به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۱۹ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب : ۱۶۴۳۳۶

راهی برای کاهش زباله‌های فضایی

گروه علم و فناوری: شرکت فضایی "اسپیس‌ایکس" به دنبال بازنگری و اصلاح برنامه پرتاب ماهواره‌های اینترنتی خود برای کاهش میزان زباله‌های فضایی است.
راهی برای کاهش زباله‌های فضایی
 شرکت فضایی خصوصی "اسپیس‌ایکس" طی چند سال اخیر روی پروژه "استارلینک"(Starlink) کار کرده و هدف آن این است که هزاران ماهواره مدارهای کم‌ارتفاع را پرتاب کند تا اینترنت پرسرعت را برای مردم سراسر جهان فراهم کند.این شرکت در ماه فوریه، دو ماهواره نمونه اولیه را به مدار رساند که برای تست این فناوری، قبل از استقرار کامل باقی ماهواره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.اما در حالی که این ماهواره‌ها قرار بود به ارتفاع بالاتری از جایی که در ابتدا قرار داده شده بودند، بروند، متوقف شدند و به نظر می‌رسد این به این دلیل است که اسپیس‌ایکس قصد دارد در برنامه پرتاب خود کمی تجدیدنظر کند.شرکت اسپیس‌ایکس(SpaceX) از کمیسیون ارتباطات فدرال(FCC) خواسته است در عوض ارسال ۱۵۸۴ ماهواره به مدار ۱۱۱۰ کیلومتری که در ابتدا پیشنهاد شده بود، آنها را در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری قرار دهد.این شرکت استدلال می‌کند که مدار پایین‌تر می‌تواند اجازه دهد که تعداد ماهواره‌های مورد نیاز برای محقق شدن هدف برنامه، کاهش پیدا کند و مهم‌تر از همه، به دفع این ماهواره‌ها زمانی که دیگر کار نکنند، کمک می‌کند.

در چنین مدار کوتاهی، اثرات طبیعی نظیر گرانش و ذرات موجود در جو، در طول زمان موجب کاهش ارتفاع تدریجی ماهواره‌ها می‌شوند. بنابراین زمانی که عمر ماهواره‌ها تمام شود، می‌توان از این اثرات طبیعی برای دفع ماهواره‌ها که آن موقع دیگر تبدیل به زباله فضایی شده‌اند، استفاده کرد. این کار طی پنج سال امکان‌پذیر خواهد بود.خلاص شدن از دست زباله‌های فضایی مهم است، به خصوص از آنجایی که اسپیس‌ایکس قصد دارد در نهایت ۱۲ هزار ماهواره را تحت پروژه "استارلینک" به مدار زمین منتقل کند.۱۵۸۴ ماهواره مورد بحث، تنها بخشی از ۴۴۲۵ ماهواره‌ای است که FCC برای پرتاب طی امسال با آن موافقت کرده است.اسپیس‌ایکس در گزارش جدید خود اعلام کرد که دو ماهواره آزمایشی، اطلاعاتی در مورد عملیات در ارتفاع پایین را ارائه می‌دهند. اگر چه FCC همچنان باید برنامه اصلاح شده اسپیس‌ایکس را تصویب کند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: فضا