقتصادی ایران را از بین ببرند به طور قطع تحریم‌ها علیه ملت ایران بد، ظالمانه، نامردی و خلاف مقررات بین‌المللی است و در همه سطوح هم محکوم است؛ آنها تصور می کنند می‌توانند به این شکل تسویه حساب کنند اما اشتباه می‌کنند ملت ما ملت هوشیاری است و راه‌های مختلفی طی شده است.

لاریجانی افزود: رهبری هم تمهیدات مختلفی اندیشیده‌اند اگرچه با مشکلاتی مواجه هستیم و همه ملت هم می‌دانند تقصیر مسئولان کشور نیست این دشمنان بودند که پیمان‌شکنی کردند و حالا باید بدانند اگر پیمان شکنی کردند، باید خسارت بدهند. ایران کشور کوچکی در منطقه نیست بلکه اصالت دارد و باتمدن است. وی با بیان اینکه شرایط فعلی کشور نیازمند بازسازی اقتصادی است تصریح کرد: البته این کار زحمت زیادی دارد اما نتیجه بزرگی به دنبال خواهد داشت.


کد مطلب: 164112

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/164112/لاریجانی-تحریم-ها-بد-ظالمانه-نامردی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir