به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۱۸ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب : ۱۶۴۲۴۲

لاوروف خطاب به طالبان: ما با هم باید با تروریسم بجنگیم!

گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه روسیه در نشست صلح افغانستان و در حالیكه دو نفر از رهبران گروه تروریستی طالبان در اطرافش نشسته بودند خطاب به آنان گفت: ما با هم باید با تروریسم بجنگیم!
لاوروف خطاب به طالبان: ما با هم باید با تروریسم بجنگیم!
یكی از تحلیل‌گران افغان در مصاحبه با بی بی سی در واكنش به این اظهارنظر لاوروف گقت: معنی این صحبت صریح وزیر خارجه روسیه این است كه این گروه تروریستی، را تروریست نمی‌داند، در حالیكه این گروه طی سالیان اخیر هزاران نفر از مردم بی‌گناه افغانستان را در ترورهای كور و بمب‌گذاری‌ها به قتل رسانده‌اند. وی افزود: تشكیل این نشست توسط روس‌ها صرفا برای مقابله با نقش آمریكا در افغانستان است و هیچگونه دستاوردی نخواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، در دومین دور مذاکرات افغانستان که به میزبانی مسکو برگزار می‌شود، تصریح کرد: ما کاملا مصممیم که هر آنچه در توان داریم را به طور مشترک به کار بندیم تا صفحه‌ای جدید در تاریخ افغانستان بگشاییم. لاورف اظهار کرد: مشارکت نمایندگان طالبان در چهارچوب رایزنی‌های مسکو درخصوص افغانستان عاملی مهم برای کمک به ایجاد شرایط مذاکرات مستقیم میان این گروه و دولت کابل محسوب می‌شود. وی اظهار کرد: ما از هیات‌های شورای عالی صلح افغانستان و طالبان که امروز در اینجا حضور دارند استقبال می‌کنیم. او ادامه داد: مشارکت آنها در رویداد امروز کمک مهمی به ایجاد شرایط مطلوب در راستای آغاز تعامل مستقیم میان دولت، طالبان و نمایندگان حلقه‌های سیاسی و عمومی افغانستان است. در همین حال، محمد سهیل شاهین، از اعضای دفتر سیاسی طالبان در دوحه اظهار کرد، این گروه تنها پس از پرداختن به موضوع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان درباره صلح در این کشور گفت‌وگو خواهد کرد.


از چپ: حاجی دین محمد، رئیس هیات شورای عالی صلح، لاوروف و شرمحمد عباس استانکزی، رئیس دفتر سیاسی طالبان!
 
وی در حاشیه نشست مسکو در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: ما درباره خروج نیروهای آمریکا از افغانستان با آمریکایی‌ها گفت‌وگو می‌کنیم. پس از آن که درباره خروج نیروهای آنها به راهکاری دست یافتیم، وارد مرحله دوم که میان افغان‌ها است، می‌شویم و درباره تحقق صلح در افغانستان گفت‌وگو می‌کنیم.
شاهین ادامه داد: از این رو، مرحله نخست درباره موضوع خروج نیروهای آمریکایی است. بعد از آن که درباره شرایط خروج این نیروها به توافق رسیدیم، اگر آنها دغدغه‌ای داشته باشند، ما به دغدغه‌های آنها خواهیم پرداخت.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، از سوی دیگر، حاجی دین محمد، رئیس هیأت اعزامی از سوی شورای عالی صلح افغانستان به مسکو که در عین حال معاونت این شورا را نیز بر عهده دارد، اظهار کرد: مذاکرات مسکو درباره افغانستان راه را برای گفت‌وگوی مستقیم میان دولت و طالبان هموار می‌سازد.
او این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این گفت‌وگوها برای افغان‌ها خوب است زیرا کشورهای همسایه همگی می‌گویند آمادگی دارند و خوشحال می‌شوند که افغانستان خود به راهکاری دست یابد و شاهد مداخله نباشد. محمد بیان کرد: افغانستان برای پیشبرد فرآیند سازش در این کشور به کمک روسیه نیازمند است. فکر می‌کنم ما به کمک تمامی کشورهای همسایه به خصوص روسیه نیاز داریم. روسیه کشوری بزرگ و قدرتی بزرگ است. گفت‌وگوهای صلح چند جانبه افغانستان امروز جمعه در مسکو با مشارکت نمایندگانی از گروه طالبان و شورای عالی صلح افغانستان برگزار شد. این نخستین بار است که هیئتی از گروه طالبان به صورت رسمی در نشستی در مسکو شرکت می‌کند. دولت افغانستان گفته که در این نشست حضور رسمی ندارد و شورای عالی صلح به عنوان نهاد مستقل تصمیم به شرکت دراین نشست گرفته است.


 هیات گروه طالبان