به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۱۸ ساعت ۲۰:۵۱
کد مطلب : ۱۶۴۲۴۹
عربستان سعودی در حال بررسی خروج از اوپک!

قیمت نفت به زیر ۷۰ دلار سقوط کرد

گروه اقتصادی: علیرغم آغاز رسمی تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران، قیمت نفت در بازارهای جهانی همچنان در حال کاهش است. تحلیل‌گران می‌گویند به دلیل کندی رشد اقتصاد و عرضه مازاد نفت روند کاهش قیمت نفت ممکن است همچنان ادامه یابد.
قیمت نفت به زیر ۷۰ دلار سقوط کرد
به گزارش دویچه‌وله، قیمت نفت در بازارهای جهانی  امروز جمعه ۱۸ آبان (۹ نوامبر) برای نخستین بار در ماه‌های اخیر به زیر ۷۰ دلار سقوط کرد. بهای نفت برنت دریای شمال که قیمت پایه نفت در بازارهای است روز جمعه بیش از ۲ درصد نسبت به روز قبل کاهش یافت و به حدود ۶۹ دلار رسید. این رقم پایین‌ترین قیمت نفت در هفت ماه گذشته است. تحلیل‌گران بازار نفت می‌گویند این روند کاهشی قیمت نفت احتمالا ادامه خواهد یافت و در حال حاضر چشم‌اندازی برای توقف آن وجود دارد. علت این امر را تحلیل‌گران افزایش تولید نفت از یک‌ سو و  چشم‌انداز رشد ضعیف اقتصاد جهانی از سوی دیگر می‌دانند. خبرگزاری رویترز نوشته است، سرمایه‌گذاران نگران تاثیر منفی جنگ تجاری میان ایالات متحده با دیگر کشورها بر روی شاخص‌های اقتصاد جهانی هستند.

از سوی دیگر تولید نفت در سه کشور آمریکا، روسیه و عربستان، در بالاترین سطح خود قرار دارد. هم‌اکنون این سه کشور باهم  بیش از ۳۳ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کنند که یک سوم کل نفت عرضه‌شده در جهان است. سه کشور یادشده برای جبران کاهش صادرات نفت ایران بر اثر تحریم‌های آمریکا، تولید نفت خود را بالا برده‌اند. اما این افزایش تولید بیش از حد لازم بوده است. اخیرا رسانه‌های ایران بدون ذکر نام از قول مقام نفتی ایران نوشتند که روسیه و عربستان در هفته‌های اخیر تولید خود را حدود یک و نیم میلیون بشکه در روز افزایش داده‌ا‌ند.

علاوه بر این ایران به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ در میان کشورهای عضو اوپک، با تمام قوا علیه تحریم‌های آمریکا و برای فروش نفت خود مبارزه می‌کند و با معافیتی که ۸ کشور خریدار اصلی نفت ایران از تحریم‌های آمریکا پیدا کرده‌اند، فروش نفت ایران با کاهش چشمگیری روبرو نیست. کارشناسان انتظار داشتند که روند افزایش تولید برای جبران سهم ایران در بازارهای نفت هفته‌ها پس از آغاز رسمی تحریم نفتی ایران صورت بگیرد، اما اتفاق پیشاپیش رخ داده است. مجموعه عوامل یادشده موجب اضافه‌ تولید و عرضه بیش از مصرف نفت دربازارهای جهانی و لاجرم کاهش بهای آن شده است. اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و دیگر تولیدکنندگان مانند روسیه آخر این هفته در ابوظبی گردهم‌ می‌آیند تا در باره  کاهش احتمالی تولید خود بحث‌ و گفت‌وگو کنند.

عربستان سعودی به دنبال خروج از اوپک!
در همین حال روزنامه وال‌استریت ژورنال خبر داد برجسته‌ترین اندیشکده اتاق فکر وابسته به دولت سعودی در حال بررسی عواقب خروج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (موسوم به اوپک) است. این روزنامه البته عنوان کرده این پروژه تحقیقاتی دلیل بر تصمیم قاطع سران سعودی برای خروج از اوپک نیست. این در حالی است که سی.ان.بی.سی گزارش داده ایالات متحده تولید نفت خود را به ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز رسانده است. پیش از این، رویترز نیزگفته بودعراق برنامه دارد برای افزایش صادرات نفت خود از خلاء ناشی از کاهش صادرات ایران استفاده کند. وزیر نفت عراق می‌گوید این کشور قصد دارد تولید و صادرات نفت را در سال ۲۰۱۹ افزایش دهد. ثامر غضبان گفت: عراق در نظر دارد با اتکا بر میادین نفتی در جنوب این کشور، میزان تولید و صادرات نفت را افزایش دهد.