به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۱۹ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب : ۱۶۴۳۳۷

تمجید فرهادی ازعضو ایرانی آکادمی نوبل ادبیات

گروه فرهنگ و هنر: اصغر فرهادی با حضور در بیست ونهمین جشنواره بین المللی فیلم «استکهلم» سوئد جایزه «ویژنری» این رویداد سینمایی را دریافت کرد.
تمجید فرهادی ازعضو ایرانی آکادمی نوبل ادبیات
اصغر فرهادی که برای کسب جایزه افتخاری جشنواره استکهلم به سوئد سفر کرده است در گفتگو با روزنامه گوتنبرگ پُست این کشور درباره نقش حساس زنان و پرداختن به زندگی روزمره زنان در فیلم‌هایش گفت: زمانی که نگارش فیلمنامه را آغاز می‌کنم، از ابتدا درباره جنسیت‌ها فکر نمی‌کنم و  در فرآیند نوشتن به تدریج جنسیت و شخصیت‌ها شکل می‌گیرند و زمانی که نقش یک زن است، تلاش می‌کنم وارد شخصیت او شوم و شرایط را از زاویه دید او نگاه کنم و این ناخودآگاهم است که به من کمک می‌کند.این کارگردان برگزیده اسکار ادامه داد: در حال حاضر زنان در ایران فعال‌تر و خلاق‌تر هستند، از مردان سخت‌تر کار می‌کنند و مسئولیت بیشتری را می‌پذیرند. زنان به نسبت بیشتری در مقایسه با مردان در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند و فکر می‌کنم بیشتر درباره آینده تفکر می‌کنند، در حالی که مردان بیشتر علاقه‌مند به گذشته هستند. وی در واکنش به انتخاب ژیلا مساعد نویسنده و شاعر ایرانی‌الاصل به عنوان یکی از اعضای ۱۸ نفره انتخاب برنده نوبل ادبیات نیز گفت: مصاحبه‌ای از وی را دیدم و متوجه شدم که به عضو آکادمی نوبل ادبیات درآمده است. بسیاری از هموطنان من در سایر کشورها کار دشواری برای شروع داشته‌اند و محبور بودند سخت بجنگند. ژیلا مساعد اکنون عضو آکادمی سوئد (فرهنگستان سوئد) شده است و این موضوع از صمیمم قلب باعث غرور و افتخار من است. در درجه اول به دلیل این که وی یک زن است و همچنین به این دلیل که ایرانی است. 

کارگردان «چهارشنبه سوری» گفت: هم‌اکنون موضوع بهبود وضعیت زنان در سینما یک مساله جهانی است و جنبش‌هایی چون #METOO در بلند مدت می‌توانند تغییراتی ایجاد کنند اما این امر زمان‌بر است. این کارگردان برنده دو جایزه اسکار همچنین درباره تاثیر سانسور بر آثارش نیز توضیح داد: سانسور مرا وادار می‌کند درباره چگونگی بیان خودم فکر کنم و باید این کار را تلویحی‌تر و بصری‌تر انجام دهم، به طوری که خود مخاطبان با قوه تخیلی و ادراک خود، آن را درک کنند. سانسور همانند صخره‌ای در جریان آب است، گرچه یک مانع محسوب می‌شود اما معمولا راهی برای گذر کردن از آن پیدا می‌کنید. برخی مواقع مانع می‌تواند نوآوری را تحریک کند چرا که شما ناگزیرید به روش‌های جدیدی برای بیان خود فکر کنید. فرهادی در پایان و پس از دریافت جایزه ویژنری جشنواره استکهلم گفت: ارزش این عنوان بیشتر از سایر جوایزم است، چرا که آن را در زادگاه «اینگمار برگمن» و «آوگوست استریندبری» دریافت می‌کنم. بیست ونهمین جشنواره بین المللی فیلم استکهلم از تاریخ ۷ تا ۱۸ نوامبر ۲۰۱۸ (۱۶ تا ۲۷ آبان) در کشور سوئد برگزار می‌شود و امسال فیلم «عرق سرد» نماینده سینمای ایران در بخش «IMPACT» این رویداد سینمایی است. 
مرجع : ایسنا