به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۱۹ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : ۱۶۴۳۲۳

دغدغه‌های عرضه نفت در بورس

گروه اقتصادی: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ابتدا باید از سرانجام معاملات قبلی نفت خام با خبر شد و بعد در مورد معاملات جدید اظهار نظر کرد. اینکه گفته شود خریداران نفت از بورس به کشورهای خاصی نمی‌توانند نفت خام صادر کنند درست نیست.
دغدغه‌های عرضه نفت در بورس
پویان دارابی درباره عرضه نفت خام که فردا (یکشنبه) قرار است برای دومین بار طی یک ماه اخیر صورت گیرد، اظهار کرد: وقتی افراد جدیدی با شرایط جدید وارد بازار سرمایه می‌شوند ابتدا باید اثرات قبلی را ببینند تا متوجه شوند این معاملات سودآوری دارد یا خیر. همچنین باید از روال منطقی و معقول آن مطمئن شوند.  وی تاکید کرد: اگر تحویل نفت خام بر اساس معاملات قبلی تاکنون صورت گرفته معاملات فردا می‌تواند قابل قبول باشد. البته اگر فردا هم معامله‌ای صورت نگیرد دلیل بر عدم موفقیت عرضه نفت در بورس نیست.این کارشناس بازار سرمایه ادامه‌ داد: افرادی که در این بازار خرید کرده‌اند باید از سرانجام معاملات قبلی با خبر باشند و بعد معامله جدیدی صورت گیرد. به عنوان مثال وقتی معامله نفت در بورس انجام شد، گفتند که خریداران نمی‌توانند به کشورهایی که ایران مستقیما به آن‌ها نفت صادر می‌کند، نفت بفروشد. این موضوع بعد از اطلاعیه عرضه مطرح شد. البته بورس این موضوع را نمی‌پذیرد و با این افکار مقابله می‌کند.دارابی در پاسخ به این سوال که تعدیل قیمت پایه نفت خام در بورس را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت‌: این موضوع منطقی بود و می‌توان گفت‌ عرف بین‌المللی است.وی در پاسخ به این که آیا به زودی می‌توان روی دارایی‌های نفت خام سبک ابزارهای جدید مالی تعریف کرد؟ گفت‌: قبلا روی نفت کوره معاملات سلف موازی انجام می‌شد. روی نفت خام سبک نیز این معاملات می‌تواند انجام شود.

فعالان بازار سرمایه از وزیر جدید اقتصاد چه انتظاری دارند
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه وزیر جدید اقتصاد چه اقداماتی را می‌تواند برای بازار سرمایه انجام دهد و انتظارات اهالی بازار از او چیست؟ گفت‌: وزیر اقتصاد به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. اگر اقدامات وزیر صنعت، معدن و تجارت بیشتر از وزیر اقتصاد نباشد، کمتر هم نیست. تصمیماتی که در وزارت نفت و بانک مرکزی گرفته می‌شود خیلی مهم است و وزیر اقتصاد به تنهایی نمی‌تواند روی آنها تاثیری گذارد.وی تاکید کرد: این تصمیمات روی EPS شرکت‌ها  تاثیرگذار است. عواملی هستند که نمی‌توانیم بگوییم بازار سرمایه به وضع جدید وابسته است. مثلا بحث تاثیرات قیمت ارز تنها به وزیر اقتصاد وابسته نیست.دارابی افزود: وزیر اقتصاد در حوزه مالیاتی می‌تواند کمک‌هایی به بازار سرمایه کند. همچنین با توجه به شرایط اقتصادی کنونی می‌توان از طریق افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی به شرکت های بورسی کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت‌: تمامی اهالی بازار سرمایه به دنبال این هستند که از بازار حمایت شود، اما باید در کنار تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مولد هماهنگی رفتاری در بخش‌های تاثیرگذار وجود داشته باشد. باید در عین تشویق مردم اقداماتی انجام شود که اعتماد متقابل به وجود آید نه اینکه هم تشویق به سرمایه گذاری صورت گیرد و هم اقداماتی رخ دهد که بازار با سقوط قیمت ها مواجه شود. چندی پیش یک میلیون بشکه نفت خام سبک برای اولین بار در بورس عرضه شد و قرار است عرضه دوم فردا به میزان ۷۲۰ هزار بشکه نفت خام دیگر در بورس عرضه شود که به گفته مدیر عامل بورس انرژی، اگر تا زمان بارگیری محموله، قیمت نفت خام افزایش یا کاهش یابد، قیمت متناسب با آن تعدیل خواهد شد؛ یعنی از روشی استفاده شده که ریسک خریدار و فروشنده در دوره بینِ ‌معامله و تحویل، پوشش داده شود.به تازگی شرکت ملی نفت ایران نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام در مرحله جدید عرضه با قیمت ۷۱.۵۹ دلار به ازای هر بشکه عرضه خواهد شد. در این نوبت عرضه نیز همانند نوبت قبل حجم خرید حداقل تعداد ۳۵ هزار بشکه تعیین شده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بورس نفت